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 A Rimac villanyautóit többségünk nagy eséllyel soha nem fogja vezetni, ám a fiatal horvát cég mégis egyik pillanatról a másikra világhírűvé vált az elektromobilitás világában. Ennek egyik oka, hogy a Concept One és C_Two hiperautóival bebizonyította, hogy a tisztán elektromos meghajtás nemcsak hogy lehet szórakoztató, de hozzáértő kezekben sokkal brutálisabb teljesítményt képes produkálni a legfejlettebb mai belsőégésű motoros sportkocsiknál – ez az elektromos (és hibrid) hajtásláncok fejlesztésében szerzett szaktudás pedig olyan nagy autógyártókkal eredményezett közös projektet, mint a Porsche, Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, és a Renault. Rimac Concept One Az Autonews honlapján a napokban megjelent interjú Mate Rimaccal, a gyártó vezérigazgatójával sok érdekességet tartalmaz arról, hogy mi is a szerepük az elektromos meghajtásra szakosodott fiatal cégeknek a kibocsátásmentes közlekedésre való átállásban. A Rimacnak nincsenek olyan ambíciói, hogy több tízezres tételben gyártson villanyautókat, egyrészt azért, mert nem szeretne versenyezni a vásárlóival (azaz az autógyártó partnereivel) másrészt pedig egy olyan jövő közeledtét látja a CEO, amelyben saját autót vásárolni igazi ritkaság lesz – emiatt manapság egy fiatal céget autók tömeggyártására beállítani szerinte teljesen felesleges lenne. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a Rimac nem fogja kivenni a részét az elektromobilitási forradalomból. A nagy autógyártóknak ugyanis szükségük van az elektromos fejlesztésekre szakosodott start-upokra: „Mi nem vagyunk szükségszerűen jobbak náluk, mások vagyunk. Segítünk egymásnak. Hatalmas kihívás a belsőégésűről hibridre és elektromosra váltani, mivel nagyon sok tennivaló van. Egyedül nem tudják megcsinálni. Minden segítségre szükségük van. Mi a teljesítmény határainak feszegetésére összpontosítunk. Ők egy prémium márka, de még mindig inkább a költséghatékonyságra és más hasonló területekre koncentrálnak” – magyarázta Rimac a Porsche kapcsán, melynek jelenleg 15,5%-os részesedése van a cégben. Ez a kijelentés viszont nem csupán a német sportkocsi-márkára, hanem valamennyi globális autógyártó cégre ráhúzható, mely villanyautót akar fejleszteni: „…mi egy adott dologra fókuszálunk, ami a magas teljesítményű hajtáslánc. Nekik más dolgok miatt kell aggódniuk, például a szakszervezetek miatt, vagy hogy hogyan foglalkoztassák a dolgozóikat. Ezek más problémák, mint amik nekünk vannak. Nem vagyunk okosabbak mi sem” – válaszolta az igazgató az újságírók azon kérdésére, hogy a Rimac nagyobb elektromos szakértelemmel rendelkezik-e, mint a nagy autógyártók. Arra pedig számtalan példa adódik a nagyvilágból, amikor az autóipari óriásoknak kis cégek technológiájára fáj a foguk, és ezért befektetnek, részesedést vásárolnak a start-upban: éppen a múlt héten jelentette be például a Hyundai, hogy a 2015-ben alapított brit Arrival elektromos gördeszka-padlólemezére fejlesztenek majd közösen villanyos kisteherautókat. A Rimac és a Hyundai egyébként két modellen dolgozik együtt jelenleg, egy hidrogén-üzemanyagcellás és egy akkumulátoros elektromos járművön, melyből az egyik még idén bemutatkozik. Lutz Meschke (Porsche AG); Thomas Schemera, (Hyundai Motor Group); Andrej Plenković (horvát miniszterelnök); Mate Rimac (Rimac Automobili) Az interjúban szóba került a jelen és a jövő akkumulátor-technológiája, amiről azért érdekes Rimac véleménye, mert gyökerestül szembemegy azzal, amit a hagyományos hipersportautó-gyártók hangoztatnak. A McLaren és a Lamborghini rendszeresen azzal érvel a villanyautó-fejlesztés ellen, hogy a mostani akkumulátorok nem teszik lehetővé azt a teljesítményt és vezetési élményt, amire az ilyen bestiáknak szükségük van, és amit a vásárlók elvárnak – ezt hallhattuk egyébként a Ferraritól is tavaly decemberben, amikor több éves ígérgetés után 2025 utánra tolták első tisztán elektromos autójuk megjelenését. Mate Rimac szerint azonban az akkumulátor-technológiának egyáltalán nem is kell változnia ahhoz, hogy értelme legyen villanyautót gyártani – már most lehet rendes méretű akkupakkot kompromisszumok nélkül, elfogadható áron belerakni az autókba. Ez persze egyelőre inkább a százmillió forintos árkategóriában lévő hiperautókra igaz, ahol az akkucsomag költsége fel sem tűnik a vételárban, ám a lítium-ion akkuk ára folyamatosan zuhan, így a villanyautók valamennyi szegmensben olcsóbbá válhatnak. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!