PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Sandy Munro autóipari szakértőt már többször idéztük a Tesla kapcsán – volt már igen lesújtó és elismerő véleménnyel is a kaliforniai gyár termékeiről. Aki nem ismeri őt, annak azért annyi háttér információ nem árt, hogy Munro karrierjének nagy részét a detroiti autóiparban töltötte, maga is mérnök és főleg az autók szerkezeti felépítésével foglalkozik. Sandy Munro. Forrás: Youtube / Autoline Network Egy idő után saját céget alapított amely az autóipartól kezdve a repülőgépiparon át az amerikai hadseregnek is végez tanácsadói tevékenységet. Specialitásuk a reverse engineering, azaz amikor fognak egy terméket, aztán darabjaira szedik és több száz oldalas tanulmányokban elemzik ki, mi mennyibe került rajta, hol vannak a konstrukció hibái és erősségei. Ezt néha a gyártók saját maguk kérik, ha javítani akarnak egy konstrukción, de a versenytárs elemzés is gyakori szolgáltatás. A Munro & Associates egyébként nem dolgozik olcsón, legutóbb az Audi bízta meg őket a Model 3 élve boncolásával és az például egy 1,2 millió dolláros szerződés volt – ezt később visszamondták, de cserébe Munróék a közvélemény elé tárták az anyag főbb megállapításait. (Persze ehhez hozzá tartozik, hogy például a Model 3 esetén a 3 éve várakozók közül adta el nekik két ember az autót, busás prémiumért cserébe, de ilyenkor ez megéri, mert minél előbb kell eredményt produkálni). Kritikusból rajongó Amikor Munro először vette szemügyre a Model 3-at, nem volt túl jó véleménnyel róla. Az illesztések minőségét a 90-es évek Kiáihoz hasonlította, a legnagyobban kritikával viszont az autó karosszériának túlkomplikálást illette. Kedvenc példája a kocsi hátsó része volt, ami 70 különböző darabból állt, mert a Tesla a különböző anyagok kombinációjával próbálta a súlyt csökkenteni. Érdekesség, hogy pont ez az a rész, amit a cég a közelmúltban áttervezett és az újítások után a Model Y-nál már csak 4 elemből áll, de a végső cél, hogy egy darabban gyártsák le. (Természetesen az Y újításai a 3-asokban is meg fognak jelenni, hiszen a két típus 75%-ban megegyezik). Talán erre utalhatott Elon Musk is, aki a napokban elismerően szólt Munro elemzéseiről, mint mondta a veterán szakértő mind a Teslák hibáinak, mind erényeinek kapcsán helyes következtetésekre jutott és szerinte tetszeni fognak majd neki a Model Y szerkezeti megoldásai. Munro’s analysis of Tesla engineering is accurate, both pro & con. I think he will appreciate some elements of the Model Y body design. — Elon Musk (@elonmusk) January 17, 2020 Az első negatív tapasztalatok után azonban Munro véleménye hamar megváltozott a Tesláról és legújabban már zseninek titulálta Muskot. A Model 3 elektronikájával kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy csak a hadseregnek végzett munkájuk során láttak ennyire fejlett, nagy sűrűségű áramköri lapokat és a kulcs elemeket a Tesla mind saját maga tervezte ezeken. Véleménye szerint a kaliforniaiak akkumulátor technológiája évekkel van a versenytársak előtt, a hajtásláncuk hatékonysága példátlan az iparágban (bár elismerően szólt a Nissan Leaf motorjáról is). Egyes megoldásoknál pedig, mint például a Model 3 integrált hűtési rendszere, úgy véli, hogy egy hagyományos autógyár képtelen lenne ilyet tervezni, mert náluk ezt 2-3 egymással versengő osztály próbálja összehozni. Most, a legfrissebb vele készült interjúban más veterán autóipari szakértőkkel a Cybertruckról és főleg annak gyártási költségeiről beszélgettek. Az Autoline Network videóját a cikk végére beillesztjük. Szerelem első látásra Munró privátban egy terepjáróval jár, mert gyakran megy tényleges terepviszonyok között. Imád offroadozni és gyakran használ quadot is. Amikor meglátta a Cybertruckot nála ez „szerelem volt első