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
auto
2024. 06. 21. péntek
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

Rémálommá vált egy család karácsonya, mivel leégett a családi házuk tetőszerkezete, miközben elektromos autót töltöttek a ház melletti kocsibeállóban – írja az újszó.com. A cikk címe még a villanyautót hibáztatja, de a bevezetőből már kiderül, hogy az elektromos hálózat hibája okozhatta a tüzet.

fotó: Hédervár Tűzoltó Egyesület

Sajnos az ilyen beszámolók gyakran az elektromos autóhoz kötik az emberek fejében a tűzesetet, miközben annak a valódi oka többnyire az elhanyagolt elektromos hálózat. A hálózat gyenge pontját más nagyobb fogyasztók, például vasaló vagy elektromos sütő is előhozzák, de nagyobb hír csak a ma még szokatlanabb fogyasztók, például az elektromos autók esetén lesz a sajnálatos eseményből.

Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet rá, hogy az elektromos autót hiába tervezi a gyártó biztonságosra, ha azt egy potenciálisan tűzveszélyes hálózathoz csatlakoztatjuk. Az autókhoz adott konnektoros vésztöltők többnyire 8-12 amper áramerősséggel, 2-2,4 kW teljesítménnyel terhelik a hálózatot. Első pillantásra ez nem tűnik soknak, számtalan háztartási eszköz teljesítménye hasonló. Azonban porszívózni vagy villanyrezsót használni ritkán szoktunk 12-16 órán át folyamatosan maximális terheléssel. Ráadásul léteznek 16 amperes, 3,6 kW teljesítményre képes, normál konnektorba bedugható töltésvezérlők is. Sokan bátran használják is ezeket, hiszen a konnektorra is 16 A max. terhelhetőséget írnak.

fotó: Hédervár Tűzoltó Egyesület

Nagyon fontos, hogy aki konnektorról szeretné tölteni az autóját, ráadásul kihasználva az elméleti maximális 3,6 kW-os teljesítményt, az rendszeresen ellenőriztesse az elektromos hálózatot. Az 1950-es években a mai szabványnak nem megfelelően (sodrott, forrasztott) kiépített kötések, illetve gyakran kisebb áramra tervezett, a szükségesnél kisebb keresztmetszetű vezetékek, esetenként alu-réz toldások nem fogják tolerálni a folyamatos nagy teljesítményt. A laza kötések tartós, nagy terhelés hatására melegedni fognak, a melegedés hatására méginkább meglazulnak, fokozva a tűzveszélyt.

Sokan mondják, hogy felesleges fali töltőre költeni, konnektorról is feltölt minden reggelre az autó. Ez igaz is, sőt, a jó minőségű töltők dugvillájába hőérzékelőt is építenek, hogy a töltés még a konnektor leolvadása vagy kigyulladása előtt leálljon. Nem szabad azonban sajnálni a pénzt egy szakember általi ellenőrzésre, szükség esetén egy új vezeték kihúzására a villanyóra és a garázs között, amelyre minőségi konnektort szerelnek. Akkor sem dőlhetünk hátra a következő évtizedre, ha ezt megtettük. A háztartási konnektorok esetében az érintkező felület nagyon apró, a folyamatos használat és melegedés következtében fáradhat az anyag, lazulhat a kontakt.

Falra szerelt CEE32A 5 pólusú ipari áramcsatlakozó és hozzá csatlakoztatott hordozható töltésvezérlő.

A fali töltő előnye nem csak a komfort, hanem az is, hogy ezt az esetek túlnyomó többségében szakember köti be, aki – remélhetőleg – nem fogja a nagyi 60-as években kábelezett garázsába felszerelni anélkül, hogy ellenőrizze a teljes hálózatot. Természetesen aki a mobil töltőkhöz ragaszkodik, az is használható biztonsággal. Nagy teljesítmény és folyamatos használat esetén azonban a sima dugvilla és konnektor helyett érdemes lehet ipari csatlakozót használni.

Ne várjuk meg, amíg leég a házunk!

Kihúztam a kocsidat, hogy ne robbanjon fel!

Címlapkép: Hédervár Tűzoltó Egyesület

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.