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
auto

A Toyota perovszkit napelemekkel vonná be az elektromos autóit

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

Az EneCoat Technologies, a Kiotói Egyetem PV-technológiai laborjának kutatói által alapított startup, és a Toyota Motor bejelentette, hogy közösen fejlesztenek perovszkit napelemeket a járművekbe integrált fotovoltaikus alkalmazásokhoz.

A két vállalat az EneCoat perovszkit napelemes technológiájának és a Toyota járműbe épített napelemes technológiájának integrálásával folytatja a gyakorlati alkalmazások fejlesztését, azzal a céllal, hogy elősegítsék a megújuló energiaforrásokon alapuló önellátást, és hozzájáruljanak a karbonsemlegesség eléréséhez” – áll a két vállalat közleményében.

Az EneCoat azt is közölte, hogy a Toyota az általa kifejlesztett és gyártott cellákat fogja felhasználni, amelyek hatásfoka 2023 áprilisára már elérte a 19,4%-ot.

Egy alacsony hőmérsékletet igénylő bevonási technológia segítségével rendkívül egyenletes, ultravékony filmet lehet létrehozni” – mondta a cég szóvivője. „A nedves eljárásnak köszönhetően roll-to-roll nyomtatásra tudunk áttérni, amely a kívánt alkalmazáshoz és felületnagysághoz igazítható.” A roll-to-roll technológia egy olyan eljárást jelent, melynek során az – általában polimerből készült – flexibilis hordozóra hengerek segítségével rányomtatják a félvezető réteget. Az eljárás során nagy hosszúságú szalagok készíthetőek, melyek utólag méretre vághatóak, a darabok összeilleszthetőek.

A perovszkit szerkezet egy úgynevezett ABX3 összetételű kristályos szerkezet, ami nagyjából megegyezik a természetben is előforduló kalcium-titanát (CaTiO3) szerkezetével, és különböző kutatási projektek tárgya volt, mint például a fotonika vagy a szupravezető anyagok. A múltban a perovszkit szerkezetű anyagokat szervetlen anyagok felhasználásával szintetizálták, de az utóbbi években lehetővé vált szerves-szervetlen hibrid perovszkit filmek létrehozása szerves kémián alapuló nedves eljárással. Az EneCoat Technologies is ezt a módszert használja ultravékony perovszkit napelemes filmjeink kifejlesztéséhez és gyártásához – írja a cég a honlapján.

Kép: EneCoat Technologies.

Bár a perovszkit napelemek viszonylag új szereplőnek számítanak, hiszen csak a 2010-es években mutatták be őket, onnantól kezdve gyors fejlődésen mentek keresztül. A fenti ábra a különböző napelemtípusok összehasonlítását mutatja be. A perovszkit napelemeknek közvetlenül a megjelenésük után sikerült átlépniük a 20%-os konverziós hatásfokot, azonnal megelőzve a festékérzékenyített (dye-sensitized) napelemeket, és felvéve a versenyt a többiekkel – igaz, erre egyelőre csak a laboratóriumokban képesek.

A 2018-ban alapított EneCoat a befektetői között tudhatja a sóolvadékos hálózati energiatárolókra szakosodott NGK Insulators, illetve a napelemcellák anyagainak fejlesztésére specializálódott Green Science Alliance nevű japán vállalatokat is, amellett, hogy élvezi a Kiotói Egyetem támogatását, és most már a Toyotáét is persze.

A Toyota az első elektromos modellje, a bZ4X esetében már alkalmaz napelemeket, amelyek a szilíciumkristályos technológián alapulnak. A járművekbe integrált PV-cellák megítélése ma még meglehetősen ellentmondásos, mivel a költségekhez képest túl kevés energiát képesek előállítani. Végső soron azonban minden a fajlagos költségeken múlik: ha a napelem által az autó számára megtermelt energia fajlagos költsége alacsonyabb, mint a hálózatról vásárolt áramé, akkor van létjogosultsága a technológiának. Az árparitás elérése kevéssé valószínű a szilíciumon alapuló cellák esetén, mivel azok előállítása sok energiát igényel. Más a helyzet azonban a perovszkit cellákkal, amelyek egy nagyságrenddel kevesebb energia felhasználásával gyárthatóak le, és a hatásfokuk is magasabb, így a bennük rejlő potenciál jóval nagyobb. Hosszabb távon az sem elképzelhetetlen, hogy olcsó perovszkit alapú festéket fejlesztenek ki, amely a fényezés során könnyen felvihető, és így az autó egész karosszériája egy nagy napelemmé válik majd.

Sikerült az áttörés? Lengyelországban már gyártják a forradalmi technológiájú napelemet

Címlapkép: EneCoat

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0yMDI1LTA2LTA0LTA2LTE4LWlnLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLTIwMjUtMDYtMDQtMDYtMTgtaWcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás