„Fillérekért” gyártják majd a Tesla Cybetruckot

Sandy Munro autóipari szakértőt már többször idéztük a Tesla kapcsán – volt már igen lesújtó és elismerő véleménnyel is a kaliforniai gyár termékeiről. Aki nem ismeri őt, annak azért annyi háttér információ nem árt, hogy Munro karrierjének nagy részét a detroiti autóiparban töltötte, maga is mérnök és főleg az autók szerkezeti felépítésével foglalkozik.

Sandy Munro. Forrás: Youtube / Autoline Network

Egy idő után saját céget alapított amely az autóipartól kezdve a repülőgépiparon át az amerikai hadseregnek is végez tanácsadói tevékenységet. Specialitásuk a reverse engineering, azaz amikor fognak egy terméket, aztán darabjaira szedik és több száz oldalas tanulmányokban elemzik ki, mi mennyibe került rajta, hol vannak a konstrukció hibái és erősségei. Ezt néha a gyártók saját maguk kérik, ha javítani akarnak egy konstrukción, de a versenytárs elemzés is gyakori szolgáltatás. A Munro & Associates egyébként nem dolgozik olcsón, legutóbb az Audi bízta meg őket a Model 3 élve boncolásával és az például egy 1,2 millió dolláros szerződés volt – ezt később visszamondták, de cserébe Munróék a közvélemény elé tárták az anyag főbb megállapításait. (Persze ehhez hozzá tartozik, hogy például a Model 3 esetén a 3 éve várakozók közül adta el nekik két ember az autót, busás prémiumért cserébe, de ilyenkor ez megéri, mert minél előbb kell eredményt produkálni).

Kritikusból rajongó

Amikor Munro először vette szemügyre a Model 3-at, nem volt túl jó véleménnyel róla. Az illesztések minőségét a 90-es évek Kiáihoz hasonlította, a legnagyobban kritikával viszont az autó karosszériának túlkomplikálást illette. Kedvenc példája a kocsi hátsó része volt, ami 70 különböző darabból állt, mert a Tesla a különböző anyagok kombinációjával próbálta a súlyt csökkenteni. Érdekesség, hogy pont ez az a rész, amit a cég a közelmúltban áttervezett és az újítások után a Model Y-nál már csak 4 elemből áll, de a végső cél, hogy egy darabban gyártsák le. (Természetesen az Y újításai a 3-asokban is meg fognak jelenni, hiszen a két típus 75%-ban megegyezik). Talán erre utalhatott Elon Musk is, aki a napokban elismerően szólt Munro elemzéseiről, mint mondta a veterán szakértő mind a Teslák hibáinak, mind erényeinek kapcsán helyes következtetésekre jutott és szerinte tetszeni fognak majd neki a Model Y szerkezeti megoldásai.

EZT OLVASTAD MÁR?  Az összes új villanyautó egy helyen! - Ez volt Frankfurt 2019

Az első negatív tapasztalatok után azonban Munro véleménye hamar megváltozott a Tesláról és legújabban már zseninek titulálta Muskot. A Model 3 elektronikájával kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy csak a hadseregnek végzett munkájuk során láttak ennyire fejlett, nagy sűrűségű áramköri lapokat és a kulcs elemeket a Tesla mind saját maga tervezte ezeken. Véleménye szerint a kaliforniaiak akkumulátor technológiája évekkel van a versenytársak előtt, a hajtásláncuk hatékonysága példátlan az iparágban (bár elismerően szólt a Nissan Leaf motorjáról is). Egyes megoldásoknál pedig, mint például a Model 3 integrált hűtési rendszere, úgy véli, hogy egy hagyományos autógyár képtelen lenne ilyet tervezni, mert náluk ezt 2-3 egymással versengő osztály próbálja összehozni.

Most, a legfrissebb vele készült interjúban más veterán autóipari szakértőkkel a Cybertruckról és főleg annak gyártási költségeiről beszélgettek. Az Autoline Network videóját a cikk végére beillesztjük.

