Erre figyelj, ha otthon töltöd az elektromos autód!
Rémálommá vált egy család karácsonya, mivel leégett a családi házuk tetőszerkezete, miközben elektromos autót töltöttek a ház melletti kocsibeállóban – írja az újszó.com. A cikk címe még a villanyautót hibáztatja, de a bevezetőből már kiderül, hogy az elektromos hálózat hibája okozhatta a tüzet.

Sajnos az ilyen beszámolók gyakran az elektromos autóhoz kötik az emberek fejében a tűzesetet, miközben annak a valódi oka többnyire az elhanyagolt elektromos hálózat. A hálózat gyenge pontját más nagyobb fogyasztók, például vasaló vagy elektromos sütő is előhozzák, de nagyobb hír csak a ma még szokatlanabb fogyasztók, például az elektromos autók esetén lesz a sajnálatos eseményből.
Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet rá, hogy az elektromos autót hiába tervezi a gyártó biztonságosra, ha azt egy potenciálisan tűzveszélyes hálózathoz csatlakoztatjuk. Az autókhoz adott konnektoros vésztöltők többnyire 8-12 amper áramerősséggel, 2-2,4 kW teljesítménnyel terhelik a hálózatot. Első pillantásra ez nem tűnik soknak, számtalan háztartási eszköz teljesítménye hasonló. Azonban porszívózni vagy villanyrezsót használni ritkán szoktunk 12-16 órán át folyamatosan maximális terheléssel. Ráadásul léteznek 16 amperes, 3,6 kW teljesítményre képes, normál konnektorba bedugható töltésvezérlők is. Sokan bátran használják is ezeket, hiszen a konnektorra is 16 A max. terhelhetőséget írnak.

Nagyon fontos, hogy aki konnektorról szeretné tölteni az autóját, ráadásul kihasználva az elméleti maximális 3,6 kW-os teljesítményt, az rendszeresen ellenőriztesse az elektromos hálózatot. Az 1950-es években a mai szabványnak nem megfelelően (sodrott, forrasztott) kiépített kötések, illetve gyakran kisebb áramra tervezett, a szükségesnél kisebb keresztmetszetű vezetékek, esetenként alu-réz toldások nem fogják tolerálni a folyamatos nagy teljesítményt. A laza kötések tartós, nagy terhelés hatására melegedni fognak, a melegedés hatására méginkább meglazulnak, fokozva a tűzveszélyt.
Sokan mondják, hogy felesleges fali töltőre költeni, konnektorról is feltölt minden reggelre az autó. Ez igaz is, sőt, a jó minőségű töltők dugvillájába hőérzékelőt is építenek, hogy a töltés még a konnektor leolvadása vagy kigyulladása előtt leálljon. Nem szabad azonban sajnálni a pénzt egy szakember általi ellenőrzésre, szükség esetén egy új vezeték kihúzására a villanyóra és a garázs között, amelyre minőségi konnektort szerelnek. Akkor sem dőlhetünk hátra a következő évtizedre, ha ezt megtettük. A háztartási konnektorok esetében az érintkező felület nagyon apró, a folyamatos használat és melegedés következtében fáradhat az anyag, lazulhat a kontakt.

A fali töltő előnye nem csak a komfort, hanem az is, hogy ezt az esetek túlnyomó többségében szakember köti be, aki – remélhetőleg – nem fogja a nagyi 60-as években kábelezett garázsába felszerelni anélkül, hogy ellenőrizze a teljes hálózatot. Természetesen aki a mobil töltőkhöz ragaszkodik, az is használható biztonsággal. Nagy teljesítmény és folyamatos használat esetén azonban a sima dugvilla és konnektor helyett érdemes lehet ipari csatlakozót használni.
Ne várjuk meg, amíg leég a házunk!
Címlapkép: Hédervár Tűzoltó Egyesület