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
auto
2024. 04. 27. szombat

Amikor a Lamborghini tavaly novemberben bemutatta a karosszériába épített szuperkondenzátoros energiatárolással elképzelt, kisebb sérüléseit önmagától begyógyító tisztán elektromos Terzo Millennio koncepciót, sejthető volt, hogy hosszú évek kutatásai szükségesek még ahhoz, hogy a járműbe szánt csúcstechnológiák működőképesnek bizonyuljanak és eljussanak a gyártásig is a villanyautóval együtt, mégis örömünkre szolgált, hogy újabb gyártó kezdett el foglalkozni az elektromos meghajtással. Most azonban nagyon úgy tűnik, hogy a Lamborghini behúzta a vészféket, hiszen a vállalat CTO-ja, Maurizio Reggiani  a napokban már arról beszélt egy az Automotive News hírportálnak adott interjúban, hogy könnyen lehetséges, hogy soha nem is lesz teljesen villanymotor által hajtott modell a kínálatban. Hogy miért? Mert túl gyenge és csendes lenne.

A műszaki igazgató szerint egyelőre nem létezik olyan akkumulátor, amely biztosítani tudná egy Lamborghini márkajelzéssel ellátott szuper-sportautó aszfaltszaggató erejét, és képes lenne kibírni a 300 km/h-nál is magasabb végsebességet, valamint a három teljes körön át tartó sprintet a német Nürburgring versenypályán. A másik probléma a motor hangja, ami a legfontosabb érzelmi csatorna a sofőr felé, és aminek hiánya miatt az elektromos autók nem elég izgalmasak Maurizi Reggiani véleménye szerint. Mintha csak a McLaren vezérigazgatóját hallanánk, aki először szintén a villanyos sportautók elégtelen teljesítményéről szónokolt, majd miután sorban mutatkoztak be a gyorsabbnál gyorsabb elektromos versenygépek – mint például a Rimac új álomautója –, a CEO egész egyszerűen annyival letudta az elektromosítás kérdését, hogy a tisztán elektromos meghajtás nem elég érdekfeszítő a márka nevéhez, és nem nyújtana akkora vezetési élményt, mint a füstös modellek.

Öröm az ürömben, hogy a Lamborghini azért nem mondott le teljesen az elektromos meghajtásról. Az MIT-vel közösen folytatott kutatások továbbra is folytatódnak az akkumulátor-technológiában, valamint a szakértőknek arra is rá kell jönniük, hogy hogyan lehetne egy olyan villanyautót kifejleszteni, ami ugyanazokat az érzelmeket váltja ki az utasokból, mint a V12-es motor hangja. A gyártó szerint 2026 előtt biztosan nincs esély egy minden elvárásnak megfelelő tisztán elektromos szuperautóra. Lesznek viszont plug-in hibridek, kezdve a nemrég bemutatott Urus sportterepjáróval, ami vélhetően a Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid modelljéhez hasonló hajtáslánccal érkezik majd az első elektromos Lamborghiniként, majd pedig az Aventador és a Huracan is kap egy-egy villanymotort a belső égésű mellé 2020 és 2022 környékén.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.