PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Budapestre is megérkezett a frissített Model 3

elektromos autó

Ha így megy tovább, a végén még „rendes” autógyártó lesz a Tesla – mostanában rendszeresen kapunk sajtóanyagokat az európai központtól, sőt, az új Model 3-nak még sajtóbemutatót is szerveztek a budapesti szalonban. Félreértés ne essék, nem reklamálunk, ez mind segíti a munkánkat, és így most az elsők között nézhettük meg Magyarországon az alapos ráncfelvarráson átesett Model 3-at.

Íme minden, amit megtapogattunk és megtudtunk.

Befutott

Múlt héten futott be az első hajó Európába, amely a sanghaji gyárból ügyfélautókat hozott Nyugat és Észak-Európába, és úgy tudjuk már a szlovén Koperbe is megérkezett a Kelet-Európába szánt szállítmány. Az első autókat elvileg egy-két héten belül meg kell kapniuk a magyar vásárlóknak is. Igazi, szinte koordinált premierről beszélünk egyébként, mivel Kínában pont a mai napon kezdődnek meg az első átadók. Amerikának jövő év elejéig várnia kell – most mi vagyunk kiváltságos helyzetben.

Persze a leleplezés a Váci úton inkább szimbolikus volt, hiszen lassan két hónapja, szeptember 1. óta szinte minden részlet ismert, tudjuk az árakat, láttuk a képeket. Élőben persze mégis más minden.

A fotók szempontjából talán nem a legszerencsésebb, hogy az első budapesti példány fehérben érkezett, mivel ez nem emeli ki feltétlenül az autó íveit, vonalait, de kívülről amúgy is leginkább csak az első lámpák, a lökhárító, a hátsó lámpák és logó változtak.

Az eredeti változat Porschére emlékeztető nagy, csepp alakú szemeit két keskeny lámpatest váltotta, amelyekbe kis izgalmat visz a nappali menetfény LED csíkja. A lökhárítón (szinte) teljesen eltűnt a halszájnak csúfolt forma, illetve az oldalsó légbeömlők, amelyeket elvileg minden márka azért talált ki, hogy a kerekek felé terelt levegővel javítsa az autó légellenállását, szabályozza az áramlatok útját. Aztán tessék, a Highland ezt elhagyta a légellenállás pedig mégis jobb lett. Ez egyébként részben a módosított első csomagtartófedélnek köszönhető, amelynek szélvédő felöli vége máshogy küldi át a levegőt az autó homlokzatán.

Az új hátsó lámpák meglepően sokat dobnak a frissesség érzésén, viszont, mivel teljes egészében a csomagtérajtóba integrálták őket, nyitott csomagtartó esetén az ég felé néznek. Ezért a biztonság érdekében, no meg a szabályok miatt, kapott az autó két kiegészítő lámpatestet is a hátsó lökhárító alján, hogy, az út szélén állva, éjszakai pakolás közben is látható legyen a kocsi. Amit viszont továbbra is kispóroltak az a töltőcsatlakozó megvilágítása – itt a sötétben a fekete műanyagon kell megtalálni a nyílást, ami miatt Elon Musk mindig csuklik, amikor este  rakom töltőre az – előző generációs – autómat.

Kívülről az utolsó jelentősebb újítás az Aero dísztárcsa legújabb kiadása. Van, akinek ez nagyon tetszik, én nem éreztem eget rengetőnek a változást, amely leginkább abban nyilvánul meg, hogy az elem már teljesen fekete. Még egy változás történt a kerekeken, az új hármas ugyanis mostantól a Michelin kifejezetten villanyautókra tervezett, elvileg szuperhalk, szupertakarékos és tartós e-Primacy abroncsát kapja, a korábbi Pilot Sport helyett. Érdekesség, hogy bár a francia gyártó a kezdetektől a Tesla gyári partnere, és sokáig a Model 3 volt a világ legnépszerűbb villanyautója, pont ebben a gyári 18-as méretben nem létezett eddig e-Primacy, és amennyire tudjuk ez is az új Model 3-mal debütált, de már megvásárolható a boltokban is.

