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
auto
2024. 10. 09. szerda
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDkvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtNS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTUuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Elérhetőek lettek az első félév eladási statisztikái, így rendszeres összefoglalónkban ismét áttekintjük, hogy a világon, illetve a három legnagyobb autópiacon miként alakultak a villanyautók számai.

A statisztikán picit változtattunk, régi kérést teljesítettünk.

Új korszak

Az Egyesült Államokra vonatkozó részletes adatok kivételével számaink fő forrása már évek óta José Pontes, aki az EV-Volumes nevű cégén keresztül foglalkozik ezek gyűjtésével, és korábban saját blogján, pár éve pedig a CleanTeachnica hasábjain publikálja a főbb adatokat. Olvasóink rendszeresen neheztelve vették tudomásul, hogy a toplistákban keverve szerepelnek a plug-in hibridek és a tisztán elektromos autók adatai, és azt kérték, hogy emeljük ki utóbbiak számait. Sajnos ezt eddig forrásunk nem tette lehetővé, ám 2023-tól már Pontes is így publikál, pontosabban, a toplistája továbbra is NEV, tehát minden konnektoros autó benne van, de a grafikonokon már jelzi, hogy adott típus eladásain belül mennyi a tisztán elektromos.

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

Mi már ezen adatok alapján a tisztított listát adjuk közre, ám ez jár némi kompromisszummal.

Van ugyanis pár típus, amelynek tisztán elektromos eladásai annyira alacsonyak, hogy ha a konnektoros hibrideket levonjuk a számokból, akkor elveszítik helyüket a listán. Emiatt nincs mindig meg a Top 20, listáinknak ott van vége, ahol még megbízható adatsor áll rendelkezésre.

A változás idén év elejétől lépett életbe, így sajnos azt is jelenti, hogy az éves összehasonlításban némely típusnál nem tudtunk tavalyi számot feltüntetni, hiszen nem volt bontás arról, a 2022-es adatokból mennyi volt az elektromos.

A világ tetején

Az EV-Volumes adatai alapján az idei év első felében nagyjából 38,9 millió új személyautó talált gazdára a világon, és ebből 5,83 millió volt NEV, azaz plugin-hibrid, vagy tisztán elektromos. Ez a tavalyi 4,16 millióhoz képest 40 százalékos növekedés.

Tisztán elektromos autóból nagyjából 3,9 millió fogyott az idei év első hat hónapjában, ami 30 százalékos növekedés. A világon minden tizedik újautó tisztán elektromos volt.

Az egyes típusokat nézve az első két helyezett, a Tesla model Y és Model 3 talán senkit nem lep meg túlzottan, de itt mindig érdemes megjegyezni, hogy a Tesla hivatalos adatokat nem közöl a két típus eladásainak megoszlásáról, így ez Pontes adatgyűjtésének eredménye, amelyben valamennyi becslés bizonyosan van.


A Model Y egyébként az első hat hónapban nem csak a villanyautók listáját vezette, de a globális autóeladások élén is áll, a hat éves Model 3 pedig ismét bőven az évi félmilliós eladási darabszám feletti tempót mutat - ennyit arról, hogy az Y majd teljesen kinyírja.

A TOP 15-ös listánkból 9 kínai típus. A kínai márkáknál továbbra is az a helyzet, annyira gyorsan fejlődik a piac, hogy egyik évről a másikra típusok jönnek és mennek, ezért mindig új nevek tűnnek fel a listán, gyenge előző évi, a termelés elejét mutató számokkal, és látszólag hatalmas százalékos növekedésekkel. Így a harmadik és negyedik helyezett BYD-k esetében is igaz, hogy a tavalyi bázis eléggé alacsony.

BYD Atto 3

A BYD Yuan Plus-szal viszont mindenképp érdemes számolni, hiszen Atto 3 néven már Európában és Mexikóban is kapható, úgyhogy tényleg egy globális modellről beszélünk, amely még csak egy éves, és egyelőre alig szállítottak belőle külföldre. A BYD Dolphin már szintén elérhető Európában és 30 ezer eurós ára, illetve kis mérete sokak számára teheti vonzóvá.

BYD Dolphin

A globális listán sokáig második, Kínában pedig első miniautó a Wuling HongGuagn Mini EV kifáradni látszik, eladásai 40 százalékot estek, a két GAIC modell pedig tavaly még szintén eléggé alacsony bázisról indult, de egyelőre erősnek tűnnek.

A Volkswagen ID. 4 a Teslák után az első nyugati típus a listán, a német autóból harmadával többet adtak el mint tavaly. A BYD Qin Plus az eredeti toplistán a negyedik helyet foglalta el, ám nálunk csak kilencedik, mivel 204 ezres eladási számaiból csak kevesebb, mint 55 ezer volt tisztán elektromos. Bár a BYD eladásainak márka szinten nagyjából a fele elektromos és a fele plug-in hibrid, a Qin Plus jó példa arra, miért nem lehet ezt az arányt vakon kivetíteni az autógyártó összes típusára.

