Megéri villanyautóra váltani a pizzafutárnak?

A minap megjelent környezetbarát autósiskoláról szóló írásunk felsorolt néhány csoportot, akiknek nem csak környezetvédelmi, de anyagi okokból is egyértelműen érdemes lenne elektromos autóra váltani. Az egyik ilyen csoport az étel házhoz szállítók. A legtöbb pizzafutár saját tulajdonú olcsó bontószökevényekkel közlekedik, ami az alacsony kezdeti beruházás szempontjából érthető, ugyanakkor rengeteg pénzt költhet üzemanyagra és karbantartásra. Jobb a helyzet, amikor egy étterem biztosítja a futárok számára az autót, ilyenkor nehezebben elfogadható, hogy a többnyire céges logóval ellátott autó egy 20 éves füstokádó roncs legyen. Sajnos egyelőre nagyon kevés étterem vette észre a villanyautóra váltásban rejlő jelentős költségmegtakarítást és marketing előnyöket.

Szeretnénk mi is felhívni az előnyökre az étterem tulajdonosok figyelmét, ezért megkerestünk néhány példamutató vállalkozást, akik már elektromos autóval végzik a házhoz szállítást és megkértük őket, hogy kedvcsinálóként számoljanak be a tapasztalatikról. Egy gyors kereséssel 8 olyan magyarországi éttermet sikerült találni, akik már villanyautóra váltottak. Mindannyiuknak feltettük az alábbi néhány kérdést és közülük négyen (a szigetszentmiklósi Sziget Faló Gyorsétterem és Pizza Trend, a debreceni Akropolisz Gyros & Pizza, a Halásziban lévő Teki Döner & Pizzéria, valamint a pápai Vitafit étterem) meg is válaszolták azokat. Az alábbiakban az ő válaszaikat foglaljuk össze, a legérdekesebbeket szó szerint idézve.

Az étterem flottája egy apró kiszállító és egy tágas beszerző autóból áll

Milyen típusú elektromos autókra váltottak?

A válaszok megerősítették a várt eredményt: az éttermek számára a közepes kategória nem létezik. Kiszállításhoz a kisautók a legpraktikusabbak, így Smart EV, Volkswagen e-UP és Peugeot Ion is található a cégek futár flottájában. Az alapanyagok beszerzéséhez, esetleg kitelepülésekhez egy nagyobb autóra is szükség van, erre pedig a dobozos kisteherautó kategória tűnik jó választásnak, például Renault Kango és Nissan e-NV 200, melyek természetesen időnként a kiszállításba is be tudnak segíteni, főleg elektromos, fillérekért üzemeltethető változatban.

Mi volt az elektromos autóra váltás fő oka?

„A döntést közel 10 hónapos kutatómunka és információgyűjtés előzte meg, elsősorban az internetről, majd előkerült a kockás papír. Korábban az olcsó megoldást kerestük, rendszeresen azt hittük, hogy sikerült, azonban a végére mindig drága lett. Összeadtuk az olcsó autók üzemanyag és szerviz számláit, az eredmény pedig borzalmas lett. Az egyik futár autónk tönkrement, a szerviz 3 hónapra adott időpontot, így azonnal másik autót kellett vásárolnunk. Nem akartunk megint egy Corsát venni 300 ezerért, ami a végére 600 lesz. Betelt a pohár, megszületett a döntés, elektromos autó kell, bármi áron.” – mondta Márk Viktor, a Szigetfaló Gyorsétterem tulajdonosa.

Futár autóként a gyakran a legkisebb teherautókat, a miniautók 2 üléses változatát választják

Kizárólag pénzügyi, vagy környezetvédelmi, esetleg marketing okok is számítottak?

„Fontos szempont volt a kényelmesebb, egyszerűbb használat és a biztonságosabb vezetés, amihez az automata váltó is hozzájárul. Természetesen a gazdasági megfontolások is számítanak, azzal számoltunk, hogy napi 50-70 km futásnál 4 év alatt már megtérül a magasabb kezdeti beruházás. Egy egészséges táplálkozásra összpontosító étterem számára természetesen a klímavédelem, a tisztább városi levegő is létfontosságú tényező.” – válaszolta Laukó Tibor, a pápai Vitafit étterem tulajdonosa.

„Mint minden vállalkozás, nálunk is a pénzügyi okok voltak elsősorban fontosak. Ezután következett az autó környezetvédelmi besorolása, hogy a korlátozott területekre is behajthassunk, harmadik érvként a marketing is előkerült, főleg azt követően, hogy egy kis utánajárással megtudtam, hogy a megyében a Mi autónk volt az első elektromos tehergépkocsi.” – tudtuk meg Paulik Ferenctől, aki a Teki Döner & Pizzériának végzett étel kiszállítást, alvállalkozóként.