Szerelem első látásra

Munró privátban egy terepjáróval jár, mert gyakran megy tényleges terepviszonyok között. Imád offroadozni és gyakran használ quadot is. Amikor meglátta a Cybertruckot nála ez „szerelem volt első látásra” – ahogy a videóban mondja. Kiemelte a funkcionális formát, a festés nélküli strapabíró rozsdamentes acél exoskeleton önhordó karosszériát. A festés nélküli karosszéria szerinte különösen hasznos lesz, amikor bozótban, erődben, terepen hajtja az autót, hiszen nem kell a sérülésektől aggódnia. Ami viszont abszolút eladta neki az autót az a rámpa volt. Egyszer amikor egy quadot próbált felrakni egy pick-up platójára, mind a két csuklóját eltörte, így aztán amikor meglátta a Cybetruck integrált rámpáját, azonnal rendelt is egyet.

Mégis Munro csapata akkor lepődött meg legjobban, amikor elkezdték összeszámolni, mennyi lehet a Tesla pick-upjának gyártási költsége. Egészen konkrétan onnan indultak mennyibe kerülhet felszerelni a gyárat a Cybertruck gyártásához és mennyi lenne a költség a legnépszerűbb amerikai autó a Ford F-150 kapcsán.

Egyszerű mint a faék

Munro egyébként karrierje egy részét autó gyártósorok tervezésével és kivitelezésével töltötte, tehát ehhez a részhez ért talán a legjobban.

Véleménye szerint a 3 milliméter vastag a SpaceX által kísérletezett és a Starship rakéták alapanyagául szolgáló rozsdamentes acéllemezeket vízsugaras vágással fogják méretre szabni. A lemezdarabokat ezután préselik és hideg állapotban hajlítják, amiről erősebbek lesznek, mintha felmelegítve formáznák őket. Nem lesz szükség az autógyárak egyik legdrágább, akár 500 millió dollárba is kerülő egységére, a festőüzemre, hiszen ezt a karosszériát nem festik – ez a költségcsökkentésen túl az egyik leginkább környezetszennyező gyártásfolyamatot teszi feleslegessé. A festés nem csak esztétikai dolog, a fémet is védi a korróziótól és a sérülésektől, de a rozsdamentes acélnál nincsen erre szükség. Természetesen a műanyagelemeket kell színezni, festeni, de ezeket meg lehet rendelni a beszállítóktól már „konyhakész” állapotban is.

A hegesztés automata robotsorokon történik majd és a hegesztési pontok a visszahajlított éleken lesznek elhelyezve, így külön csiszolás vagy eldolgozás nélkül tüntetik el ezeket a szemünk elöl. Természetesen szükség van némi emberi munkára is, de a Cybertruck minimalista belseje miatt ez sem túl sok macera.

És, hogy ez miért lényeges? Nos Munro szerint évi 50 ezer darabos gyártáshoz a beruházási költség nagyjából 30 millió dollár lehet, míg egy hasonló kategóriájú Ford F-150 esetében 210 milliónál állna meg a számláló, azaz hétszer akkora a beruházás költsége

Lefuttatták azonban számításokat évi 600 ezer darab autó esetére is. Ekkor nem csak a fenti munkafázisok gépsorai nőnek meg arányosan, de valószínűleg szükséges egyes elemeknél áttérni a préselésre is, amihez nagyon drága nyomómintákat kell gyártatni amelyek a présgépbe helyezve formára nyomják az anyagot. Ráadásul ekkora darabszámnál már szükség lesz egy kisebb festőüzemre is, ami a műanyag elemeket és egyéb, nem a karosszériához tartozó darabokat  házon belül színezi. Azonban a különbség ekkor is jelentős, ötszörös. (Természetesen egy autógyárban ezeken kívül más egyéb szerelési állomások, gyártási fázisok is szükségesek, de az alábbiak a beruházás legköltségesebb elemei).

Évi 600 ezer autó esetén Tesla Cybertruck Ford F-150
Péresek nyomómintái $30.000.000 $50.000.000
Karosszéria üzem $35.000.000 $65.000.000
Festőüzem $60.000.000 $500.000.000
Összesen $125.000.000 $615.000.000

Ha valakit érdekel a beszélgetés többi része is, itt megnézheti a másfél órás videót. Azonban felhívnának a figyelmet, hogy a videóban van egy tárgyi tévedés is. Valami félreértés révén a Cybertruck LCD kijelzőjéről mondják, hogy préselt papírból készül majd, de a valóságban ez ugyan olyan lesz mint a Model 3-é, csak 17 colos. Az autó műszerfalának borítása készül majd újrahasznosított préselt papírból.

Elektromos autót használsz?