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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Amikor a fagyi visszanyal: hamarosan a gyártók nyakán maradhatnak az új autók

üzlet
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

Drasztikus zuhanás előtt áll az újautók piacafigyelmeztet az Automobilwoche iparági szaklap cikke, amely megerősíteni látszik más, az elmúlt napokban megjelent német lapértesülést.

Ez a kolbász is elfogyott.

Chiphiányból vevőhiány

Arról szerkesztőségünkben is megoszlanak a vélemények, hogy az elmúlt három év félvezetőhiányából és beszállítói lánc problémáiból mekkora rész volt valós, és mekkora szolgált csupán jó ürügyként arra, hogy a gyártók többsége visszafogja, vagy egyenesen megszüntesse az olcsóbb modellváltozatokat és típusokat, és jóval kevesebb autón, jóval több pénzt keressen. Az biztos, hogy a pandémia és az azt követő világgazdasági és pénzügyi problémák, nem is beszélve az ukrán helyzetről, megnehezítették az autógyártók dolgát, ám az is nyilvánvaló, hogy ezt mindannyian degeszre tömött zsebekkel vészelték át. Mára pedig már általánosak a pár évvel korábbihoz képest egekbe szökött árak, és az éves várólisták.

Ám, ahogy arról már többször beszéltünk a Villanyórában is, ez a helyzet nem tarthat örökké. Előbb utóbb elfogynak azok a vevők, akik 15-20 milliót tudnak áldozni egy középkategóriájú kocsira, vagy 8-10 millióért hajlandóak megvenni egy városi kisautót. Németországban tavaly 43 ezer euro, 16 millió forint volt az értékesített újautók átlagos ára – írja egy újabb, a témába vágó cikkében a lap.

Igaz az összeesküvés elmélet: halálra keresik magukat az autógyártók

A német lap iparági forrásokra hivatkozva most arról ír, hogy miközben már sokat enyhült az alkatrészhiány, és egyes gyártók elkezdték felpörgetni a gyártósorokat,

az új megrendelések elkezdtek elapadni, egyenesen úgy fogalmaznak, a piac összeomlása fenyeget.

A német autókereskedők szövetségének alelnöke szerint most kezdenek szembesülni az autógyártók a helyzettel. A legtöbb márka rendelési állománya még kitart a harmadik negyedévben, sőt egyeseknél akár a negyedikben is, de utána problémák lesznek, mert nem érkezik elég utánpótlás, nincs elég új kuncsaft. A problémák egyébként már tavaly szeptemberben elkezdődtek, a magánszemélyek megrendelései ekkor elkezdtek fokozatosan csökkenni, a helyzet mostanra viszont már drámai – fogalmaz a szakember.

Egy Audi kereskedő már most arról panaszkodott az újságíróknak, hogy a megnövekedett termelést az autógyártók náluk rakják le, úgy fogalmaz, hogy március, április és május egyenesen őrület volt, és mind a gyár, mind az ő újautó raktáruk tele van már. Ezt hívják egyébként channel stuffingnak, ami arra utal, hogy a gyártó az értékesítési csatornát tömi meg az eladatlan autókkal, így saját maga a tőzsdén impozáns eladásokat tud jelenteni, míg a felgyűlt készletek a kereskedői hálózat problémájává váltak. Ez persze csak ideig-óráig tud működni.

Az Audinak már lépnie is kellett, így több partnerének ötszázalékos prémiumot ígért, ha csökkenti készleteit, azaz a kereskedők ennyi tudnak engedni az árakból, mielőtt a saját hasznuk csökken.

Wolfsburg, we have a problem

A kereslet csökkenése nem csak egyetlen gyártót érint, ám a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) egy héttel ezelőtt kiemelten foglalkozott a Volkswagen Csoporttal, amely Európa legnagyobb autógyártója.

A lap információi szerint a vállalat az év elején még optimista volt, a gyártási darabszámok növekedésével számolt, az emdeni gyárban például 2022-ben mindössze 146 ezer autó készül, de a szakszervezet úgy gondolta ez akár 100 ezerrel is nőhet idén. A valóság azonban az, hogy bár a gyártás üteme valóban emelkedik, ez messze elmarad a várakozásoktól, és az üzem nagyon távol van az elméleti kapacitása felső határától.

A probléma nem egyedi, Európa-szerte hasonlókról számol be a konszern több más gyártóbázisa is. Bár jobbak a számok, mint tavaly, és így le tudják dolgozni a felgyülemlett megrendelési állományt, a gond az, hogy kevés új rendelés fut be. A recesszió miatt az ügyfelek óvatosan bánnak a pénzzel. Egy anonimitást kérő Volkswagen menedzser úgy fogalmazott, hogy a cég jelenleg a korábbi megrendelésekből él, de azok vége már most látszik. A vállalatnál most arra számítanak, hogy növekedés helyett évekig tartó stagnálás következhet, ami negatívan hat majd a profitra.

Ha a német lapok értesülései valósak, akkor véleményünk szerint ennek alapvetően két következménye lehet. Az egyik, hogy elkezdenek csökkeni az árak, akár akciók, vagy kedvező, támogatott hitelek formájában, illetve normalizálódnak a várólisták és évek helyett hónapokban mérhetjük majd a kiszállítási időket. Amennyiben azonban ez nem következik be, a piaci réseket a kapitalizmusban előbb-utóbb betömi valaki, és ez sokszor új szereplő, amely átalakítja a piaci erőviszonyokat.

Növekvő veszteségek és csökkenő eladások a NIO-nál

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.