EZT OLVASTAD MÁR?  Öt városközpontban hamarosan csak kibocsátásmentesen szállít az IKEA

„Ma már úgy látom, hogy igen erős a marketing szerepe is a zöld autóknak, de a vásárlásnál ez még nem volt fontos szempont.” – tette hozzá Komáromi Zoltán, az Akropolisz Pizzéria tulajdonosa.

A debreceni Akropolisz Gyros & Pizza flottája elektromos Smartokból áll

Mikor váltottak, egyszerre cserélték a teljes flottát, vagy volt 1 autós kísérleti időszak?

Erre a kérdésre teljesen eltérő válaszokat kaptunk, Debrecenben erősen kezdtek: 5 Smarthoz várják a hatodikat. Pápán két e-UP állt egyszerre szolgálatba, amit fél évvel később követett a Nissan e-NV200. Szigetszentmiklóson pedig előbb a nagyobb autó, a Renault Kangoo kezdett, de a pozitív tapasztalatoknak köszönhetően alig 4 hónappal később a kisautó, a Peugeot Ion is megérkezett.

„2015-ben kezdtünk számolgatni, milyen legyen az új autónk. Korábban olcsó autókat használtunk, de ezúttal mindenképp új autóval szerettünk volna dolgozni, viszont nem a bekerülési költség volt a fő szempont, hanem a fenntartási költségek és a kocsi felszereltsége. Az új autó 2016 március 10-én munkába is állt. Egy autós kísérlet volt, mert akkor még nem volt a piacon egy munkanapra elegendő hatótávolsággal rendelkező elektromos autó (városunkban nincs villámtöltő, sajátot pedig nem tudtunk kiépíteni).” – mondta Paulik Ferenc.

Milyen autókkal szállítottak a váltás előtt?

Mindegyik cég olcsó autókat használt a villanyosítás előtt, tizenéves Suzuki Swift Van, 9 éves dízel Opel Corsa Van, gázüzemre állított régi és újabb Swift, Opel Corsa B volt a szállító járművük, Szigetszentmiklóson pedig a költségek és forgalmi dugók miatt robogókat is használnak, amikor az időjárás megengedi.

Egy étteremnek nem csak kiszállítani, de alapanyagot beszerezni is kell az autó, így szükség van egy tágasabbra is

Körülbelül mennyi egy autójuk átlagos napi futása?

Az autók futása – nem meglepő módon – a szállítási területtel növekszik, természetesen a flotta darabszáma is fontos tényező. Pápán kb. 50 kilométert futnak naponta az autók, Debrecenben 130-150 km a napi futás, Szigetszentmiklóson viszont 200-250 km közötti futásteljesítményt mérnek. A legtöbbet, 2-300 kilométert Halásziban fut naponta a futárautó. Közel 3 éves koráig használták ételszállításra az e-NV200-at, miközben belement 87000 km.

A Sziget Faló gyorsétterem Kangoojához fix napi menetrend is készült:

  • Otthon éjjel 100%-ra töltjük az autót, a munkahely 25 km.
  • Kb. 1 óra töltés után ismét 100%-on az autó, következik a délelőtti bevásárlás, ami kb. 20 km.
  • 11-től ebédkiszállítás délután 2-3-ig, ez nagyjából 50 km-t jelent.
  • Délután egy újabb bevásárlás, szükség esetén ügyintézés következik, ami olyan 15 km futást jelent.
  • 15:00-16:00 körül kezdődnek a délutáni kiszállítások, ami nagyjából 100 km naponta. Minden rövid állásidőben töltőre kerül az autó. Előfordul persze, hogy néha kell mennünk 1-2 kört a hagyományos autóval, de közben az elektromos töltődik, és újra hadra fogható.
  • Az este 9-es zárást követően kb. 1 órát újra töltődik az autó, 10 körül indulunk haza, ami ismét 25 km.
A csendesen suhanó kisautók reklámhordozóként is megállják helyüket

Tapasztalnak-e marketing előnyt, örömmel veszik-e, egyáltalán észreveszik-e a vásárlók a környezetbarát autók érkezését?

Halásziban az ügyfelek imádták a csendesen érkező pizzás autót, a gyerekek különösen megőrültek érte. Ez 2016-ban különösen érthető, hiszen akkoriban még kevésbé volt mindennapos látvány egy elektromos autó.

