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
auto

Kínában már küszöbön a négyes szintű önvezetés

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

A kínai SAIC Motor Corporation bejelentette, hogy R-sorozatú járműveihez mostantól a ZF legújabb generációs, forradalmi képalkotó radartechnológiáját fogja használni. A korábban Full-Range Radar néven bemutatott ZF képalkotó rendszer négy dimenzióban érzékeli a jármű környezetét, beleértve annak magasságát is. A ZF szerint a nagy felbontású képalkotó technológia sokat segíthet a négyes szintű önvezetés bevezetésében, valamint az ahhoz szükséges biztonság és megbízhatóság kialakításában.

SAIC R7 elektromos SUV 4D radartechnológiával

A képalkotó radartechnológia négy dimenzióban kínál nagy felbontást: távolság, sebesség, azimut (vízszintes elhelyezkedési szög) és magasság (függőleges elhelyezkedési szög). A magassági szög hozzáadása segít a forgalmi helyzet továbbfejlesztett, sebességinformációkkal gazdagított 3D-s képének létrehozásában, ami egy állítólagos „szupersűrű és digitálisan feldolgozott környezeti modellt” eredményez. A ZF szerint ezek az információk segítenek az úttesten közlekedő járműnek abban, hogy akár egy híd alatt vagy egy alagútban is felismerje a dugó végén az álló sort és a rendszer úgy van kialakítva, hogy fékezési figyelmeztetést adjon, vagy esetleg automatikus vészfékezést kezdeményezzen, ha a járművezető nem reagál.

A technológia olyan információkat is szolgáltat, amelyek segítenek felismerni az úttest szélét, valamint azt, hogy vannak-e szabad területek az úttest előtt és mellett, így segítve az olyan rendszerek aktiválását és megfelelő működését, mint az automatikus vészkormányzási asszisztens. Ez azt jelenti, hogy a jármű tudatosan képes olyan döntést hozni, hogy vészkormányzás esetén a szabad terület felé irányítsa magát ezzel csökkentve a jármű vezetője és a kívülállók élet- és balesetveszélyét.

A ZF azt állítja, hogy a képalkotó radar lényegesen nagyobb felbontással rendelkezik, mint más, ma kapható radarmegoldások, amelyek jellemzően csak 12 csatornával rendelkeznek (három adó és négy vevő). A ZF képalkotó radarjában ennél 16-szor több van, vagyis összesen 192 csatorna áll rendelkezésre.

Örömmel vezetjük be a ZF képalkotó radartechnológiáját, amellyel a SAIC R-sorozatú járműveinek fejlett vezetőtámogató és félautomata funkcióit fejleszthetjük. Ez fontos előrelépést jelent az érzékelési technológia területén

– fejtette ki Jana Rosenmann, a ZF elektronikai és ADAS részlegének vezetője.

A képalkotó radar magas szintű tárgy- és helyszínfelismerésével, valamint nagy hatótávolságú érzékelésével kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy versenyképes árszinten segítsen megfelelni a nagymértékben támogatott L3 és L4 autonóm vezetés növekvő érzékelési követelményeinek, miközben jelentősen növeli a fejlett biztonsági és L2+ ADAS vezetési alkalmazások potenciális teljesítményét.

A képalkotó radartechnológia nagy információsűrűsége rendkívül részletes objektumfelismerést tesz lehetővé. A tipikus radarokhoz képest akár ötször jobban érzékeli az olyan kihívást jelentő tárgyakat, mint egy gyermek az úton, és minden egyes mérési pontnál pontosabb információkkal szolgál a mért tárgy sebességének regisztrálásakor. A ZF képalkotó radarja még az egyes végtagok mozgását is képes érzékelni, így potenciálisan felismeri, hogy a gyalogos milyen irányba halad.

Az önvezetés életeket ment

A technológia fontos kiegészítője a ZF automatizált vezetési funkciókhoz fejlesztett átfogó érzékelőkészletének. A 120 fokos rekeszszöggel a helyzetek széles skálájára tervezték, így a lassú városi forgalomtól a vidéki utakon és autópályákon való vezetésig egyaránt használható. A 350 méteres hatótávolság jóval meghaladja a jelenlegi legkorszerűbb képalkotó radarokét. Rugalmas beépíthetősége lehetővé teszi a 360 fokos lefedettséget, és hatékonyan működik alacsony vagy magas beépítési pozícióban egyaránt, így sportautókban és teherautókban is megbízhatóan alkalmazható, miközben az adott jármű sajátos menetdinamikájához hangolható. A ZF radarjai a más radarérzékelőivel közös 77 gigahertzes sávot és a Fast Ramp Frequency Modulated Continuous Wave (FMCW) modulációt használja.

A SAIC R-szériás villanyautóinak ZF képalkotó radarja.

Karpathy elárulta miért szedték ki a radart és a parkolószenzort a Teslákból

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

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.