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
auto
2024. 04. 23. kedd

Életveszélyesek a Teslák, vagy csak túl magas az árfolyam?

elektromos autó

Félmillió Tesla lehet életveszélyes, már vizsgálódik is az amerikai közlekedési hatóságvalahogy így szóltak a szalagcímek pénteken több nemzetközi és magyar hírportálon is. Hogy a kaliforniai gyártó termékeivel kapcsolatban mindent azonnal szenzációként tálal a média, azt már megszokhattuk, de azért felmerül a kérdés, most is csak clickbait szalagcímekről van szó, vagy tényleg veszélyesek az autók? Egyáltalán mi ez a vizsgálat és, ha nincs tényleges gond a kocsikkal, akkor mi állhat a hátterében?

Alább megpróbáljuk ezt egy kicsit körüljárni.

Nem szándékos gyorsulás

Sudden Unintended Acceleration – azaz a sofőr szándékától független hirtelen gyorsulás. Félelmetesen hangzik, hiszen azt jelenti, hogy miközben az autó áll, vagy épp lassítani próbálunk, a kocsi saját magától úgy dönt, hogy beletapos a gázba. Mármint az autók sofőrjei így írják le az eseteket.

Az autózás történetében akadt pár példa, amikor valóban műszaki probléma volt a háttérben, az okok pedig az áramkörök „szivárgásától” kezdve a meglazult padló kárpiton át a rosszul méretezett gyári gumiszőnyegekig sokrétűek voltak. A legismertebb eset talán a Toyota visszahívása, ami, elővigyázatosságból 2,3 millió autót érintett – ezt a nem megfelelően rögzített gumiszőnyeg okozta.

Mégis, az Egyesült Államokban jelentett évi 16 ezer ilyen eset túlnyomó többségének egy oka van: emberi hiba. Bár elsőre furcsának tűnhet, rendkívül gyakori, hogy a sofőrök véletlenül rossz pedálra lépnek, a fék helyett a gázt nyomják le. Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal az NHTSA egyik jelentése szerint az eset különösen gyakori azoknál az alacsony sofőröknél, akik automata autót vezetnek és nem érik el rendesen a pedálokat. Ezek az estek egyébkén leginkább parkolás közben történnek – ilyenkor szoktuk látni azokat a biztonsági kamera videókat és képeket, ahol a kocsi belehajt az üzlet kirakatába, vagy bakkecske mód ugrálva tör össze más parkoló autókat.

Az is közös ezekben az esetekben, hogy a sofőrök először szinte mindig az autót hibáztatják, meg vannak győződve róla, hogy ők jó pedált nyomtak meg. A modern autókban azonban az elektronika sok mindent rögzít, így általában bizonyítható, hogy valójában mi történt.

A tényállás

Mielőtt bárki azzal vádolna bennünket, hogy Elon Musk ölebeként, a Tesla szekerét tolva megpróbáljuk elbagatellizálni az esetet, szögezzük le, hogy amennyiben tényleg felmerül a műszaki, vagy tervezési hiba gyanúja, azt mindenképpen ki kell vizsgálni. Ha pedig a gyártó vétkezett akkor ki kell javítania a hibát, a károsultakat pedig kompenzálnia kell.

A mostani történet kapcsán azonban több érdekes mellékszál is van, amit érdemes végiggondolni.

Kezdjük mindjárt azzal, hogy jelenleg még nincs is hivatalos vizsgálat. Az NHTS a tájékoztatása szerint 2019 December 19-én e-mailben kaptak egy petíciót, amely azt állítja, hogy az összes jelenleg gyártásban lévő Tesla modell ilyen problémával küzd. Most megvizsgálják, hogy ez a beadvány elég alap-e egy hivatalos vizsgálat megkezdésére. Mivel az amerikai hatóságok általában mindig a maximális biztonságra törekednek, így nem tartjuk kizártnak, hogy a vizsgálatot le fogják folytatni, de, a szalagcímekkel ellentétben, jelenleg még erről nincsen szó.

Forrás: NHTSA

Ha lefolytatják a vizsgálatot, akkor az hónapokat, vagy akár éveket is igénybe vehet. Ilyenkor visszamennek a károsultakhoz, begyűjtik a kérdéses autók alvázszámait, aztán elmennek a gyártóhoz és bekérik a potenciális problémaforrások (gázpedál és fékpedál, vezérlő elektronika, mechanikus részek) terveit, valamint a bejelentésben szereplő autók alvázszámait. Esetleg meg is vizsgálnak pár autót.

Az egyik ismert Tesla Youtube csatorna, DaErik, egyébként végzett egyszer egy tesztet, hogy mi történik ha valaki véletlenül mindkét pedált lenyomja, vagy esetleg a gáz mellé nyomja a féket, illetve fordítva. Minden esetben a fék írja felül a gázpedált és az autó a fékek használatán túl megszakítja a motor áramkörét is. Tehát ha a kocsi mégis valahogy önálló életre kelne és gázt adna és a fékek is csődöt mondanának, a fékpedál lenyomásával megszakítjuk a motor áramkörét és a kocsi legfeljebb gurulna de nem gyorsulna. A Teslák pedáljaiban egyébként két egymástól független szenzor van, hogy az egyik meghibásodása esetén is biztosan jól működjön a rendszer.

