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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az elmúlt hónapokban sorra követték egymást azok a gyártók, melyek bejelentették, hogy részt kívánnak venni az elektromos meghajtású hiperautók egyre népszerűbb versenyében, és elkezdenek dolgozni egy potenciális Tesla Roadster riválison, de a gyorsabbak már egy koncepció bemutatásával is felvázolták elképzeléseiket a jövő leggyorsabb környezetbarát autójáról. A sportkocsik elektromosítása olyan vállalatok fantáziáját is megmozgatta, mint a Lamborghini, Ferrari, és legújabban a Pagani, ám az egyik leghíresebb versenyautó-gyártó, a McLaren továbbra is makacsul ragaszkodik a benzinzabáló motorokhoz. A villanymeghajtás már a brit csapat autópalettájában is megjelent hibridek formájában, és egy tisztán elektromos prototípus is megépítésre került, azonban a tavalyi év végén még azt hangoztatta a McLaren, hogy a jelenlegi akkumulátor-technológia nem tesz lehetővé akkora teljesítményt, amivel egy villanyautó meg tudná állni a helyét a versenypályán. Mindemellett felmerült a lehetősége, hogy még 2022 előtt megérkezik a villanymotoros McLaren, azonban ezt most végleg elvetette a gyártó vezérigazgatója, Mike Flewitt. Miután azonban a legkisebb start-up vállalatok is bizonyították, hogy nem kell lemondanunk a teljesítményről a kipufogógáz-mentesség kedvéért, valamint a Rimac is egy olyan elektromos szuperautót mutatott be, mely közel 2000 lóerejével és 1,85 másodperces gyorsulásával 0-ról 100-ra valamennyi füstös kocsit helyben hagyna, a McLaren vezérigazgatójának valami más indok után kellett néznie. Így hát, az Autocar magazinnak adott legújabb interjújában már arról beszélt, hogy a villanymeghajtás egész egyszerűen nem elég izgalmas a márka nevéhez.

A tisztán elektromos Rimac C_Two, mely a versenypályán is komoly kihívója lehet a McLaren modelleknek

Mike Flewitt szerint a tisztán elektromos árammal működő hajtáslánc egyelőre nem biztosít olyan izgalmas vezetési élményt, amit a gyártó hagyományos meghajtású modelljeivel el tud érni. „Mennyire tud izgalmas lenni egy villanyautó? A Sennához képest semennyire” – magyarázta az igazgató. „Jelenleg nem tudnánk egy olyan elektromos járművet legyártani, ami megfelelne a McLaren márka hírnevének. Dolgozunk rajta. Ahogy fejlődik a technológia, a teljesítmény is nőni fog vele. Ez egy jó öt év múlva várható. Számunkra kihívás, hogy ugyanolyan elkötelezettséggel fejlesszük, mint a P1, Senna, és 675LT modelleket.”

A McLaren új etalonja, a Senna

A McLaren főnök hozzátette, hogy egy tisztán elektromos autónak jelenleg közel két tonnát kellene nyomnia, hogy hasonló teljesítményt érjen el, mint a P1 plug-in hibrid modellje. A szóban forgó jármű V8-as ikerturbós benzinmotorja és villanymotorja együttesen közel 900 lóerő leadására képes 980 Nm nyomatékkal. Ha a gyártó legújabb, egekig magasztalt versenyautóját, a hagyományos meghajtású Senna modelljét vesszük alapul, annak benzinfaló motorja is csupán 800 lóerőre és 800 Nm nyomatékra képes, ami 340 km/h-s végsebességet és 2,8 másodperces 0-100-as sprintet biztosít az autónak. Az előbbi esetében majdnem 1500 kilogrammról beszélünk, az utóbbi pedig közel 1200 kilogrammot nyom. Ha egy olyan villanyautóéval szeretnénk összehasonlítani ezeket az értékeket, amely kifejezetten versenyzésre készült, és a McLarenekhez hasonlóan csak a legvagyonosabb emberek fogják garázsukat díszíteni vele, akkor a fentebb már említett, az idei Genfi Autószalonon bemutatott Rimac C_Two-t szükséges csatába hívni. A horvátok álomautója ténylegesen többet nyom a P1-nél mintegy 400 kilóval, de cserébe körülbelül 2000 lóerőt, 2300 Nm forgatónyomatékot, és 412 km/h-s végsebességet kínál, azaz messze nagyobb teljesítményt, mint a McLaren bármelyik modellje. Ráadásul a Rimac az elektromos autóknál jelentkező teljesítményvesztést is minimalizálta, valamint 620 kilométeres hatótávja sem lehet probléma egy verseny alatt. Ha tehát egy alig 400 kilós súlynövekedés rontja el a McLaren által áhított vezetési élményt – ami ráadásul csökkenthető, ha kisebb teljesítményű autóval is beérjük -, akkor komoly gondok vannak a Formula 1-ből ismert gyártónál. Sokkal valószínűbb inkább az a feltételezés, hogy a brit csapat egész egyszerűen fél, hogy tisztán elektromos modellje nem tudná megállni a helyét olyan gyártók sportautói mellett, mint például a Tesla, vagy a Rimac.

A plug-in hibrid McLaren P1

A hibridekről egyébként már sokkal jobb véleménnyel van a vezérigazgató. Továbbra is állítja, hogy 2022-re a McLaren modellek fele részben elektromos lesz. Ezek esetében is számolni kell a megnövekedett súllyal és árral, de a csökkentett kibocsátás és a belépési lehetőség a városok kibocsátásmentes zónáiba kárpótolnak. Hibridekkel a vezetési élmény is jobb, mint tisztán elektromos autókkal – magyarázta a McLaren főnök leszögezve, hogy a következő öt évben továbbra is a hagyományos meghajtás kapja a főszerepet óvatos lépésekkel haladva az elektromosítás felé.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.