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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

Kaliforniában is vezethet önállóan a Mercedes Drive Pilot

önvezetés
2023. 06. 13 - Antalóczy Tibor - 0

Kaliforniában is megkapta a folyamatos felügyelet nélküli önvezetéshez az engedélyt a Mercedes-Benz Drive Pilot rendszere. A hármas szintű önvezetés / vezetéstámogató rendszer néven is ismert szolgáltatásnak többsávos, a szembejövő forgalomtól elválasztott úton oly módon is átadható az autó kormányzása és sebességének szabályozása, hogy a rendszer működését a sofőrnek nem kell folyamatosan monitoroznia. (A kettes szintű rendszerekkel szemben a leglényegesebb különbség, hogy hármas szinten a rendszert nem kell folyamatosan felügyelni, a rendszer időben szól, ha olyan helyzetbe kerül, amit nem tud megoldani, illetve biztonságosan megáll, ha a sofőr a jelzés ellenére sem veszi át az irányítást. Bár a bejelentés a felelősség kérdéséről explicit módon nem ír, de ha a rendszer nem igényli a sofőr felügyeletét, akkor az ebben a helyzetben az autó által okozott balesetért vélhetőleg a gyártó felelősségbiztosítása áll helyt.)

Németországban 2017. június 21. óta része a jogszabályi környezetnek az automatizált vezetés szabályozása, így talán nem meglepő, hogy a Drive Pilotot Németországban engedélyezték először a forgalomban. A rendszer az ország 13.191 km-nyi autópályaszakaszán alkalmas a felügyelet nélküli vezetésre. Nevada és Kalifornia már akkor is szóba került, mint következő államok, ahol a rendszert bevezetik, de akkor az engedélyek kiadását még 2022 végére várták.

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

UN ECE (vagy UNECE) – United Nations – Economic Commission for Europe (ENSZ Európai Gazdasági Bizottság)
Az 1947-ben megalakított bizottság feladata többek között az európai országok közötti és a harmadik országok felé fennálló gazdasági kapcsolatok erősítése, de már az induláskor magába olvasztotta az ENSZ európai közlekedéssel foglalkozó szervezetét, így ez a szervezet foglalkozik a közúti járművekre vonatkozó nemzetközi szabálygyűjtemények megalkotásával is. Magyarország 1955 óta tagja, de az 56 tagország között számos Európán kívüli ország is megtalálható, mint Kazahsztán, az Egyesült Államok és Kanada is. Ennek a bizottságnak a 157-es szabályzata (UN R157) rendelkezik arról, hogy miként kell működnie egy automata sávtartó rendszernek (ALKS – Automated Lane Keeping Systems). Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a szabályrendszer csak azokra a autókra vonatkozik, amelyek a sofőr folyamatos felügyelete nélkül, de a sofőr jelenlétében és beavatkozási lehetőségével közlekednek. Nem vonatkoznak a ma megvásárolható autók többségében működő, a sofőr állandó felügyeletét igénylő, kettes szintű vezetéstámogató rendszerekre. Az R157-es szabályzat tartalma nincs teljes átfedésben a SAE (korábban Society of Automotive Engineers – amerikai gyökerű, de nemzetközileg aktív szabványalkotó szervezet) J3016 számon nyilvántartott kategorizálási rendszerének hármas szintjével, de az ENSZ szervezete által leírt funkcionalitás a SAE hármas szintjéhez áll a legközelebb.

Hiába tagja az ENSZ ECE bizottságának az Egyesült Államok, a közúti szabályok harmonizálásában nem vettek részt, így az R157 néven ismert szabályozás sem érvényes a tengerentúlon. Az egyes államok ott is külön-külön vizsgálják a vezetéstámogató rendszerek működését és adják ki az engedélyeket. Az elsőt idén januárban Nevadában szerezte meg a Mercedes-Benz Drive Pilot rendszere, a második hozzájárulást pedig Kalifornia illetékes hatósága állította ki a napokban. Így a 2024-es modellévtől az S osztály és az EQS rendelhető lesz hármas szintű önvezetést biztosító vezetéstámogató rendszerrel is, melyek ebben a két államban lesznek aktiválhatóak. A gyártó azonban tervezi más piacokon is a rendszer engedélyeztetését és bevezetését.

A Kaliforniában most engedélyeztetett rendszer az R157-es ENSZ szabályozás eredeti verziójához hasonlóan 40 mérföld/h-s (64 km/h-s) sebességig aktiválható az erre alkalmas útszakaszokon, amibe jelenleg még Kalifornián belül is csak legnagyobb városok környékei és a főbb autópályaszakaszok tartoznak. (A legújabb, 2023. január 22-től hatályos R157 szabályzás akár 130 km/h-ig is engedélyezi a rendszerek működését, amennyiben azok képesek vészhelyzetben önálló sávváltási manőverre). A működése során a rendszer szabályozza az autó sebességét és irányát a forgalomhoz igazodva a sávon belül, és váratlan esemény esetén a sávon belül kikerülő manőverre vagy vészfékezésre is képes. A Drive Pilotot erős forgalomban lassú tempó melletti használatra tervezték, viszont olyankor teljesen át tudja venni a vezetés feladatát a sofőrtől. Nem kell folyamatosan figyelni a forgalmat, el lehet engedni a kormányt, és akár olvasni is lehet mellette, hiszen a rendszer időben jelez a sofőrnek, amikor a körülmények változása miatt (pl. felgyorsul a forgalom, útépítés vagy más váratlan esemény) a sofőrnek át kell vennie az irányítást. Ha ezt több jelzés után sem teszi meg (pl. rosszullét miatt), akkor az autó a sávjában lelassít majd megáll, bekapcsolja a vészvillogót, hívja a segélyhívót és kinyitja az ajtókat, hogy szükség esetén a mentők gyorsan bejuthassanak az autóba.

A Drive Pilot működésének alapját a vezetéstámogató csomag alapszenzorain (kamerák, radarok, ultrahangos szenzorok) felül egyéb, a Mercedes-Benz mérnökei szerint nélkülözhetetlen érzékelők is segítik. Ilyenek a lidar, a hátsó ablakba épített kamera, a megkülönböztető hangjelzést használó autók hangját figyelő mikrofon, és az út nedvességét érzékelő szenzorok a kerékjáratokban. A Mercedes a Drive Pilotos autókat redundáns elektromos rendszerrel illetve redundáns kormány- és fékberendezéssel gyártja.

A Mercedes-Benz tíz éve, 2013-ban már vidéki utakon és városokban tesztelt teljesen önvezető rendszert Európában, majd 8 éve a fejlesztéseket és teszteléseket az eltérő közlekedési szabályokkal rendelkező Kaliforniára is kiterjesztették. A fenti videóban látható S osztály már akkor magabiztosan közlekedett a németországi és kaliforniai utakon, amihez képest a ma bárki által megvehető, sokkal több szenzorra támaszkodó Drive Pilot tudása leginkább felelősség szempontjából tűnik előrelépésnek.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.