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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Tesla kamionja immár sorozatgyártásban van, még, ha az igazi mennyiség 2023-24-ben érkezik is belőle. Mégis, a cég a hagyományaihoz hűen nem minden adatot tett közzé a Semiről, ami rengeteg találgatásra ad okot. A legnagyobb kérdés, hogy mekkora akku lehet a kamionban, illetve hogy mekkora a nyergesvontató tömege.

Megnéztük mit okoskodott ki az internet népe.

Nem egyszerű

A vicc az, hogy most kivételesen nincs egyedül a Tesla az adatokkal kapcsolatos titkolózásban. Átnéztem pár nagy amerikai kamiongyártó honlapját, de nem igazán bőbeszédűek a nyergesvontató tömege kapcsán. Csak, hogy egy példát említsek, a Volvo népszerű VNL sorozata kifejezetten abban a nagy távolságokra történő szállításban versenyez immár 25 éve, amibe most a Semi jelentkezett be, a weboldalon lévő műszaki specifikációk pedig nem kevesebb, mint 16 sorban listázzák a jármű különböző méreteit. Egy maradt csak ki a sorból – mindenki találhat egyet, melyik paraméter az.

Gyártásban az első 1000 Voltos Tesla – átadták a kamionokat a Pepsinek

Úgyhogy jobb híján, ha meg akarjuk tudni, hogy mennyi egy hagyományos meghajtású dízelkamion üres (rakomány nélküli) tömege, akkor az interneten jobbra és balra is idézett, hatósági EPA adatot kell alapul vennünk, amely szerint egy átlagos, ún. Class 8  nyergesvontató, plusz az üres vontatmány együtt 35.000 font, tehát 15.875 kg. Hogy ebből mennyi a vontatmány üres tömege, azt a JD Power árulja el nekünk, ők 10.000 fontról, 4536 kilóról beszélnek.

Ebből az következik, hogy az átlagos amerikai Tesla Semi méretű dízelkamion tömege 11.340 kg.

Magyarul, ha a Tesla kamionja ennél nehezebb, akkor kevesebb rakományt tud magával vinni. Illetve nem pontosan.

Amerikában az ilyen kamionok rakománnyal együtt legfeljebb 80.000 fontot, 36.287 kilót nyomhatnak. Csakhogy az elektromos és földgázzal üzemelő változatok kaptak ez alól egy kisebb engedményt, 907 kilóval nehezebbek lehetnek, ezzel segítve a tisztább, de súlyosabb technológia piaci terjedését. Európa ennél is bőkezűbb volt, nálunk 2 tonnával, 2000 kilóval mutathat többet a mérleg.

Túl az utolsó próbán a Tesla Semi

A Tesla a Pepsinél történt hivatalos átadó előtt nyilvánosságra hozta egy tesztút adatait, amelyen egy 81.000 font össztömegű Tesla Semi teljesített 500 mérföldet. Az erről készült videofelvételen élesszemű Twitterezők azt is kiszúrták, hogy 11 darab nagyméretű, beton terelőelemet szállítottak.

Ismerve a tipikus vontatmányok hosszát, ők arra jutottak, hogy a betonelemek a szabványos 10 láb, nagyjából 3 méteres darabok voltak, amelyek tömege 4000 font, 1814 kg.

Így a 81.000 fontból levonva a 10.000 fontnyi vontatmányt és a 44.000 fontnyi beton terelőelemet, úgy számolnak, hogy a Semi 27.000 fontot, 12.247 kilót nyomhat. Ha ebből levonjuk még a 2000 fontos extra villanykamionos keretet, akkor pontosan annyit kapunk, ami a dízelkamionok 11 tonnás tömege.

Ha ezek a becslések helytállóak, akkor elmondható, hogy tényleg nem megy a rakomány rovására az akkus kamion tömege. Persze egy hivatalos adat jobb lenne.

