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 Jeff Dahn, a kanadai Dalhousie University akkulaborjának vezetője, a téma egyik elismert kutatója, és egyébként csapata a Tesla szerződött partnere. Előadásait mindig érdemes figyelni, mert árulkodóak arról, merre halad az akkumulátorok fejlesztése. Most ahhoz adott jótanácsokat, hogy hogyan használjuk úgy az aksikat, hogy azok minél tovább bírják.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 Mindennapok A részletek előtt két dolgot mindenképp szögezzünk le. Dahn tanácsai kifejezetten az NCA/NMC, azaz a nikkeles kémiákra vonatkoznak, amelyek igen gyakoriak, rengeteg autó épül ezekre, ám viselkedésükben eltérhetnek az egyre gyakoribb LFP kémiáktól, így elsősorban előbbi kocsik tulajdonosai figyeljenek. A másik fontos kontextus, hogy ezek a gyakori, hétköznapi használatról szólnak, ha valaki alkalmanként hosszabb utakra megy, nyugodtan töltse tele, merítse, azaz használja az autót arra amire való. Nem kell azt babusgatni, azt a BMS, az akku vezérlőegysége megteszi helyettünk. Prof. Jeff Dahn. Forrás: Dalhousie University via Plant.ca Ám azt a legtöbb villanyautós a saját bőrén tapasztalja, hogy alapvetően a szürke hétköznapokban sokkal tovább elég a hatótáv, mint azt a vásárlás előtt gondolta, hiszen naponta átlagosan 50 kilométert, vagy még kevesebbet megy. Az örök fiatalság titka Természetesen ma még mindig abból indulunk ki, hogy, normál használat mellett, 15-20 év alatt a legtöbb mai akkukémia eléri az autóban hasznos élettartama határát, a 70 százalékos állapotot, amikor a közlekedéshez nem lesz már megfelelő, és jó eséllyel átkerül valamilyen energiatárolóba, mielőtt szinte teljes egészében újrahasznosítják. Egy akku sem él örökké. Dahn most a kanadai villanyautós társaság (EVS) meghívásából tartott egy egyórás előadást, amelyből a YouTube-ról már ismert The Limiting Factor, akkumulátorokkal foglalkozó csatorna készített Twitteren egy rövid összefoglalót. Egészen pontosan arról a részről, amely az akku kíméléséről szólt. A kutató a következőket tanácsolja: A túl magas hőmérséklet az akku egyik fő ellensége. Ezért, ha nyaralni megyünk, a kocsi pedig otthon marad és mondjuk egy, vagy két hétig az utcán/udvaron parkol, akkor jobbat tesz a 30%-os, vagy alacsonyabb töltöttségen. Magyarul, ne hagyjuk hetekig a tűző napon, túl magas töltöttségen. Ha alacsony töltöttségi tartományban használjuk az aksit, akkor tovább fog élni. Így jobb a 40-60% közötti használat, mint a 10-80. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy normál munkahét alatt a munkába járás 70 százaléknyi energiát emészt fel, akkor ne azt kövessük, hogy hétfő reggelre 80-ra töltjük, majd következő péntek este 10 százaléknál újra bedugjuk a töltőt, hanem inkább csak 60-ra töltsünk, és ha kell egy, vagy kétnaponta, amikor 40-re merül újra adjunk neki táplálékot. Tágabb tartományban jobban tágul-zsugorodik katód, és hamarabb fog tönkremenni. Ehhez kapcsolódóan, ne féljünk a gyakori rövidebb töltésektől. Minél szűkebb ez a tartomány, annál jobb. Ritkán töltsünk 75 százalék fölé, mert magasabb töltöttségen olyan mellékreakciók indulnak be, amik csökkentik az élettartamot. Ne féljünk a nagyteljesítményű villámtöltőktől. Ha egy akkunak jó a hardveres és szoftveres hőmenedzsmentje, akkor a villámtöltésnek minimális a hatása az élettartamra. Összefoglalva, Dahn azzal zárta tanácsait, hogy nem kell félni az autó használatától, semmi gond nincs az időszakos magas töltöttséggel, vagy melyebb merítéssel, de a szürke hétköznapokban inkább szűkebb, 45-70 százalék közötti tartományban tartsuk a kocsit, ha kell, sűrűbb, rövid töltésekkel – pl. minden este a következő napra -, ha pedig elutazunk hosszabb időre, igyekezzünk alacsony, mondjuk 30 százalék alatti töltöttségen hagyni a járművet. Sajnos a videót azóta már privátra tették, így nem tudjuk linkelni. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!