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 A GM a napokban tette közzé negyedéves jelentését, amely alapvetően, még a sztrájk ellenére sem volt tragikus, még ha csökkenő profitról szólt is. A jövő szempontjából mégis nagyon rossz híreket tartogatott a vállalat. Az átállás motorja leáll Az egy évvel ezelőtti 1,54 millióval szemben öt százalékkal többet, 1,62 millió autót szállított le a GM az elmúlt három hónapban, és ezzel 44,1 milliárd dolláros árbevételt (+5,4%) és 3,06 milliárdos hasznot (-7,3%) könyvelt el a vállalat. A vegyes eredményeket részben az is magyarázza, hogy a még mindig folyamatban lévő UAW sztrájk a harmadik negyedév során 200 milliójába került a cégnek. A szakszervezet épp további üzemekre terjesztette most ki a munkabeszüntetést, és a helyzet súlyosságát mutatja, hogy a General Motors szerint a negyedik negyedévben már hetente kerül 200 millióba a sztrájk a vállalatnak. A vállalat azt is bejelentette, hogy az elhúzódó sztrájk miatt visszavonja a 2023-as évre tervezett profitelőrejelzését is. Ami számunkra ennél fontosabb és szomorúbb, az az, hogy a GM a spórolást a villanyautós programján kezdi. Bár a részvényeseknek készített diák egyike büszkén hirdeti, hogy végre megkezdődött a Chevrolet Blazer EV gyártása, egy új, nagyobb kapacitású akkumodul szerelősor segítségével egyre gyorsul az Ultium akkupakkok gyártása, 2025 végére pedig már 1 milliós villanyautó-gyártó kapacitást és nyereséges elektromos programot terveznek, ám később kiderült, hogy rövid távon lassítanak. A vállalat korábban azt a célt tűzte ki, hogy 2025-re elektromos eladásai megelőzik a Tesláét, most viszont a részvényeseknek írott, a negyedévet összefoglaló levelében Mary Barra azt írja, hogy lassítják az észak-amerikai piacra tervezett villanyautó-gyártási terveiket, hogy meg tudják védeni a termékek árszintjét a közeljövőben várható keresletcsökkenést ellensúlyozandó. Ezért a gyártástechnológiát próbálják most fejleszteni, hogy olcsóbban tudják gyártani az elektromos modelleket. General Motors CEO Mary Barra. Forrás: GM A GM hivatalos menetrendje szerint 2022-2024 között 400.000 villanyautót akartak gyártani az amerikai piacra, de most ezeket a terveket a negyedéves beszámolót követő konferenciahíváson hivatalosan is visszavonták. Ez nem is csoda, hiszen 2022-ben csak 39 ezer, 2023 első kilenc hónapjában pedig 56 ezer villanyautót adtak el az Egyesült Államokban, tehát az egyenleg 95 ezernél áll. A vállalat azt is tervezte, hogy 2023 második felében 100.000 elektromos autót ad majd el, de a harmadik negyedév 32,5 ezres eredménye után ez is irreálisnak tűnik már. Biden elnök korábban azzal méltatta Mary Barrát, a GM igazgatóját, hogy a CEO vezeti az amerikai elektromos átállást. Ugrott a Hondával közös projekt is A GM és a Honda most azt is bejelentették, hogy törlik azt a 2022 áprilisában bejelentett tervüket, miszerint közösen fejlesztenek ki egy sor megfizethető elektromos autót, és 2027-re ezeket már milliós nagyságrendben gyártják majd. A bejelentés egyébként hivatalosan a Hondától érkezett, ám közös döntésre hivatkozik. Mint mondják azután, hogy kutattak és elemeztek a témában, mindkét fél úgy döntött, hogy leállítja a közös fejlesztést. A két vállalat külön-külön, de továbbra is azon dolgozik majd, hogy a jövőben megfizethető villanyautókat dobjon piacra. Azután, hogy egy évig vizsgáltuk a kérdést, úgy látjuk, hogy ez egy nagyon nehéz vállalkozás lenne, ezért átmenetileg leállunk a megfizethető villanyautó fejlesztésével – nyilatkozta a Honda CEO-ja, Mibe Toshihiro. A GM oldaláról a kérdés az, hogy mit jelent ez a Bolt tervezett utódja szempontjából. A vállalat legrégebbi, ám legsikeresebb, és egyben legolcsóbb elektromos modelljének gyártása jövőre leáll, és nemrég még arról lehetett hallani, hogy fontolgatják egy Ultium alapú utód kifejlesztését. A Reuters viszont úgy értesült, hogy a Bolt program része volt a Hondával közös 5 milliárd dolláros fejlesztésnek. Azért ígéretre most is futotta, a két vállalat azt tervezi, hogy jövő év elején vegyesvállalatot alapítanak, amely 2026 elejére japánba viszi a Cruise robotaxi technológiáját. A Cruise kaliforniai robotaxi engedélyét kedden függesztették fel egy súlyos baleset miatt. Felfüggesztették a GM robotaxijának engedélyét Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!