Pepsi nyilatkozat

Persze nem maradhattunk internetes kalamajka nélkül a témában, sok vitát váltott ki ugyanis a Pepsi egyik alelnökének, Mike O’Connellnek a Reuters számára adott nyilatkozata. A szakember ebben elárulta, hogy jövőre 100 darab Tesla kamiont fognak üzembe helyezni – kezdetben 15 állomásozik majd Modestóban, és 21 Sacramentóban, Kalifornia fővárosában. A kamionok az élelmiszeripari óriás chips és üdítőital termékeit szállítják olyan kiskereskedőknek, mint például a Walmart.

A vihart nem is a nyilatkozat ezen része okozta, hanem az, hogy a találgatások középpontját képező témát érintő mondatokat eleinte hiányosan közölte a hírportál, azt majd csak később egészítette ki. O’Connell ugyanis azt mondta, hogy

a Frito-Lay chipseket a kamionok 684 kilométeres távolságra viszik, azonban a nehezebb Pepsi üdítőket csak nagyjából 160 kilométerre szállítják.

Nem is kellett több ahhoz, hogy mindazok akik na ugye előre megmondták, hogy a villanykamion életképtelen győzelmi zászlóként lobogtassák a nyilatkozatot. A vitában ugyan több kommentelő megjegyezte, hogy aki az iparágban dolgozik tudja, hogy a régióban az üdítőitalok raktárai tipikusan maximum ekkora távolságra, 100 mérföldre vannak a nagy élelmiszerboltokról, de egy internetes felhasználónév mögött bárki lehet, ezt nem kell elsőre elhinni. Később a Reuters frissítette a cikket, kiegészítette még egy mondattal O’Connelltől, amely arról szólt, hogy

a vállalat a 400-500 mérföldes (640-800 kilométeres) távokon is használni fogja a Semit az üdítők szállítására.

Akkuméret

Persze a Seminek nem csak a tömegét, az akkuméretét sem tudjuk pontosan. Kezdetben csak a nagyakkus változat kerül gyártásra, de hogy ez pontosan mit takar, azt nem tudni. Korábban többen 1000 kWh-ra tették az akkupakk valószínű méretét.

Ennek kapcsán is némi támpontot ad azonban az a bizonyos 500 mérföldes tesztút, illetve Musk egy Tweetje.

A cég vezetője egy 1000 kWh-s találgatásra válaszul megjegyezte, hogy bár a Tesla weboldal csak annyit ír, hogy a  hatékonyság jobb, mint 2 kWh/mérföld,

a jelenlegi variáns 1,7-nél jár, ami nagyjából 105 kWh fogyasztásnak felel meg 100 kilométereként.

Ez alapján az 500 mérföldes, 805 kilométeres hatótávú változatba 845 kWh-t várhatnánk, de a Tesla által az átadón megosztott információk alapján az a bizonyos teszt út csak 93%-ot használt el a pakkból, így valószínűbb a 910 kWh-s nettó érték.

97%-ról indultak, 805 kilométer után 4%-kal érkeztek meg 20 tonna elszállítása után.

És ha már a Pepsi interjút emlegettük, ott is elhangzott egy szám, miszerint a 684 kilométeres chipszszállítás az aksi 80%-át eszi meg, ami 855 kilométeres teljes hatótávot sejtet, de egyrészt nem tudjuk a pontos útviszonyokat és a rakomány tömegét, másrészt O’Connell úr mondott mást is, aminek nincs sok értelme, nevezetesen, hogy a Tesla 750 kW-os töltőket telepített náluk, amelyek 35-45 perc alatt töltik fel a kamiont. Ezzel kapcsolatban a matek valahogy nem teljesen jön ki. Egyrészt a Semi 1 MW+ töltési teljesítményre lett tervezve, de persze ettől még lehetne kisebb teljesítményű a töltő. De egy 750-es töltő 45 perc alatt még akkor is maximum 560 kWh-t tudna visszatölteni, ha teljesen lapos és végig maximumon van a töltési görbe, azaz inkább egyenes. Ez pedig az akkupakknak mindössze 60%-a és eleve nem egy reális szcenárió.

Szóval nem biztos, hogy egy ennyire magasrangú vezető a napi működés minden apró számával pontosan tisztában van, ahogy az sem kizárható, hogy pontatlanul idézték.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.