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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Hatalmas autóipari sztrájk készül Amerikában

egyéb

Hetek, vagy talán hónapok óta folyik a huzavona a legnagyobb amerikai autóipari szakszervezet, az UAW, és a három nagy detroiti gyártó között. Ha jövő hét közepéig nem lesz megállapodás, sztrájk is lehet belőle

Sokba kerülhet.

Nukleáris opció

A szakszervezetek azt vetik a három nagy tradicionális gyártó, a Ford, a GM, és a Stellantisként továbbélő Chrysler csoport szemére, hogy miközben az elmúlt tíz évben 250 milliárd dollár hasznot termeltek ezek a vállalatok, a munkások bére nem tartott lépést a jó eredményekkel.

Így most azt követelik, hogy négy év alatt 40 százalékkal emeljék meg az összesen 150.000 alkalmazott fizetését.

Persze a tíz éves, összesített nyereség eléggé leegyszerűsített nézet, hiszen nem minden cég részesül belőle egyformán, és azt nem csak az amerikai leányvállalataik hozták össze. Kicsit reálisabban nézve, a GM tavaly 8,9, a Stellantis  pedig 16,8 milliárd nyereséget mutatott fel, míg a Ford 2 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el. Az autógyártók számításai szerint a kért béremelés 3,6 milliárd dollárjukba kerülne az első évben, és 23 milliárdot tenne ki négy év alatt.

A tárgyalások kapcsán egyedül a Stellantis kommunikált a sajtónak, de csak annyit közöltek, hogy közösen dolgoznak a szakszervezettel, hogy 43 ezer amerikai munkatársuknak új szerződése legyen. A Ford háza tájáról viszont olyan pletykák keltek lábra, hogy elkezdték  egyes irodai munkások átképzését, hogy be tudjanak ugrani a gyárba ha kell – bár egyelőre kétséges ez mire lehet elég.

A CNBC üzleti hírcsatorna számításai szerint egy esetleges leállás a GM-nek hetente 770, a Fordnak 620, a Stellnatisnak pedig 470 millió dollárjába kerülhet.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.