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
auto
2024. 03. 19. kedd

A tegnap este szenzációja, az Ionity által bejelentett, darabárat leváltó kWh alapú árképzés, pontosabban nem a változás ténye, hanem a meghirdetett ár sokkolta a közvéleményt. Aki villanyautós és számított az egyre bővülő Ionity hálózatra az most kesereg, aki pedig még dízellel jár, az kárörvend. Szerintem pedig nem történt más, csak alakítottak egy újabb elit klubot. Villanyautós körökben rendszeresen előkerülő és nagyon megosztó téma, hogy a Tesla Superchargerek miért kizárólag Teslával használhatók. Tavaly volt egy ezt elemző cikkünk, ezért most nem ismételném meg az abban leírt érveket, aki kíváncsi rá, kattintson.

Tesla Superchargerek megnyitása más járművek számára is

Az olvasók többsége már bizonyára ismeri az árakat: január 31-től az euró övezetben 79 cent/kWh a töltési díj, ami nem kevés, de a magyar 280 Ft/kWh ár még ennél is magasabb (úgy tűnik a forint gyengülésre fogadott az Ionity csapata). Azt talán kevesebben vették észre, hogy ez az ár nem mindenkinek ennyi. Az Audi tulajdonosok már kiválthatják az első évben ingyenes, a második évtől havidíjas e-tron töltőkártyát, amelynek egyik előnye a kényelem: Európa rengeteg töltőjét indítja, nincs szükség mindenhol helyi kártyát igényelni, a másik pedig egy komoly árengedmény. Az 5800 Ft havidíjas Transit csomagban ugyanis az Ionity töltési díj csak 94 Ft/kWh. Nyilván hamarosan lesz hasonló szolgáltatása az Ionity fejlesztésében részt vevő többi gyártónak is (BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company és Hyundai csoport).

Egy Ionity töltőállomás átlagos telepítési költsége fél millió euró

Még a 94 Ft is sok, kétésfélszerese az otthoni árnak

Mielőtt tovább mennénk, egy pillanatra időzzünk el a 94 Ft-os ár mellett. Sokan azt mondják még ez is rengeteg, hiszen az áram ára az erőműnél 10-20 Ft közötti, de még lakossági fogyasztóként is 37 Ft-ért kapjuk az áramot. Az erőművi ár nyilván irreleváns, hiszen nem csak Pakson szeretnénk autót tölteni. A lakossági árat pedig sokkal inkább politika, mintsem a piac határozza meg. Maradjunk annyiban, hogy a cégek jóval drágábban kapják az áramot, mint a lakosság. Azt se felejtsük el, hogy a magyar lakossági áramár az egyik legolcsóbb Európában, a német fogyasztók például ennek közel háromszorosát fizetik, az Ionity pedig egységes árazást alkalmaz az egész EU-ban, így sajnos nem fogják az 5 magyar helyszín miatt a további 395 töltősziget árát is ránk szabni.

Tegyük félre most az áram árát is, hiszen a töltési díjban nem csak ezt, hanem a töltő telepítését és üzemeltetését is meg kell fizetni. Bár a mai autók túlnyomó többsége még 50 kW teljesítményű töltésre képes, az Ionity töltői 350 kW maximális teljesítménnyel rendelkeznek, mivel négyesével telepítik őket, az ehhez szükséges transzformátor teljesítménye 1000 kW. Talán beszédesebb, ha leírjuk, hogy az Ionity töltőszigetek átlagos bekerülési költsége fél millió euró. 500 000 EUR, azaz egy 4 töltős töltősziget 170 millió forint, tehát egyetlen töltőfej kb. 42 millió forintért került oda. Az 1000 kW teljesítmény havi rendelkezésen tartási díja is milliós nagyságrendű összeg. Ezt pedig akkor is ki kell fizetni a szolgáltatónak, ha egyetlen töltés sem volt az adott hónapban.

Ha a töltőt nyereségesen szeretnék üzemeltetni, akkor 5-10 éves időtávon a töltési díjból be kell hozni az áram árán kívül az üzemeltetési és karbantartási költségeket, ha egy töltő elromlik egy szerelő csapatnak minél előbb oda kell menni, legyen a töltő Európa bármelyik pontján, maximum 10 év alatt meg kellene térülni a 42 milliós beruházásnak és annak kamatainak, és nem elítélhető módon a cég elvárhat némi hasznot is. 10 éves élettartammal számolva tehát ha egy Ionity töltőszigetnek az áram árát nem számolva napi 70 ezer Ft bevételt termel, akkor az üzemeltető még vastagon bukóban van, hiszen ez még a beruházást és a töltőben álló pénz elmaradt kamatait sem fedezi, és hol van még az üzemeltetés vagy a haszon.

Tesla Supercharger töltőállomás

A Tesla miért tudja olcsóbban adni?

Térjünk vissza azonban a Supercharger vs. Ionity témához. A SuC töltési díj sokaknak ingyenes (régebbi Model S autókhoz örök életre szóló korlátlan SuC használat jár), de akinek fizetni kell is, csak 72 Ft/kWh az áram ára. A Superchargerek telepítése is hasonló nagyságrendű beruházás, mint az Ionity töltőké, hogyan éri ez meg a Teslának? A válasz egyszerű: a Tesla (legalábbis egyelőre) nem töltési szolgáltató, a töltésen nem akarnak keresni. A töltők telepítése egy szükséges költség ahhoz, hogy el tudják adni az autókat. Pont úgy, ahogy a présüzem a gyárban. Az Ionity töltők ugyan ilyen okból épültek. Az Audi vagy Porsche értékesítőknek jóval nehezebb dolga lenne az e-tron vagy a Taycan eladásakor, ha nem tudnák megmutatni a térképen egyre sűrűsödő ultragyors töltőket.

A Tesla Superchargereket kizárólag Teslával lehet használni, ez egy zárt szolgáltatás a vásárlóknak. Az új árazás bevezetésével az Ionity töltők esetében valami hasonló történt, de jóval korrektebben oldották meg, mint a Tesla. Nem kitiltással (vagy egyedi szabvány használatával), hanem árazással. Az Ionity töltői tehát igaz magas áron, de mégis egy extra lehetőség a csoporton kívüli autók tulajdonosainak, ha épp egy Ionity töltő előtt merülök le, nyilván kifizetem a 280 Ft-os árat, persze nem fogok tele tölteni, csak annyit, amivel elérek a következő, olcsóbb töltőhöz.

Akkor ennek a magas árnak most örülnünk kellene?

Dehogy. Nyilván senki sem örül a magas áraknak (a magas fizetéseknek annál inkább, a kettő viszont sajnos együtt mozog). Egyszerűen kénytelenek leszünk elfogadni, hogy az ingyen töltés korszaka véget ért. A szolgáltatók persze alkalmazhatnának egy átmeneti, bevezető árazást, ami számukra még mindig veszteséges, de jóval kisebb a vesztéség, mint az ingyenes töltésen. Az Ionity tulajdonképpen eddig ezt tette, hiszen ma még 8 euró a töltésenkénti ár. Az Ionity döntéshozói úgy gondolták elég sok villanyautó van már az utakon, hogy áttérjenek a piaci árazásra. A változásnak legnagyobb vesztese a környezet. A városok levegője és a Föld. Ez a magas ár (a 94 Ft és a 280 Ft egyaránt) sokakat arra ösztönöz, hogy ne váltsanak elektromos autóra, vagy a hosszabb utakra visszaüljenek a dízelbe. Azonban az autógyártókat nem GreenPeace élharcosok vezetik, ami tulajdonképpen jó is így, különben még mindig lovakkal közlekednénk.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.