VW ID.3 (2023-as frissítés)

Két új, Európában ismeretlen kínai típus után a 12. Volkswagen ID. 3 a következő ismerős név, és a típus eladási számai nagyjából duplázódtak tavalyhoz képest. Ennek ellenére úgy érezzük a márka anno merésszebb terveket szőtt a típus kapcsán és a tetszetős külső és európaibb méret miatt mi is többet néztünk ki belőle.

Az Audi Q4 e-tron is nagyot lépett előre, kíváncsian várjuk meddig viszi a lendület az év végéig, csalódás viszont, hogy a Hyundai Ioniq 5 eladásai csökkentek, és épphogy befért a legjobb 15-be. Listánkat a BYD Han zárja, ami az eredeti táblázatban kilencedik, 96 ezrese eladási adatokkal, ám ennek csak nagyjából a fele volt tisztán elektromos.

Audi Q4 e-tron Sportback

A mi listánkból öt modell teljesen hiányzik az EV-Volumes összesítéséhez képest, mivel elektromos, annak számai túl alacsonyak. Így a BYD Songból ugyan 260 ezer fogyott, de ebből csak 30 ezer villanyautó, a BYD Tang 70 ezréből pedig csak 6 ezer tisztán elektromos. A Denza D9 (56 ezer/4 ezer), a és a Volvo XC 40 (55 ezer/40 ezer) is hasonló okok miatt esett ki, míg az eredeti rangsorban huszadik BYD Frigate 07-ből eleve csak konnektoros hibridet gyártanak.

Forrásunk globálisan összesítette a világ öt legnagyobb elektromos gyártóját is, mégpedig csoport szinten. Itt két változásnak van hírérétke: a VW megelőzte a SAIC-ot, a Hyundai Motor Group pedig kiesett az első öt közül.

Ez az öt vállalat a világ villanyautó eladásainak 60 százalékát adta - mindenki más a maradék negyvenen osztozik.

Európai helycserék

Az EU, az EFTA és az Egyesült Királyság területén 1,43 millió plug-in hibrid és tisztán elektromos autó talált gazdára, és ebből  nagyjából 980 ezerben egyáltalán nem volt belsőégésű motor.

A tisztán elektromos autók részaránya 15 százalék volt az eladásokban (2022: 12%)

Európában is a két Tesla modell van az élen, de itt nagyobb a kontraszt, a szedán enyhe növekedéssel a körmeivel kapaszkodik a második helybe - kérdés lesz-e kiesés az ellátásban a modellfrissítés alatt.

A két Teslát két Volkswagen követi, és a növekedésük elismerésre méltó, inkább csak az iparági híresztelések hagynak pár kérdőjelet az év második fele kapcsán, hiszen a cég háza tájáról csökkenő új rendelésekről hallani, ám nem kizárt, hogy a gyártási elmaradások ledolgozása még az év végéig erős adatokat produkál majd.

MG 4

A Fiat 500e az első típus ami nem növekedett a listán, hanem még csökkent is,  hetedik helyen pedig belépett az MG 4, amely 12,5 millió körül indulóárával talán a legnagyobb veszélyt jelenti a lista elejére. A Volvo XC 40 kapcsán főleg azt emelnénk ki, hogy az eladások kétharmada, 27,5 ezer tisztán elektromos volt.

Renault Megane E-Tech

Az MG mellett új belépő az elektromos Renault Mégane, és a BMW i4 is. A Renault kapcsán a Zoé kiesése a legnagyobb hír - tavaly még közel 22 ezer darabbal a nyolcadik volt -, az i4-től talán pedig egy kicsit többet vártunk volna, hiszen már 2021 novembere óta megvásárolható, de nem igazán tudta megszorongatni az öregedő Model 3-at.

Kia Niro EV

A listáról még két negatív számot emelnénk ki, ugyanis a Hyundai Ioniq 5 mellett a 2022 közepén frissített Kia Niro EV idei eladásai is estek, ami mindkét modell esetén minimum meglepő.

Az európai listánkról két plug-in hibrid modell maradt ki, hiszen a Ford Kuga és a Volvo XC60 nem rendelkeznek elektromos változattal.

Forrásunk a márkák vagy csoportok féléves tisztán elektromos eladásait nem összesítette, ezzel meg kell várnunk az éves toplistát.

A legnagyobb

Kína továbbra is az elektromos autók legnagyobb piaca, hat hónap alatt 3,2 millió konnektoros autót adtak el, és ebből

2,2 millió tisztán elektromos volt, amely 24 százalékos részesedést jelentett az ország autópiacán.

Tavaly ilyenkor 20 százaléknál jártunk.

Kínában is a Tesla Model Y vezet a féléves összesítésben, a helyi márkák növekedési számainak apróbetűs kiegészítését pedig nem ismételjük meg, de itt is érvényes.

