Megérkezett Magyarországra a Toyota BZ4X

Tegnap este végre bemutatkozott a magyar sajtónak is a Toyota első, Európában is forgalmazott tisztán elektromos autója a Toyota bZ4X. Az elsőre (sőt sokadjára is) furcsának tűnő névvel érdemes megbarátkozni, mert a beyond Zero kifejezésre utaló bZ előtag a Toyota új termékkategóriájának modelljeit jelöli majd a következő években. A 4-es szám ebben az esetben a méretkategóriára utal, míg az X az SUV felépítésről illetve a négykerék meghajtásról árulkodik. A következő három évben a Toyota termékpalettáján további 7 tisztán elektromos autó megjelenése várható, az évtized végéig a Lexusszal együtt pedig több tucat zéró emissziós modellt kínál majd a japán gyártó.

A képek alapján nem biztos, hogy egyértelműen látszik, de a bZ4X egy relatíve nagy autó. Méretét tekintve a hagyományos meghajtású RAV4 és Highlander modellek közé lőtték be, bár ezt még élőben is egészen jól rejtegeti. Külső méreteit tekintve azért inkább a népszerű RAV4-hez áll közelebb.

A bZ4X ezzel ugyanabba a sűrű mezőnybe érkezik, ahol a legtöbb idén és tavaly bemutatott villanyautó verseng a vásárlókért. A bZ4X-nek a Škoda Enyaq-kal, a Hyundai Ioniq 5-tel, a Kia EV6-tal és a többi hasonló méretű illetve árú modellel kell majd megküzdenie a vásárlókért. 4690 mm-es hosszával és 2850 mm-es tengelytávjával a nagyobbak közé tartozik.

Formáját tekintve jól illeszkedik a Toyota szabadidő-autók aktuális stílusába, így az avatatlan szemek nem is biztos, hogy azonnal kiszúrják, hogy tisztán elektromos modellről van szó. A függőleges orr részen pedig árulkodó a teljesen befalazott hűtőrács, ami szerintem kimondottan jól sikerült.

A Toyota bZ4X az e-TNGA platformra épül, amire a jövőben többféle tengelytávú és nyomtávú, illetve sokféle felépítményű autó készülhet. Az utastér a méretnek megfelelően egészen tágas. Az extra hely talán hátul a legnyilvánvalóbb. Viszont a padlóba épített akku miatt a hátsó ülések viszonylag alacsonyra kerültek, hogy a magas emberek számára is maradjon kellő fejtér.

A 452 literes csomagtér a kategóriában átlagos méretű. A kötelező tartozékok többsége befér a padló alatti kis extra rakodótérbe, így a csomagtér teljes egészében az utasok csomagjaié lehet.

A bZ4X hajtásrendszerének jelentős része és kiegészítő berendezései a relatíve hosszú orrba lettek bezsúfolva, így ott már nem maradt hely extra csomagtér (frunk) számára.

Az akkumulátor kérdést a Toyota egyelőre egyszerűre vette. A bZ4X-et mindössze egyféle akkukapacitással kínálják. A nettó 71,4 kWh-s pakk (bruttó 75 kWh) 96 cellából épül fel, névleges akkufeszültsége pedig 350 V.

A töltés váltakozó áramú hálózatból egyelőre egy fázison 29 A-rel, vagyis a japán autóknál megszokott 6,6 kW-tal történhet, de az őszi gyártástól ígérik a 11 kW-os (három fázis, 16 A) töltési opció megjelenését. Egyenáramon a töltési görbe legfelső pontján ideális esetben eléri majd a 150 kW-ot, de 10-80%-os tartományban a megszokott fél órás töltési idővel számolhatunk.

Akkuból ugyan csak egy van, de hajtásláncból lehet majd választani az elsőkerék és az összkerék meghajtás között. Az előbbi esetén a bZ4X-et egy 150 kW-os villanymotor fogja mozgatni (204 LE), míg utóbbinál két darab 80 kW-os motor dolgozik össze a két tengelyen (218 LE). A jobb fogyasztást az egymotoros verzióhoz ígér a Toyota, azzal a WLTP ciklus szerint mérve akár 500 km hatótáv is elérhető. Gyorsulás tekintetében magától értetődő módon a kétmotoros verzió a nyerő, amivel 7,7 mp alatt érhető el a 100 km/h-s sebesség álló helyzetből, de ez a gyengébb verzióval sem tart tovább 8,4 mp-nél.

Az akkumulátor természetesen folyadékhűtéses, és ami nagyon jó hír, hogy a bZ4X-et minden felszereltségi szinten hőszivattyús fűtési rendszerrel szerelik.

Ebben a kategóriában már elvárás a vontatási képesség, amit a bZ4X is ki tud pipálni, bár a nagy lakókocsikhoz nem ezt a modellt érdemes választani. A vontatmány tömegének maximuma ugyanis fékezetlen és fékezett jármű esetén is 750 kg.

Az OTA (Over The Air) frissítési lehetőség a beyond Zero termékvonalon is megjelenik, és nem csak az infotainment rendszert, hanem a biztonsági és vezetéstámogató eszközöket is érinti, így szükség esetén azok szoftvere távolról is okosítható.

 

Hozzám hasonlóan valószínűleg sokan voltak még kíváncsiak élőben is a Toyota U alakú kormányára, azonban ezzel csak valamikor jövőre ismerkedhetünk majd meg. A mintadarab és az idén érkező autók mind hagyományos kormánykerékkel készülnek. A mögötte viszonylag furcsán, távol elhelyezett képernyő egyszerre igyekszik a klasszikus műszeregységet és a HUD (Head Up Display) tudását ötvözni, hogy milyen sikerrel, az majd a tesztek során remélhetőleg kiderül. A mostani statikus bemutató alkalmával ugyanis nem volt még lehetőség az autók kipróbálására. Az előzetes beharangozókban emlegetett steer-by-wire kormánymű az U alakú kormánnyal együtt jövőre érkezhet.

A Toyota bZ4X nem csak méretben, de árban is a RAV4 illetve a Highlander közé érkezik, bár a jobban felszerelt elektromos modell már a legdrágább Highlanderen is túltesz. Valljuk be, ez a mai kínálatban egyáltalán nem meglepő. A bZ4X indulóára 19.760.000 Ft, de az összkerék hajtású, minden extrát tartalmazó, metálfényes és napelemes üvegtetős Premier Edition változatért 24.830.000 forintot kell a Toyotánál hagyni. A levehető vonóhorog felára viszont már csak 307 ezer forint. A tetőn lévő napelem ideális esetben akár napi 5 km-rel is növelheti az autó hatótávját.

A Toyota bZ4X tegnap óta rendelhető Magyarországon, az első ügyfélautók megérkezése őszre várható.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.