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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Kínában már küszöbön a négyes szintű önvezetés

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

A kínai SAIC Motor Corporation bejelentette, hogy R-sorozatú járműveihez mostantól a ZF legújabb generációs, forradalmi képalkotó radartechnológiáját fogja használni. A korábban Full-Range Radar néven bemutatott ZF képalkotó rendszer négy dimenzióban érzékeli a jármű környezetét, beleértve annak magasságát is. A ZF szerint a nagy felbontású képalkotó technológia sokat segíthet a négyes szintű önvezetés bevezetésében, valamint az ahhoz szükséges biztonság és megbízhatóság kialakításában.

SAIC R7 elektromos SUV 4D radartechnológiával

A képalkotó radartechnológia négy dimenzióban kínál nagy felbontást: távolság, sebesség, azimut (vízszintes elhelyezkedési szög) és magasság (függőleges elhelyezkedési szög). A magassági szög hozzáadása segít a forgalmi helyzet továbbfejlesztett, sebességinformációkkal gazdagított 3D-s képének létrehozásában, ami egy állítólagos „szupersűrű és digitálisan feldolgozott környezeti modellt” eredményez. A ZF szerint ezek az információk segítenek az úttesten közlekedő járműnek abban, hogy akár egy híd alatt vagy egy alagútban is felismerje a dugó végén az álló sort és a rendszer úgy van kialakítva, hogy fékezési figyelmeztetést adjon, vagy esetleg automatikus vészfékezést kezdeményezzen, ha a járművezető nem reagál.

A technológia olyan információkat is szolgáltat, amelyek segítenek felismerni az úttest szélét, valamint azt, hogy vannak-e szabad területek az úttest előtt és mellett, így segítve az olyan rendszerek aktiválását és megfelelő működését, mint az automatikus vészkormányzási asszisztens. Ez azt jelenti, hogy a jármű tudatosan képes olyan döntést hozni, hogy vészkormányzás esetén a szabad terület felé irányítsa magát ezzel csökkentve a jármű vezetője és a kívülállók élet- és balesetveszélyét.

A ZF azt állítja, hogy a képalkotó radar lényegesen nagyobb felbontással rendelkezik, mint más, ma kapható radarmegoldások, amelyek jellemzően csak 12 csatornával rendelkeznek (három adó és négy vevő). A ZF képalkotó radarjában ennél 16-szor több van, vagyis összesen 192 csatorna áll rendelkezésre.

Örömmel vezetjük be a ZF képalkotó radartechnológiáját, amellyel a SAIC R-sorozatú járműveinek fejlett vezetőtámogató és félautomata funkcióit fejleszthetjük. Ez fontos előrelépést jelent az érzékelési technológia területén

– fejtette ki Jana Rosenmann, a ZF elektronikai és ADAS részlegének vezetője.

A képalkotó radar magas szintű tárgy- és helyszínfelismerésével, valamint nagy hatótávolságú érzékelésével kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy versenyképes árszinten segítsen megfelelni a nagymértékben támogatott L3 és L4 autonóm vezetés növekvő érzékelési követelményeinek, miközben jelentősen növeli a fejlett biztonsági és L2+ ADAS vezetési alkalmazások potenciális teljesítményét.

A képalkotó radartechnológia nagy információsűrűsége rendkívül részletes objektumfelismerést tesz lehetővé. A tipikus radarokhoz képest akár ötször jobban érzékeli az olyan kihívást jelentő tárgyakat, mint egy gyermek az úton, és minden egyes mérési pontnál pontosabb információkkal szolgál a mért tárgy sebességének regisztrálásakor. A ZF képalkotó radarja még az egyes végtagok mozgását is képes érzékelni, így potenciálisan felismeri, hogy a gyalogos milyen irányba halad.

Az önvezetés életeket ment

A technológia fontos kiegészítője a ZF automatizált vezetési funkciókhoz fejlesztett átfogó érzékelőkészletének. A 120 fokos rekeszszöggel a helyzetek széles skálájára tervezték, így a lassú városi forgalomtól a vidéki utakon és autópályákon való vezetésig egyaránt használható. A 350 méteres hatótávolság jóval meghaladja a jelenlegi legkorszerűbb képalkotó radarokét. Rugalmas beépíthetősége lehetővé teszi a 360 fokos lefedettséget, és hatékonyan működik alacsony vagy magas beépítési pozícióban egyaránt, így sportautókban és teherautókban is megbízhatóan alkalmazható, miközben az adott jármű sajátos menetdinamikájához hangolható. A ZF radarjai a más radarérzékelőivel közös 77 gigahertzes sávot és a Fast Ramp Frequency Modulated Continuous Wave (FMCW) modulációt használja.

A SAIC R-szériás villanyautóinak ZF képalkotó radarja.

Karpathy elárulta miért szedték ki a radart és a parkolószenzort a Teslákból

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

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.