Főoldal » villanyautózás a gyakorlatban » Model X hétköznapok #17: lakókocsival a Tátrába

Model X hétköznapok #17: lakókocsival a Tátrába

Ebben a sorozatban egy majdnem hétéves, több mint 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző epizódban a határon araszoló dugóban elvesztett energiáról meséltem, ezúttal azt mutatom be, hogy mennyivel fogyaszt többet a 600 kilós lakókocsiból és Teslából álló szerelvény a Tátrába menet, mint hazafelé. A napló szerint tengerszint feletti 110 méteren és 1100 méteren is jártunk, volt bőven szintkülönbség.

Augusztus közepén is előkerült a 36 éves, aprócska és retro lengyel lakókocsink. A Miskolc-Rozsnyó-Poprád-Tátralomnic útvonalon haladva értük el a három napig otthonunkat adó kempinget, és hazafelé is ugyanerre jöttünk.

Ebéd után 30 fokban és szikrázó napsütésben indultunk, a délelőtti program miatt nem tele akkuval, csak 85%-os töltöttséggel. A Tesla – szokás szerint – a kb. 50 kilométerrel hosszabb úton, Kassa felé vezetett volna, ami logikus, hiszen ott útba esik egy Supercharger, én azonban – szokás szerint – a rövidebb utat választottam. Kazincbarcika után fogadta csak el a navigáció, hogy bármilyen szépen kéri, nem fordulunk vissza Miskolcra és nem megyünk Kassára. Miután áttervezett 6%-os töltöttséget prognosztizált a célbaérkezésre, ami bőven teljesíthető is lenne, lakókocsi nélkül.

A szlovák határ környékére már megtanulta az algoritmus, hogy az általa vártnál jóval magasabb a fogyasztás (31 kWh/100 km), melynek oka a lakókocsi mellett a folyamatos emelkedés. Poprádon terveztem tölteni, de Rozsnyó előtt már Poprádra is 1%-os érkezést jósolt az autó, így inkább megálltunk Rozsnyó egyik, a GreenWay által üzemeltetett 150 kW-os töltőjénél, amit az applikáció szabadnak és működőképesnek jelzett.

Rozsnyón lekéstük a CCS ágat, de szerencsére a Teslának a CHAdeMO is megfelel.

Persze épp az orrunk előtt érkezett egy Škoda ENYAQ, a Tesla azonban „mindenevő”, így a CHAdeMO adaptert kaptam elő a frunkból. A CHAdeMO ág a CCS 150 kW-os teljesítménye helyett csak 62 kW-ot ígért, ami a valóságban – vélhetően a két autó egyidejű töltése miatt – csak 34 kW volt. Mégis ez tűnt jobb megoldásnak, mint átmenni Rozsnyó másik 150 kW-os töltőjéhez, amit a ZSE üzemeltet. Szlovákia töltőhálózata gyorsan fejlődik, néhány éve még egy AC töltőnek is örültem volna a Miskolc-Poprád útvonalon, ma pedig már több 150 kW-os DC töltőből válogathatok, Supercharger viszont egyelőre csak három helyszínen van Szlovákiában, így jelentős kerülőt jelentene ezek használata.

Negyed óra alatt sikerült 12%-kal növelni a töltöttséget, ami biztonságos tartaléknak tűnt. Az út további részén az autó 13-16%-os célbaérést tippelt, ami be is jött, végül 13%-kal érkeztünk a kiválasztott kis kempinghez, melynek bejáratánál egy teltház tábla fogadott. Nem számítottam arra, hogy vasárnap délutánra előre kell helyet foglalni. Az egy kilométerre lévő következő kempinggel hasonlóan jártunk, az ott ajánlott további 5 km (továbbra is meredeken emelkedve) távolságban lévő kempingben szerencsére már le tudtunk táborozni, 11%-os töltöttséggel.

Az eredetileg tervezett kempingbe épp beestünk volna 1%-kal, pontosan ahogy az autó ígérte, az extra 6 km miatt azonban határozottan jó döntésnek bizonyult a rozsnyói töltés.

A Teslafi szerint a Miskolc-Rozsnyó 100 kilométeres szakaszon közel 200 métert emelkedtünk, 31,2 kWh/100 km átlagfogyasztás és 60 km/h-s átlagsebesség mellett. A második etapon, Rozsnyótól a Tátralomnic alatt elhelyezkedő kempingig 94 kilométert tettünk meg.

A kemping „csak” 480 méterrel van magasabban, mint Rozsnyó (az otthonunktól +675 méter), út közben viszont 1090 méteren is jártunk az adatok szerint. A fogyasztás ezúttal 34,8 kWh/100 km lett. Az átlagsebesség nem elsősorban a kanyargós út miatt lett 48 km/h, hanem azért is, mert ezen a szakaszon összesen 7 db jelzőlámpás félpályás lezárással járó útépítés is hátráltatott. Akadt, ahol csak fél percre kellett megállnunk, de olyan is, ahol 7 percig vesztegeltünk.

A jelzőlámpán a -5 öt percet jelölt, majd -1 után még visszaszámolt 90 másodpercről.

Hazafelé – teljesen véletlenül – szintén 85%-os töltöttséggel sikerült elindulni. Töltésre ezúttal nem volt szükség a sok lejtőnek köszönhetően, egy pihenőre és bevásárlásra azonban megálltunk, szintén Rozsnyón. Mivel hazafelé a teltházas kempingeket nem érintettük, Rozsnyóig csak 88 kilométert tettünk meg. A Teslafi által mért átlagfogyasztás ezúttal 24,5 kWh/100 km lett, az átlagsebesség még az odaútnál is rosszabb, 46 km/h volt.

Rozsnyótól hazáig a kisebb szintkülönbség miatt nem meglepő módon a fogyasztáskülönbség is alacsonyabb lett, 30,8 kWh/100 km átlaggal tettük meg ezt a szakaszt, 58 km/h-s átlagsebesség mellett, és 17% maradt az indulásnál 85%-os töltöttségből.

Odaút Visszaút
Miskolc-Rozsnyó, 100 km, +195 méter. Átlagfogyasztás: 31,2 kWh/100 km Rozsnyó-Miskolc, 100 km, -195 méter. Átlagfogyasztás: 30,8 kWh/100 km
Rozsnyó-Tátralomnic, 94 km, +480 méter. Átlagfogyasztás: 34,8 kWh/100 km Tátralomnic-Rozsnyó, 88 km, -480 méter. Átlagfogyasztás: 24,5 kWh/100 km

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.