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
auto
2024. 04. 19. péntek

Szűkülő piacokon is erős évet zárnak globálisan az EV-k

elektromos autó

A globális könnyűgépjármű-piacok ismét zsugorodásnak indultak. A 2020 második félévében és 2021 első félévében tapasztalt rövid fellendülést követően az idei első félévi eladások 8,1%-kal voltak alacsonyabbak, mint tavaly. Bár a 2. félévre várható még egy minimális növekedés, hiszen a számokat a 2021 második félévének nyomott eladásaihoz hasonlítjuk. A 2022-es autóeladások a legtöbb érett piacon egyelőre 20-30%-kal maradtak a 2015-2019-es átlag alatt. Vagyis még mindig nem vagyunk a Covid járvány előtti kánaánban.

Kína ugyan a kevés kivételek közé tartozik, de a piaca szélsőségesen volatilis: az előző év azonos hónapjaival összehasonlítva a februári 24%-os növekedést 45%-os zuhanás követte az áprilisi lezárások idején, majd júniusban és júliusban 30%-os fellendülés következett a gyors kormányzati támogatások hatására.

Nyugaton az autóeladások a Covid után kettős hatású visszaeséssel küzdenek. A kínálati korlátok mellett hamarosan a keresleti korlátok is megjelennek, mivel a központi bankok kamatemelésekkel próbálnak fellépni a lassan globálissá váló infláció ellen. Az eredmény valószínűleg a piac fellendülésének további késése lesz.

Mindeközben az elektromos járművek növekvő értékesítése viszont köszöni jól van: míg a könnyűgépjárművek globális eladásai 8,1%-kal csökkentek, a BEV-ek és PHEV-ek eladásai 62%-kal nőttek az idei első félévben. Ezt a relatív gyengeséget érdemes abból a kontextusból vizsgálni, hogy a 2020/2021-es évben hatalmas robbanás történt a tisztán elektromos járművek piacán, idén pedig kitört az ukrajnai háború, aminek szintén erős a visszahatása a piacra, tehát magas bázishoz viszonyítva kell vizsgálni az idei számokat.
2022 2. félévben is számíthatunk rekordokra az EV-értékesítések tekintetében, de a növekedési ütemek valamivel alacsonyabbak lesznek, mivel az alacsony bázishatás csökken.

A konnektoros járművek növekedésének év/év összehasonlítása havi bontásban a könnyű gépjárművek piacán. | forrás: EV-Volumes

A globális EV-eladások tehát továbbra is erősek. 2022 első félévében összesen 4,3 millió új BEV és PHEV járművet adtak át, ami 62%-os növekedést jelent 2021 első félévéhez képest. A regionális növekedési mintázat azonban eltolódni látszik. Két év meredek európai értékesítési növekedést követően az EV-k 2021 első félévéhez képest mindössze 9%-kal emelkedtek. Az általánosan gyenge járműpiacok és a tartós alkatrészhiány kíméletlenül szedték áldozatukat az iparágban, amit idén az ukrajnai háború tovább súlyosbított. Az Egyesült Államokban és Kanadában az EV-értékesítések az első félévben 49%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest, annak ellenére, hogy a könnyűgépjárművek piaca összességében eleve gyenge volt, és az első félévben 17%-kal esett vissza éves összehasonlításban.

Kínában a NEV-eladások (New Energy Vehicle) erősen dacoltak az országot sújtó kihívásokkal (ingatlanválság, Covid lezárások), és az első félévben elképesztő, 113%-os növekedést értek el. A BYD több mint négyszeresére, 641 000 darabra növelte eladásait, amivel a globális értékesítési rangsor első helyezettje lett, ha a 315 000 db PHEV eladását is beleszámítjuk. Ha csak a BEV-eket vesszük figyelembe, a Tesla még mindig nagy fölénnyel vezet az idei első félévben leszállított 565 000 darab járművel.

BEV+PHEV eladások %-os összehasonlítása 2021 és 2022 első félévében | forrás: EV-Volumes

A PHEV-ek 2022 első félévében a globális Plug-in eladások 27%-át tették ki, szemben a 2021-es 29%-kal. Miközben értékesítési volumenük még mindig növekszik, a PEV-mixben való részesedésük csökken, mivel az ösztönzők visszavágása és a javuló tisztán elektromos kínálat ellenszelével kell megküzdeniük. Az értékesítés növekedése egyre inkább az elektrifikáció mértékétől függ. Míg a BEV-ek 75%-kal, addig a PHEV-ek 37%-kal, a nem tölthető full hibridek már csak 14%-kal nőttek. Az mild hibridek ugyanakkor visszaestek. Értékesítésük 7%-kal, a kizárólag belső égésű járművek eladásai pedig már 16%-kal csökkentek az előző félévhez képest. Mindezt egy szűkülő piacon, hiszen a könnyűgépjárművek teljes globális értékesítése 2022 első félévében 8%-kal csökkent.

A gyenge autópiacokon az elektromos járművek gyors terjedése tovább növelte az EV-k részesedését. A BEV-ek (8,2%) és a PHEV-ek (3,1%) az első félév zárásakor a globális könnyűgépjármű-eladások 11,3%-át tették ki, szemben a 2021. évi 6,3%-kal. Az első félévben Norvégiában volt a legmagasabb az EV-k piaci részesedése (BEV 69% + PHEV 8%), Kínában 21%, Európában 18% és az USA-ban 6,5%. A leggyorsabban növekvő piac India volt, ahol az első félévben 20 700 darab BEV és PHEV volt forgalomban (+273%), valamint Új-Zéland, ahol 8 300 darab közlekedett (+260%).

Globális elektromosautó-értékesítés cégcsoportok szerint 2022 első félévében. | forrás: EV-Volumes

A 2022-es teljes évre 10,6 millió EV eladása várható, ami 57%-os növekedést jelent 2021-hez képest. A BEV-ek mintegy 8 millió, a PHEV-ek pedig 2,6 millió darabot érhetnek el. A 2022-es év végére közel 27 millió üzemben tartott tisztán elektromos járműre lehet számítani, a könnyű járműveket is beleszámítva. Az arányokat tekintve, ebből 70% BEV és 30% PHEV. Az üzemanyagcellás járművek (FCEV) értékesítése a könnyűgépjármű-ágazatban mindeközben 9%-kal csökkent, és nem éri el az évi 20 000 darabot. A jelenlegi FCEV eladások 5 járműmodellből állnak, és a legtöbbet Dél-Koreában, valamint az Egyesült Államokban értékesítik. Becslések szerint a jelenlegi globális állományuk kb. 55 000 darab.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.