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
auto
2024. 04. 24. szerda

Szabványosítaná az akkucserélő állomásokat Kína

elektromos autó

Támogatná az akkucserélő állomások kiépítését a kínai kormány, abban bízva, hogy ezen intézkedések tovább növelhetik az eladott elektromos autók számát a már egyébként is a világ legnagyobb villanyautó-piacának számító országban. A járművek aljában elhelyezett akkucsomagok cserélgetésének legnagyobb úttörője a NIO, mely jelenleg körülbelül 125 ilyen állomást tart fent vásárlói számára, amellett, hogy a cég egy villámtöltő-hálózat kiépítésén is dolgozik. Kevésbé ismeretes, de a BAIC BluePark 187 akkucserélő állomást állított fel Kína 15 városában, igaz nem magánszemélyeknek, hanem körülbelül 16 000 elektromos taxinak. A két cégben az a közös, hogy saját szabványaik alapján, saját járműveikre szabva telepítették a csereállomásokat – a kínai kormány azonban egységes ipari szabványt szeretne bevezetni, hogy valamennyi autómárka vásárlója percek alatt hozzáférhessen egy teljesen feltöltött aksihoz – tudta meg a Bloomberg.

Az aksik cserélésével korábban már több vállalat is megpróbálkozott, köztük a Tesla is, de valamiért sosem bizonyult olyan széleskörűen elfogadott megoldásnak, mint a töltőoszlopokra való rácsatlakozás. Ennek oka többek között a megkapott aksival szembeni bizonytalanság, hiszen ki tudja, hogy egy korábbi használó miként bánt vele, és mikor hagy minket cserben emiatt az energiatároló alkatrész. A kínaiak viszont inkább a kivehető akkus járművek azon előnyére koncentrálnának, hogy így nemcsak pillanatok alatt juthatnak több száz kilométeres hatótávhoz a tulajdonosok, de a vásárlóknak lehetőségük van külön megvenni az aksit és a kocsit, vagy akár bérelni az akkumulátort, jelentősen kevesebbet fizetve így egy villanyautóért. Sokak számára vonzó lehet ez a megoldás, hiszen így akár az a lehetőség is fennáll, hogy egy kis méretű aksival vesznek autót a napi ingázáshoz, és hosszabb távolságokra egy nagyobb akkupakkot raknak bele.

Az újságírók kérdésére a kínai ipari és információs technológiai minisztérium nem árult el konkrétumokat, mindössze annyit reagált, hogy aktívan hozzájárul az akkucserélő rendszer fejlesztéséhez és szabványosításához, támogatja egy érettebb üzleti modell létrehozását, és ösztönözni fogja a vállalatokat a technológia további csiszolására.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.