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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A Rimac villanyautóit többségünk nagy eséllyel soha nem fogja vezetni, ám a fiatal horvát cég mégis egyik pillanatról a másikra világhírűvé vált az elektromobilitás világában. Ennek egyik oka, hogy a Concept One és C_Two hiperautóival bebizonyította, hogy a tisztán elektromos meghajtás nemcsak hogy lehet szórakoztató, de hozzáértő kezekben sokkal brutálisabb teljesítményt képes produkálni a legfejlettebb mai belsőégésű motoros sportkocsiknál – ez az elektromos (és hibrid) hajtásláncok fejlesztésében szerzett szaktudás pedig olyan nagy autógyártókkal eredményezett közös projektet, mint a Porsche, Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, és a Renault.

Rimac Concept One

Az Autonews honlapján a napokban megjelent interjú Mate Rimaccal, a gyártó vezérigazgatójával sok érdekességet tartalmaz arról, hogy mi is a szerepük az elektromos meghajtásra szakosodott fiatal cégeknek a kibocsátásmentes közlekedésre való átállásban. A Rimacnak nincsenek olyan ambíciói, hogy több tízezres tételben gyártson villanyautókat, egyrészt azért, mert nem szeretne versenyezni a vásárlóival (azaz az autógyártó partnereivel) másrészt pedig egy olyan jövő közeledtét látja a CEO, amelyben saját autót vásárolni igazi ritkaság lesz – emiatt manapság egy fiatal céget autók tömeggyártására beállítani szerinte teljesen felesleges lenne. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a Rimac nem fogja kivenni a részét az elektromobilitási forradalomból. A nagy autógyártóknak ugyanis szükségük van az elektromos fejlesztésekre szakosodott start-upokra:

„Mi nem vagyunk szükségszerűen jobbak náluk, mások vagyunk. Segítünk egymásnak. Hatalmas kihívás a belsőégésűről hibridre és elektromosra váltani, mivel nagyon sok tennivaló van. Egyedül nem tudják megcsinálni. Minden segítségre szükségük van. Mi a teljesítmény határainak feszegetésére összpontosítunk. Ők egy prémium márka, de még mindig inkább a költséghatékonyságra és más hasonló területekre koncentrálnak” – magyarázta Rimac a Porsche kapcsán, melynek jelenleg 15,5%-os részesedése van a cégben.

Ez a kijelentés viszont nem csupán a német sportkocsi-márkára, hanem valamennyi globális autógyártó cégre ráhúzható, mely villanyautót akar fejleszteni: „…mi egy adott dologra fókuszálunk, ami a magas teljesítményű hajtáslánc. Nekik más dolgok miatt kell aggódniuk, például a szakszervezetek miatt, vagy hogy hogyan foglalkoztassák a dolgozóikat. Ezek más problémák, mint amik nekünk vannak. Nem vagyunk okosabbak mi sem” – válaszolta az igazgató az újságírók azon kérdésére, hogy a Rimac nagyobb elektromos szakértelemmel rendelkezik-e, mint a nagy autógyártók.

Arra pedig számtalan példa adódik a nagyvilágból, amikor az autóipari óriásoknak kis cégek technológiájára fáj a foguk, és ezért befektetnek, részesedést vásárolnak a start-upban: éppen a múlt héten jelentette be például a Hyundai, hogy a 2015-ben alapított brit Arrival elektromos gördeszka-padlólemezére fejlesztenek majd közösen villanyos kisteherautókat. A Rimac és a Hyundai egyébként két modellen dolgozik együtt jelenleg, egy hidrogén-üzemanyagcellás és egy akkumulátoros elektromos járművön, melyből az egyik még idén bemutatkozik.

Lutz Meschke (Porsche AG); Thomas Schemera, (Hyundai Motor Group); Andrej Plenković (horvát miniszterelnök); Mate Rimac (Rimac Automobili)

Az interjúban szóba került a jelen és a jövő akkumulátor-technológiája, amiről azért érdekes Rimac véleménye, mert gyökerestül szembemegy azzal, amit a hagyományos hipersportautó-gyártók hangoztatnak. A McLaren és a Lamborghini rendszeresen azzal érvel a villanyautó-fejlesztés ellen, hogy a mostani akkumulátorok nem teszik lehetővé azt a teljesítményt és vezetési élményt, amire az ilyen bestiáknak szükségük van, és amit a vásárlók elvárnak – ezt hallhattuk egyébként a Ferraritól is tavaly decemberben, amikor több éves ígérgetés után 2025 utánra tolták első tisztán elektromos autójuk megjelenését. Mate Rimac szerint azonban az akkumulátor-technológiának egyáltalán nem is kell változnia ahhoz, hogy értelme legyen villanyautót gyártani – már most lehet rendes méretű akkupakkot kompromisszumok nélkül, elfogadható áron belerakni az autókba. Ez persze egyelőre inkább a százmillió forintos árkategóriában lévő hiperautókra igaz, ahol az akkucsomag költsége fel sem tűnik a vételárban, ám a lítium-ion akkuk ára folyamatosan zuhan, így a villanyautók valamennyi szegmensben olcsóbbá válhatnak.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.