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 Az EneCoat Technologies, a Kiotói Egyetem PV-technológiai laborjának kutatói által alapított startup, és a Toyota Motor bejelentette, hogy közösen fejlesztenek perovszkit napelemeket a járművekbe integrált fotovoltaikus alkalmazásokhoz. „A két vállalat az EneCoat perovszkit napelemes technológiájának és a Toyota járműbe épített napelemes technológiájának integrálásával folytatja a gyakorlati alkalmazások fejlesztését, azzal a céllal, hogy elősegítsék a megújuló energiaforrásokon alapuló önellátást, és hozzájáruljanak a karbonsemlegesség eléréséhez” – áll a két vállalat közleményében. Az EneCoat azt is közölte, hogy a Toyota az általa kifejlesztett és gyártott cellákat fogja felhasználni, amelyek hatásfoka 2023 áprilisára már elérte a 19,4%-ot.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 „Egy alacsony hőmérsékletet igénylő bevonási technológia segítségével rendkívül egyenletes, ultravékony filmet lehet létrehozni” – mondta a cég szóvivője. „A nedves eljárásnak köszönhetően roll-to-roll nyomtatásra tudunk áttérni, amely a kívánt alkalmazáshoz és felületnagysághoz igazítható.” A roll-to-roll technológia egy olyan eljárást jelent, melynek során az – általában polimerből készült – flexibilis hordozóra hengerek segítségével rányomtatják a félvezető réteget. Az eljárás során nagy hosszúságú szalagok készíthetőek, melyek utólag méretre vághatóak, a darabok összeilleszthetőek. A perovszkit szerkezet egy úgynevezett ABX3 összetételű kristályos szerkezet, ami nagyjából megegyezik a természetben is előforduló kalcium-titanát (CaTiO3) szerkezetével, és különböző kutatási projektek tárgya volt, mint például a fotonika vagy a szupravezető anyagok. A múltban a perovszkit szerkezetű anyagokat szervetlen anyagok felhasználásával szintetizálták, de az utóbbi években lehetővé vált szerves-szervetlen hibrid perovszkit filmek létrehozása szerves kémián alapuló nedves eljárással. Az EneCoat Technologies is ezt a módszert használja ultravékony perovszkit napelemes filmjeink kifejlesztéséhez és gyártásához – írja a cég a honlapján. Kép: EneCoat Technologies. Bár a perovszkit napelemek viszonylag új szereplőnek számítanak, hiszen csak a 2010-es években mutatták be őket, onnantól kezdve gyors fejlődésen mentek keresztül. A fenti ábra a különböző napelemtípusok összehasonlítását mutatja be. A perovszkit napelemeknek közvetlenül a megjelenésük után sikerült átlépniük a 20%-os konverziós hatásfokot, azonnal megelőzve a festékérzékenyített (dye-sensitized) napelemeket, és felvéve a versenyt a többiekkel – igaz, erre egyelőre csak a laboratóriumokban képesek. A 2018-ban alapított EneCoat a befektetői között tudhatja a sóolvadékos hálózati energiatárolókra szakosodott NGK Insulators, illetve a napelemcellák anyagainak fejlesztésére specializálódott Green Science Alliance nevű japán vállalatokat is, amellett, hogy élvezi a Kiotói Egyetem támogatását, és most már a Toyotáét is persze. A Toyota az első elektromos modellje, a bZ4X esetében már alkalmaz napelemeket, amelyek a szilíciumkristályos technológián alapulnak. A járművekbe integrált PV-cellák megítélése ma még meglehetősen ellentmondásos, mivel a költségekhez képest túl kevés energiát képesek előállítani. Végső soron azonban minden a fajlagos költségeken múlik: ha a napelem által az autó számára megtermelt energia fajlagos költsége alacsonyabb, mint a hálózatról vásárolt áramé, akkor van létjogosultsága a technológiának. Az árparitás elérése kevéssé valószínű a szilíciumon alapuló cellák esetén, mivel azok előállítása sok energiát igényel. Más a helyzet azonban a perovszkit cellákkal, amelyek egy nagyságrenddel kevesebb energia felhasználásával gyárthatóak le, és a hatásfokuk is magasabb, így a bennük rejlő potenciál jóval nagyobb. Hosszabb távon az sem elképzelhetetlen, hogy olcsó perovszkit alapú festéket fejlesztenek ki, amely a fényezés során könnyen felvihető, és így az autó egész karosszériája egy nagy napelemmé válik majd. Sikerült az áttörés? Lengyelországban már gyártják a forradalmi technológiájú napelemet Címlapkép: EneCoat dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!