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 Az elmúlt két évben a napenergiás szektort sem kímélte az infláció, a napelemek ára nemcsak a gyengülő forintban, hanem még dollárban kifejezve is emelkedett. Hogy ennek mi állt a hátterében, azzal ebben a tavalyi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben, a helyzetet röviden annyiban foglalhatnánk össze, hogy a napelemek alapanyagául szolgáló poliszilícium gyártása nem tudott lépést tartani a megnövekedő kereslettel, és erre tett még rá egy lapáttal a tengeri szállítás megdrágulása. Végső soron azonban a napelemek is csak olyan ciklikus termékek, mint bármi más, és november elején már arról írtunk, hogy az új beruházásoknak köszönhetően hamarosan csökkenésnek indulhat a modulok ára. Most úgy tűnik, hogy ez a folyamat talán már el is kezdődött. A tengeri szállítás költségei 2021 során történelmi magasságokba emelkedtek, ám azóta folyamatosan csökkenő trendet mutatnak. Az FBX, a konténerszállítás globális árindexe tavaly szeptemberben 11 ezer dollár közelében tetőzött, mostanra viszont 2500 dollár alá esett, ami bő 75%-os csökkenés.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 Kép: fbx.freightos.com Egy 40 láb hosszúságú standard konténerben 620 db 400 W-os modul fér el, ami körülbelül 250 kW-nak felel meg. 10 ezer dollár feletti árak esetében tehát wattonként 4 cent feletti szállítási költséggel számolhatunk, ami az akkor körülbelül 25 cent/W-ba kerülő panelek árának 15%-a, vagy még több. 2500 dolláros árak mellett viszont már csak wattonként 1 cent lesz a tengeri szállítás díja, ami a napelem árának a 4%-a. Egy körülbelül 100 dollárba kerülő 400 W-os panel esetében ez 12 dolláros megtakarítást jelent a tavalyi csúcshoz képest. Mint látható, a szállítási költségek normalizálódása önmagában is jelentős mértékben tud hozzájárulni ahhoz, hogy olcsóbbak legyenek a napelemek. Szerencsére a történetnek itt még nincs vége, időközben ugyanis megkezdte a termelését néhány új szilíciumgyár is. 2021-ben, amikor már javában tartott az árak elszabadulása, ezt írtuk: „Középtávon a kapacitások bővítése fog segíteni, ami hamarosan meg is fog történni, hiszen ilyen árak mellett már minden poliszilícium gyártónak megéri növelni a termelését.” Az idén november elején megjelent cikkünkben pedig arról számoltunk be, hogy „Az áresésre egy kicsit még várnunk kell, de az új gyártókapacitások kiépítése már most is elképesztő ütemben halad. 2021 végén 530 ezer tonnás gyártókapacitás működött Kínában, ami az ACEA tanácsadó cég jelentése szerint az idén 1,2 millió tonnára bővül.” Ekkor a kínai piacon a poliszilícium kilogrammonkénti ára évtizedes rekordot elérve 303 RMB-n (kb. 42 USD) állt az InfoLink árindexe szerint. Spot price: Module prices hardly decline as upstream prices stay high. https://t.co/Du3ComKUIv pic.twitter.com/YkPixHZ7CI — InfoLink Consulting (@InfoLinkConsult) October 26, 2022 December közepére viszont már 255 RMB-re (kb. 36 USD) esett, ami közel 15%-kal alacsonyabb érték, és csak a december 21-ével kezdődő hét napos periódusban 7,9%-os volt az árfolyamban bekövetkezett csökkenés. Spot price: Prices keep dropping across supply chain as demand wanes. https://t.co/Du3ComKUIv pic.twitter.com/sxLqXPusNh — InfoLink Consulting (@InfoLinkConsult) December 21, 2022 Az elmúlt hetekben a defláció továbbgyűrűzött az értékláncon. A 210 mm-es, monokristályos lapkák 29%-kal, a 210 mm-es mono PERC cellák pedig 11%-kal lettek olcsóbbak október végéhez képest. Ezzel párhuzamosan a kínai napelemes modulok gyári ára az októberi 26 cent/Wattról mostanra 24 cent/Wattra mérséklődött, ami 8%-kal alacsonyabb érték. Mekkora jelentősége van a szilíciumnak a napelemek árában? Egy wattnyi napelemes kapacitáshoz 20 éve még 15 gramm, 10 éve 7 grammnyi poliszilíciumra volt szükség, mára ez valamivel 3 gramm alatt van. Kép: Bernreuter Research Könnyű kiszámolni, hogy a fő alapanyag 42 USD/kg-os ára mellet egy wattnyi modul árából körülbelül 12 centet tesz ki a szilícium, míg 36 USD/kg mellett 10 centet, így a 2 centes különbség a modulok szintjén körülbelül 8%-ot jelent a gyártási költségben – persze ezek csak közelítő értékek a nagyságrendek érzékeltetésére, az egyes gyártók és az egyes termékek esetében viszonylag nagy eltérések lehetnek. 2020-ban a poliszilícium ára 7 dollár alatt is járt. Amennyiben visszatérne az akkori árszint, az wattonként 10 centet jelentene, vagyis a csúcshoz képest közel 40%-kal alacsonyabb lenne egy panel ára (26 cent/W helyett 16 cent/W). Összefoglalva: egy 400 W-os (nagyságrendileg 100 dollárba kerülő) modul esetében október és december között 7 dollárral csökkent az előállításához szükséges szilícium beszerzési költsége, magának a modulnak az ára pedig 8 dollárral lett alacsonyabb a kínai spot piacon. Rövid távon persze a kereslet-kínálat változásai mozgatják az árakat, és nem feltétlenül egy az egyben jelenik meg a gyártási költségek változása a végső árakban, éppen ezért nagyon nehéz lenne megjósolni, hogy a következő hónapokban mi várható. Hosszabb távon viszont az olcsóbb poliszilícium mindig csökkenő napelemes árakat hozott. A közelmúltban tapasztalt áremelkedés egyáltalán nem példa nélküli, amióta létezik szilíciumgyártás, azóta léteznek hasonló ciklusok, mint ahogyan az az alábbi grafikonon is látható. A poliszilíciumos hullámvasút. Kép: Bernreuter Research A történelmi tapasztalatok alapján nagy a valószínűsége, hogy egy újabb, hosszú évekig tartó deflációs ciklus kezdetén vagyunk, amin még az sem változtat, ha átmenetileg látunk kisebb, ezzel ellentétes irányú korrekciókat az árakban. A fenti számok azonban alapvetően a kínai napelemekre vonatkoznak, amennyiben Európába helyezzük át a gyártást, az áremelkedést fog okozni. A helyi gyártás csak akkor tudna versenyképes lenni Kínával, ha olcsó finanszírozás biztosításával hatalmas méretű gyárakat építenénk olyan régiókban, ahol olcsó a megújuló energia. Ezzel a kérdéssel az alábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben. A végén még Európa is napelemgyártó nagyhatalommá válhat? 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!