„Igen komoly a marketing előnyünk. Kéretlenül is jönnek a fotók az autókról, és volt olyan vendégünk, aki vette a fáradságot és megírta, hogy mennyire örül a változásnak.” – érkezett a debreceni válasz.

Pápán egyértelműen pozitív az eredmény, de kevésbé erőteljes a hatás: „Az elején volt egy kicsi trendi fíling és újdonságérzet, mára azonban már egyre több elektromos autó van nálunk Pápán is.”

EZT OLVASTAD MÁR?  Changan Automobile: 2025-től nem árulunk belsőégésű motorral szerelt autót

Szigetszentmiklósról meglepő választ kaptam erre a kérdésre. A többség azt mondja: „Hű, de jól megy a cégnek, biztosan ezért ennyire drága a pizza. Sokan észre sem veszik, hogy nem füstölnek az autóink, de azért kaptunk olyan visszajelzéseket is, akik örültek a fejlődésnek.”

Halásziban 2016-ban első elektromos tehergépkocsiként állt szolgálatba a Nissan e-NV200

Mi a futárok véleménye? Volt-e morgolódás eleinte a töltögetés miatt, előfordult-e lemerülés, megszerették-e a modernebb, komfortosabb autókat?

Mindegyik cég kollégái egyértelműen pozitívan fogadták a modern autókat. „A komfortot szinte azonnal megszokták. Hidegben azért előfordulnak nehézségek amikor napközben utántöltésre van szükség.” – mondta Komáromi Zoltán.

Márk Viktor a futár kollégái reakcióit is idézte válaszként: „Csendes, úhh megy mint az állat.” A próbakör után mindenki vigyorgott, azóta pedig minden kolléga a „mosolygós” autóval akar futárkodni, bevásárolni menni. „Lemerülés sohasem történt, pedig soha nem töltöttünk gyorstöltőn vagy utcai töltőn. Az étterem parkolójában 10 000 Ft beruházással kiépítettem a saját töltőnket.”

Pápán a kisebb napi futás miatt egyáltalán nincs gond a töltéssel, az étteremtől mindössze 300 méterre nyilvános, egyelőre ingyenes töltő is található.

„A töltögetés miatt mindig reklamáltak, én meg akkor, ha túl magas volt a fogyasztásuk, de alapjaiban véve a futárok is szerették – természetesen csak a folyamatosan rendelkezésre álló nyomaték miatt (szerencsére ezzel sosem volt gond).” – mondta Paulik Ferenc, persze náluk nehezítő körülmény volt a hatótávot bőven meghaladó napi futás. A mai elektromos autó kínálatból egyre könnyebb olyat választani, ami megfutja a napi 300 km-t napközbeni utántöltés nélkül.

Szigetszentmiklóson minden rövid szünetben töltőre teszik az autót, hiszen csak egy mozdulat

Mit mondanak a számok? Megérte a váltás pénzügyileg? Kompenzálja a magasabb beszerezési árat az olcsóbb üzemeltetés?

Debrecenben még nem készült el a pontos számvetés, de mar látható, hogy anyagi szempontból egyértelműen megérte váltani.

„Persze hogy kompenzálja. A futárautóként használt 34 hónapban, csak az üzemanyagon megspóroltam a dízel és az elektromos közti árkülönbözetet (hasonló felszereltség esetén), és akkor még nem volt szervizben az autó. Megfelelő futás mellett a megtérüléshez elegendő 70000 km futás.”

Pápán előre kiszámították a 4 éves megtérülési időt a költségek alapján. Még csak 2,5 év telt el, de a 4 évet meg sem várva nagyobb akkus autókra váltanak, hiszen a VW kínálatában megjelent az új e-UP, közel dupla akkumulátor kapacitással, több extrával, hasonló áron.

Szigetszentmiklóson már három hónap után egyértelmű volt, hogy jó döntést hoztak. A napi költség töredékére csökkent, a komfort pedig sokszorosára nőtt, ezért is érkezett hamar egy második villanyautó a flottába. Ennek ellenére egy év elteltével áttekintették a költségeket:

„1 év alatt a két elektromos autónk összesen 75 000 kilométert futott, amelynek összes költsége (a lízingdíjat, minden szervizköltséget és a villanyszámlát is beleszámítva) 2 200 000 Ft volt. Ezzel szemben korábban csak a benzinszámla 2,5 millió forint volt évente. Amikor gázos autókra váltottunk az üzemanyag költségünk 1,5 millióra csökkent, azonban az összes költségünk évente még mindig 2-3 millió forint között változott attól függően, hogy mennyit kellett az adott évben az autók szervizelésére vagy cseréjére költenünk.”

Elektromos autót használsz?