A jótékony szamaritánus

Ilyen estekben, amikor egy termék gyártójával kapcsolatban felmerül a hanyag tervezés vagy kivitelezés gyanúja, Amerikában a károsultak ügyvédet fogadnak, aki felkutatja hány érintett lehet még az országban, megkeresi őket és úgynevezett class action suite-ot, azaz tömegeket érintő pert indít a cég ellen. Ezek sokszor több millió, vagy milliárd dolláros perek.

Na itt most nem ez történt.

Az e-mailben érkező beadványt, egy mezei állampolgár, egy bizonyos Brian Sparks nyújtotta be, aki nem ügyvéd. Ő egyszerűen csak, saját állítása szerint, megsajnálta az egyik károsultat és annyira megérintette az ügye, hogy az NHTSA-hoz eddig benyújtott hasonló panaszokat illetve a sajtóban tálalt baleseteket végigkutatva 123 ilyen esetet talált és önszorgalomból készítette el az összeállítást.

De ki ez az áldott jó ember? Nos a CNBC híradása szerint Sparks a Tesla egyik shortolója – egy olyan befektető, aki arra játszik a tőzsdén, hogy a cég részvényei zuhanni fognak. A Teslát shortolók (TSLAQ) akcióiról és lejárató kampányairól már többször beszámoltunk és egy rövid internetes kutatással azt is ki lehetett deríteni, hogy Sparks a TSLAQ társaság köreiben mozog, Twitterén gyakran cseveg azok oszlopos tagjaival. Szívesen megmutattunk volna pár ilyet, de csak a google találatok vannak, mivel érdekes módon Twitter fiókját privátra rakta, és üzeneteit csak az általa jóváhagyottak láthatják. Egyet azért elcsíptünk, ebből pedig az derül ki, hogy miközben a fenti anyagok összeállításán dolgozott, volt még arra is ideje, hogy terhelő bizonyítékokat gyűjtsön arról, hogy Elon Musk hazudott a Cybertruck előrendelési számai kapcsán.

Forrás: confirmationbias.io

Nem az első eset

Még egyszer hangsúlyoznánk, hogy fontosnak tartjuk miden gyártói baki derüljön ki és mindenki biztonságos járművekkel közlekedjen. Azonban a Teslával kapcsolatban a beadvány szerkesztője nem szolgált semmi más bizonyítékkal, mint, hogy százalékokat számolt miszerint az általa talált esetek száma annyival nagyobb az érintett autók köréhez képest, mint ami más gyártóknál szokásos, hogy biztos, hogy műszaki probléma van és a Tesla tud is róla csak hazudik. (Nem olvastam végig a 70 oldalas beadványt, de a vastagon szedett részekben ez a „bizonyíték” szerepelt). Én nem találtam csatolt szakértői véleményt, amely műszaki hibára hivatkozott volna, csak a sofőrök nyilatkozatait a becitált cikkekben.

Azonban a Teslákkal kapcsolatos kamu beadványoknak szinte már hagyománya van.

Keef Wivanef Forrás: TodayTonight / 7News Australia

Már több mint három éves az Edward Niedermeyer nevével fémjelzett gyári hibás Tesla futóművek hisztéria. Niedermeyer volt a TeslaDeathWatch.com oldal üzemeltetője, ami mostanra már megszűnt de a Tesla bukására volt szakosodva és gyűjtötte, publikálta az ezt elhozó híreket és botrányokat. Niedermeyer később a céget leleplezni szándékozó könyvet is írt. 2016 júniusában aztán egy másik weboldalán nagy leleplező cikket írt a Tesla állítólagos hibás és életveszélyes futóműveiről, amik sorra törnek el. A cikk részben egy bizonyos Keef Wivanef munkásságára épült. A feltehetően álnév mögé bújó ausztrál egyik fő foglalkozása, hogy a zöld csalásokat leplezi le és ennek keretében sorra járta a roncstelepeket, összetört Teslákat fotózgatott és tucatszám kreálta a fentihez hasonló beadványokat az NHTSA-nál. Az eredményeiről Niedermeyer cikket írt, felszólította az NHTSA-t a vizsgálatra, akik, mivel ilyen beadványoknál hivatalból kötelesek, meg is kezdték azt. Ennek tényét eljuttatták  nemzetközi sajtóhoz, a szalagcímek hatására pedig a Tesla részvényei 7%-ot estek. Többek szerint a két férfi összedolgozott, de erre természetesen bizonyíték nincsen.

A vizsgálat lezártával az NHTSA nem talált műszaki problémát.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.