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
auto
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

Az Ionity hálózat 350 kW teljesítményre is képes ultragyors töltőin eddig minden megkezdett töltés 8 euróba (Magyarországon 2560 forintba) került, függetlenül a töltési időtől és a felhasznált áram mennyiségétől. Január 31-től a szolgáltató átáll kWh alapú elszámolásra, így a töltési díj a jövő hónaptól 280 Ft/kWh (0,79 EUR/kWh). Az árat minden ország saját pénznemében számlázzák.

A nagyobb akkuval rendelkező autók számára a kWh alapú árképzés áremelkedést jelent, azonban arra sarkallja a felhasználókat, hogy csak addig foglalják a nyilvános töltőoszlopokat, amíg annyi energia kerül az akkuba, amivel már biztonságosan elérik a céljukat vagy hosszabb úton a következő tervezett töltőt, így csökken a töltőoszlopok indokolatlan foglalása.

A töltőket természetesen ezen túl is indítják majd a független szolgáltatók kártyái, így például az Audi által az e-tron tulajdonosoknak biztosított kártya is. Az e-tron kártya az 5800 Ft havidíjas Transit csomagban 94 Ft/kWh árat kínál az Ionity töltőin. Az Ionity dolgozik az autót, illetve a felhasználót automatikusan azonosító rendszeren, aminek bevezetése után a kábel csatlakoztatása után a töltés automatikusan elindul és az előre beállított bankkártyára terhelődik.

Ionity töltőállomás az M7 autópálya déli oldalán Balatonkeresztúr közelében

Az Ionity hálózatot 2017-ben alapította 4 nagy autógyártó konszern (BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company és a Volkswagen Group az Audival és a Porsche-val), majd 2019-ben  jelentette be csatlakozási szándékát a Hyundai és a Kia (Hyundai csoport) is. Európában jelenleg 202 töltőállomást üzemeltetnek, melyek mindegyikén legalább 4 töltőoszlop található, ezen kívül 52 töltősziget építése van folyamatban. A hálózat 2020 végéig 400 helyszínnel tervezett, de egy kisebb csúszás várható, így a hátralévő töltők egy részének az átadása szinte biztosan 2021-re tolódik. A töltőoszlopokat a Tritium és az ABB szállítja, ez utóbbitól a közelmúltban rendeltek meg több mint 300 darabot a következő helyszínekre.

Magyarországon 3 helyen üzemeltet 4-4 töltőoszlopot magában foglaló töltőszigetet az Ionity: az M1 autópályán Bábolna közelében, az M7 autópálya mentén pedig Kajászónál és Balatonkeresztúr mellett. Utóbbi helyszínen még csak a déli oldalon lévő pihenőben működik a töltő, és itt csak nagy kerülővel lehet átmenni az autópálya másik irányába, de már készül a töltősziget az északi oldalon lévő pihenőben is. Az 5. magyarországi Ionity töltő pedig az M0 autópálya mellett épül majd meg Szigetszentmiklós közelében.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.