BYD Seal

Mivel a legtöbb autót már említettük a globális toplista kapcsán inkább a hiányzókkal foglalkoznánk, hiszen a Top 20-ból Top 10-lett. Az okok hasonlóak, a plug-in hibrid eladásokat elvontuk az eredeti összesítés adatiból. Két tisztán elektromos modell maradt csak ki, a 43 ezres eladásokat produkáló Geely Panda Mini, és a 42 ezres BYD Seal amelyet a gyártó a Tesla model 3 közvetlen riválisának szán. Listánkon azért nem szerepelnek, mert nem lehetünk biztosak benne, hogy nem lenne még előttük, a 43-53 ezres tartományban valami más modell, ha forrásunk ezeket a helyeket nem töltötte volna fel konnektoros hibridekkel.

Amerikai hajrá

Az Egyesült Államokban végre rendesen megindult az elektromos eladások növekedése, amelyben valószínűleg nagy szerepe volt a Biden kabinet anyagi támogatásának is. Az idei év első hat hónapjában 556.707 tisztán elektromos autó talált gazdára az USA újautó-piacán, ami 47 százalékos növekedés 2022-höz képest. (A rend kedvéért, fogyott 1722 Toyota Mirai és 105 Hyundai Nexo, azaz 1827 hidrogénes autó is.)

Ez 14 százalékos piaci részesedést jelent a tisztán elektromos autóknál, a tavalyi 11 után.

Itt most, alternatív forrásunk, az amerikai autópiac Bibliájának számító Kelley Blue Book számaival kompenzálni is tudjuk olvasónkat a fenti foghíjasabb összesítésekért, ugyanis lapozható és kereshető táblázatunkban az összes kapható elektromos modell, szám szerint 49 típus megtalálható. A Tesla adatai alapján azért itt is úgy érezzük, hogy van a Model 3/Y és a Model S/X leosztásban némi becslés, hiszen a gyártó ezt nem közli, az anyag készítői pedig főként a gyártói adatokból dolgoznak. (Az USA autópiacán szinte minden márka típusra lebontott pontos számokat ad közre havonta vagy negyedévente, így nem kell az 50 állam hivatalait végigkilincselni az adatokért).

A típusok rangsorának első két helye itt sem okoz meglepetést, a Model Y és a model 3 nyitja a listát, a Musk által anno megjósolt 2/3-1/3 arányban. Kicsit előreszaladva, a Model X és a Model S a nyolcadik és a tizedik helyre fértek be, és az SUV még enyhén növekedett is, de a nagy szedán eladásai közel a harmadával csökkentek. Így már érthetőbb az új, olcsóbb kiadások minapi bevezetése, még ha a két nagyautó számai a márka eladásainak csak kis részét is teszik ki.

Újra van kisebb hatótávú Model S és X

Ahogy megszokhattuk, a két kis Tesla után egy nagy szakadék következik, majd a második helyezett számainak nagyjából a harmadával jelentkezik a bronzérmes Chevrolet Bolt, ami, mint megírtuk, megsem szűnik meg utód nélkül. A hatalmas növekedés persze részben amiatt van, hogy a féléves kényszerpihenő után tavaly ilyenkor még csak épp felfutóban volt a gyártás.

Még ki sem nyírták, de már feltámasztották: újjászületik a Chevrolet sikermodellje

Az Rivian háromszorosára növelte az R1T pickup gyártását, így övé a negyedik hely és a Volkswagen ID. 4-nek is jót tett, hogy beindult az amerikai gyártás, így jogosult lett a 7500 dolláros támogatásra is. A Mach-e megsínylette az év eleji, frissítés miatti leállást, az Ioniq 5 pedig az amerikai piacon is gyengélkedik, igaz, a koreai akkuimport miatt 7500 dolláros hátrányba is került.

Rivian R1T

A BMW i4 és a Mercedes EQS eladásai is igazán idén indultak be az Óperencián túl, az F-150 Lightning számai pedig továbbra is csalódást keltőek az állítólagos 200 ezres előrendelések tükrében. Az előny amit a Cybertruckhoz képest a korábbi gyártás révén bezsebelt a Ford pickupja nem látszik az adatokon, a Tesla kihívója pedig heteken belül megérkezik.

GMC Hummer EV

A lista legvégére tekintve Jaugar I-Pace-ből mindössze 133 fogyott, Mazda MX-30-ból ennek is csak a fele, a GM elektromos Hummerje pedig 49 darabban kelt el a gyártás második évében.

A Kelley Blue Book adatai alapján elkészítettük az autógyártók összesített számait is csoport bontásban, és itt a riválisoknak jó hír lehet, hogy a Tesla részesedése 69-ről 60 százalékosra apadt, ám ezt igazán egy gyártó sem tudta kihasználni, az a 9 százalék szétforgácsolódik a többiek között, és az igazán nagy három számjegyű növekedések is csak a harmatgyenge 2022-es bázis miatt mutatnak jól.

Jövő év elején kiderül ki tudta tartani a tempót az év második felében.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.