Az Eindhoven University of Technology hallgatói időről időre előállnak érdekes projektekkel, melyekben valamilyen innovatív megközelítéssel igyekeznek újradefiniálni az autózás és az autógyártás fogalmát. Az ő nevükhöz kötődik például Lina, az önmagától biológiailag majdnem teljesen lebomló villanyautó, illetve Stella, a napelemes versenyautó, amely az alapjait adta a jövő évben gyártásba kerülő Lightyear Onenak. A nemrég bemutatott Luca az erőforrások megőrzését és a hulladékok újrahasznosításának fontosságát emeli az autógyártás világába – a diákok célja nem más, mint minél több, szemétnek bélyegzett kidobott anyagot felhasználni az elektromos autó megépítéséhez. A Luca karosszériája egy saját fejlesztésű kompozitból épül fel, ami újrahasznosított alumíniumból, lenből, illetve az óceánból kihalászott polipropilénből és PET palackokból készült. Ez a környezet szempontjából mindenképpen előnyös, hiszen a műanyag csomagolás életciklusa meghosszabbodik, és az élővilág veszélyeztetése helyett új, hasznos feladatot lát el, az autó szempontjából viszont kihívás megtalálni a biztos egyensúlyt a szerkezet ereje, tömege, és fenntarthatósága között. Az egyetemisták továbbá egy izraeli céggel, az UBQ-val is összeálltak, amely szintén újrahasznosított háztartási műanyag hulladékból állít elő egyedi anyagot az autóhoz. A két darab, összesen 15 kW teljesítményű kerékagy-villanymotort és a hat modulból álló, nem részletezett tulajdonságokkal bíró akkucsomagot még a hollandok sem tudják műanyagból megoldani, arról viszont gondoskodtak, hogy a meghajtás minél nagyobb hatásfokon, 92%-on történjen. A kétüléses utastér legnagyobb újdonsága a megszokott villanyautókhoz képest a kijelző hiánya, a Luca ugyanis a rengeteg értékes erőforrásból gyártott érintőképernyők helyett a sofőr már amúgy is meglévő okostelefonját használná az infotainment rendszerhez, a legfontosabb információkat pedig a szélvédőre vetíti. A járműről egyelőre csak renderek készültek, a működő prototípus építése folyamatban van, de júniusra elkészül, és egy reklámkörútra is elindul. Sorozatgyártott villanyautót ne várjunk tőle, de az ilyen tudományos projektek a melegágyai azoknak az ötleteknek, melyek fenntarthatóbbá és olcsóbbá tehetik az autógyártást. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!