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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Hatalmas károkat okozva és számos halálos áldozatot követelve, heves viharokkal söpört keresztül Európán a Ciara ciklon február első két hetében, de a közlekedési fennakadások és áramkimaradások mellett egy pozitív következménye is akadt a szeles időjárásnak: Nagy-Britanniában rekord mennyiségű energiát termeltek az offshore szélturbinák. A The Institute for Energy Economics and Financial Analysis kutatóintézet adatai szerint február 8. korai óráiban a szélenergia 56%-os részesedést hasított ki az ország villamosenergia-termeléséből, megdöntve a korábbi, 2019 szeptemberében mért csúcsot, amikor a brit áram 52,4 %-ért volt a szélenergia a felelős. Ugyanezen a szombati napon az egyetlen nap alatt előállított összes energián belüli részarány tekintetében is új rekord született, a szél a maga 44,26%-ával felülmúlta az atom és a földgáz által termelt energiamennyiséget együttvéve.

A Ciara az amerikai kontinens felett, Forrás: Wikipedia

A szigetországban jelenleg körülbelül 13,6 GW onshore és 8,4 GW offshore szélfarm működik, a kormány energiapolitikája miatt azonban teljesen ellentétes jövő vár a két megoldásra. A szárazföldi szélturbinák számának növekedése drasztikusan lelassult, miután 2015-ben megszűnt az állami támogatás az új projektekre: míg hat évvel ezelőtt 405 új onshore szélpark állt szolgálatba az országban, addig 2019-ben mindössze 23, amiből is 22-nek még sikerült hozzáférnie a korábbi szabályozás szerint érvényes kormányzati hozzájáruláshoz. Így a 2019-ben bekapcsolt onshore szélerőművek összteljesítménye közel 630 MW-ra csökkent, miközben több mint 4 GW-nyi offshore szélfarm-projekt van közvetlenül építés előtti, illetve építés alatti állapotban. A klímavédelmi törekvések érdekében a kormány 2030-ra 30 GW célt tűzött ki az offshore szélturbina telepítések elé, amit decemberben 40 GW-ra növelt.

Forrás: Flickr

Nagy-Britannia energiatermelése tíz év alatt a feje tetejére állt. 2010-ben az elektromosság 75%-a kőszénből és földgázból származott, 2019-ben viszont már csak 40%-ot adtak ezek a fosszilis ásványkincsek. A szénből való villamosenergia-termelés 2012-ben tetőzött 41%-kal, az évtized végére pedig már csak kevesebb mint 2%-ot tudott megőrizni. A második legfontosabb energiaforrás a földgáz után a szél volt majdnem 21%-os részesedéssel.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.