látásra” – ahogy a videóban mondja. Kiemelte a funkcionális formát, a festés nélküli strapabíró rozsdamentes acél exoskeleton önhordó karosszériát. A festés nélküli karosszéria szerinte különösen hasznos lesz, amikor bozótban, erődben, terepen hajtja az autót, hiszen nem kell a sérülésektől aggódnia. Ami viszont abszolút eladta neki az autót az a rámpa volt. Egyszer amikor egy quadot próbált felrakni egy pick-up platójára, mind a két csuklóját eltörte, így aztán amikor meglátta a Cybetruck integrált rámpáját, azonnal rendelt is egyet. Mégis Munro csapata akkor lepődött meg legjobban, amikor elkezdték összeszámolni, mennyi lehet a Tesla pick-upjának gyártási költsége. Egészen konkrétan onnan indultak mennyibe kerülhet felszerelni a gyárat a Cybertruck gyártásához és mennyi lenne a költség a legnépszerűbb amerikai autó a Ford F-150 kapcsán. Egyszerű mint a faék Munro egyébként karrierje egy részét autó gyártósorok tervezésével és kivitelezésével töltötte, tehát ehhez a részhez ért talán a legjobban. Véleménye szerint a 3 milliméter vastag a SpaceX által kísérletezett és a Starship rakéták alapanyagául szolgáló rozsdamentes acéllemezeket vízsugaras vágással fogják méretre szabni. A lemezdarabokat ezután préselik és hideg állapotban hajlítják, amiről erősebbek lesznek, mintha felmelegítve formáznák őket. Nem lesz szükség az autógyárak egyik legdrágább, akár 500 millió dollárba is kerülő egységére, a festőüzemre, hiszen ezt a karosszériát nem festik – ez a költségcsökkentésen túl az egyik leginkább környezetszennyező gyártásfolyamatot teszi feleslegessé. A festés nem csak esztétikai dolog, a fémet is védi a korróziótól és a sérülésektől, de a rozsdamentes acélnál nincsen erre szükség. Természetesen a műanyagelemeket kell színezni, festeni, de ezeket meg lehet rendelni a beszállítóktól már „konyhakész” állapotban is. A hegesztés automata robotsorokon történik majd és a hegesztési pontok a visszahajlított éleken lesznek elhelyezve, így külön csiszolás vagy eldolgozás nélkül tüntetik el ezeket a szemünk elöl. Természetesen szükség van némi emberi munkára is, de a Cybertruck minimalista belseje miatt ez sem túl sok macera. És, hogy ez miért lényeges? Nos Munro szerint évi 50 ezer darabos gyártáshoz a beruházási költség nagyjából 30 millió dollár lehet, míg egy hasonló kategóriájú Ford F-150 esetében 210 milliónál állna meg a számláló, azaz hétszer akkora a beruházás költsége Lefuttatták azonban számításokat évi 600 ezer darab autó esetére is. Ekkor nem csak a fenti munkafázisok gépsorai nőnek meg arányosan, de valószínűleg szükséges egyes elemeknél áttérni a préselésre is, amihez nagyon drága nyomómintákat kell gyártatni amelyek a présgépbe helyezve formára nyomják az anyagot. Ráadásul ekkora darabszámnál már szükség lesz egy kisebb festőüzemre is, ami a műanyag elemeket és egyéb, nem a karosszériához tartozó darabokat házon belül színezi. Azonban a különbség ekkor is jelentős, ötszörös. (Természetesen egy autógyárban ezeken kívül más egyéb szerelési állomások, gyártási fázisok is szükségesek, de az alábbiak a beruházás legköltségesebb elemei). Évi 600 ezer autó esetén Tesla Cybertruck Ford F-150 Péresek nyomómintái $30.000.000 $50.000.000 Karosszéria üzem $35.000.000 $65.000.000 Festőüzem $60.000.000 $500.000.000 Összesen $125.000.000 $615.000.000 Ha valakit érdekel a beszélgetés többi része is, itt megnézheti a másfél órás videót. Azonban felhívnának a figyelmet, hogy a videóban van egy tárgyi tévedés is. Valami félreértés révén a Cybertruck LCD kijelzőjéről mondják, hogy préselt papírból készül majd, de a valóságban ez ugyan olyan lesz mint a Model 3-é, csak 17 colos. Az autó műszerfalának borítása készül majd újrahasznosított préselt papírból. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!