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
auto
2024. 03. 29. péntek

Karpathy elárulta miért szedték ki a radart és a parkolószenzort a Teslákból

önvezetés

A Tesla vezetéstámogató, illetve fejlesztés alatt álló önvezető rendszerei egyre inkább a kamerákra hagyatkoznak. A vállalat soha nem használt LiDAR-t, korábban száműzték az autókból a radart, legutóbb pedig befejezték az ultrahangos parkolószenzorok használatát is.

De miért?

Tévút

Andrej Karpathy évekig vezette a Tesla mesterséges intelligencia csapatát, de nemrég távozott a cégtől, hogy ismét a kutatásra, az oktatásra és az algoritmusokra koncentrálhasson. Bár az eddig is egyértelmű volt, hogy jó viszonyban vált el az autógyártótól, most Lex Fridman podcastjában ismét elmondta, hogy döntésének fő oka az volt, hogy az évek alatt a munkája inkább vezetői feladattá vált, stratégiai irányokról, beosztottak feladatairól kellett döntenie, és hiányzott neki a kétkezi digitális munka. Elmondta, hogy ettől függetlenül elképzelhetőnek tartja, hogy egyszer visszatér majd, hogy az általános mesterséges intelligencián, vagy a robotokon dolgozzon. Erre a mondatra reagálva egyébként Elon Musk Twitteren jelezte, hogy Karpathy bármikor visszamehet, mindig szívesen látják.

A több mint három órás beszélgetés egy részében arról kérdezték, hogy vajon miért döntött úgy a Tesla, hogy egy tisztán kamera alapú rendszert épít, miért kerültek ki legutóbb még az ultrahangos érzékelők is az autókból. A szakember szerint ennek legalább két oka van.

Az egyik a költség, ami nem csak magának a szenzoroknak az ára, hiszen ezeket egy beszállítótól meg kell rendelni, szállítják, készletezik, beépítik, kalibrálják, esetleg karbantartják, meghibásodás esetén cserélik. Ha pedig egy ilyen érzékelő, vagy a radar kifut a beszállítónál és helyette másik típus érkezik, ismét probléma van, mert a szoftvernek már kétféle alkatrészt kell ismernie, kezelnie.

A másik fő probléma Karpathy szerint viszont az, hogy a több szenzor nem feltétlenül jelent jobb minőséget, vagy több hasznos adatot, de feltétlenül több zajt, hibát, ellentmondást visz a rendszerbe, és leköti az erőforrásokat. Ezért minden egyes szenzor típusnál fel kell tenni a kérdést, hogy az tényleg szükséges-e, tud-e annyival többet, mint a meglévő többi, hogy megérje használni.

A radar esetén egyértelműen az volt a válasz, hogy nem, ugyanis amikor összevetették a kamerák adataival, elhanyagolható volt a különbség. Karpathy arról is beszélt, hogy a felesleges adatforrások a fejlesztőcsapat figyelmét is megosztják, de, ha mindenki egy közös rendszeren, a kamerák képének feldolgozásán dolgozik, hatékonyabban halad a munka.

A szakember szerint világunk alapvetően az emberi látáshoz lett tervezve, – az ember is csak a szemeivel néz, mégis tud vezetni. Tehát, ha a kamerákkal legalább annyit látunk, mint az ember, akkor adatmennyiség szempontjából rendben vagyunk, nem feltétlenül kellenek különféle szenzorok még ehhez, hanem arra kell törekedni, hogy egyszerűsítsük, minimalizáljuk a rendszert. A LiDAR-ra térve elmondta, hogy az nem csak egy drága eszköz, de a használata sem egyszerű, és alapvetően szerinte nem ad többletinformációt. Ő azt jósolja, hogy még azok is el fogják majd hagyni idővel, akik ma még erre építik rendszerüket.

A fő kérdés szerinte nem az, hogy valaki LiDAR-t használ-e vagy sem, hanem, hogy megvan-e a flottája ahhoz, hogy rengeteg valós adatot gyűjtsön be a neurális háló tanításához.

Szerinte őrültség az az irány, amelyet egyes cégek választottak, amikor centiméter pontos és állandóan frissen tartott térképekre van szükségük az önvezetéséhez. Ezt nem lehet skálázni, nem lehet az egész bolygóra kiterjeszteni és fenntartani.

Egy alap szintű térképre persze szükség van, a Teslákban is van ilyen, hiszen segít az autónak, ha tudja, hogy merre fog kanyarodni az út, milyen kereszteződés jön. De ennél több, részletesebb térképadat felesleges és káros, mert eltereli a fejlesztést a jó irányból. Egy fenntarthatatlan rendszerre támaszkodik az önvezetés logikája. Ismét az embert hozta példának, hiszen, ahogy mondta, nekünk sincs az egész bolygóról centiméter pontos térkép a fejünkben, mégis tudunk navigálni, közlekedni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.