Az igazi változás

Az autó külsejét tekintve összességében tetszetősek a változások, bár az autózás iránt kevésbé érdeklődők valószínűleg elsőre nem mondanák meg, hogy új autóval érkeztünk, ha korábban az előző hármast használtuk. De végülis ez egy ráncfelvarrás, a Tesla ráadásul azóta nem nyúlt ennyire hozzá egy autója külsejéhez, hogy anno 2016-ban a Model S megkapta az X-szel bevezettet új orrot.

Belül viszont már teljesen más a helyzet.

Már az ajtók nyitásánál feltűnik, hogy nem csak elöl, de hátul – és elvileg a tetőn és a hátsó szélvédőn is – dupla üvegezés van, ami csökkenti a beszűrődő zajokat. Ahogy becsukjuk az ajtót hallható a különbség, mélyebb, öblösebb a záródás hangja, belül pedig a kint zsizsegő újságírók zaját sem hallottuk. Napi használat során nekem nem igazán tűnt fel, hogy az előző Model 3 utastere kicsit visszhangzik, de az új változatban ülve már értem miben más ez. Ehhez a változáshoz egyébként az új anyagok is hozzájárulnak, például a szövet borítás az ajtókon és a műszerfal szellőzői felett.

A faburkolatot kiváltó anyag élőben tapintásra és küllemre prémium érzetet kelt, eredetileg kicsit szkeptikus voltam, de így megtapogatva jó döntésnek érzem a változtatást. Az viszont picit túl visszafogott nekem, hogy a fekete műanyagok és műbőr egy szürke anyaggal van megtörve – a fabetét sokkal kontrasztosabb volt, egy más szín kicsit többet dobott volna a beltér hangulatán.

A műszerfal tetején, illetve az ajtókon körben végigfutó LED csík diszkrét, színe változtatható, nem estek át a ló túloldalára, nem lett bazári, mint egy tinédzser gamer PC-je.

Az új műszerfal-kárpit alatt egyébként új légbeömlőket is kapunk. Ez továbbra is a Model 3-mal bemutatott egybefüggő, képernyőről vezérelhető megoldás, ám annak a következő generációja. Elméletben ez már azt is tudja, hogy az utas klímáját teljesen kikapcsoljuk amikor mellettünk ül, de nekünk valahogy nem sikerült mégsem ez a trükk.

A hátsó utasok egyébként mostantól egy hasonló szellőzőt kaptak, amelyet az új hátsó kisképernyőről lehet vezérelni. Ezen a kijelzőn egyébként akár az infotainment funkciók is elérhetőek, elvileg az első képernyőtől függetlenül – ezt majd a hosszabb tesztben próbáljuk ki.

Az ülések elöl-hátul perforáltak, de a sofőr és anyósüléseknél ennek funkciója is van, szellőztetést kapott ugyanis az első két fotel. Ezt ki is tudtuk próbálni, és mind a hűtés, mind a fűtés jól működik nem csak az ülepünk alatt, de a hátunk mögött is.

Elől alig észrevehető változás, hogy a változatlan méretű képernyő új LCD panelt kapott, aminek keskenyebb a kávája. Ennél jelentősebb, hogy eltűntek a bajuszkapcsolók, a kormányra kerültek az index, az ablakmosó és a vezetéstámogatás gombja, amelyek nem teljesen hagyományos érintőfelületek, mert amikor benyomjuk, kicsit el is mozdulnak és haptikus visszajelzést is kapunk. Fontos apró részlet az index két iránya közötti domború vonal, amely segít majd abban, hogy vakon tudjunk irányt választani. Kétségkívül ennek működésére leszünk a legkíváncsibbak valós vezetési körülmények között, különösen körforgalomban.

Új a középkonzol fedele is. Ez ugyanúgy szürke, mint korábban, de nem sima, hanem textúrázott a felülete, ráadásul a Model S/X szériához hasonlóan két, egymás felé lassan, méltóságteljesen záródó elemből áll, ami igény esetén a pohártartót is láthatatlanná teszi ezzel fokozva az utastér letisztultságát. A fedelek fogantyúja állítólag alumínium és nem műanyag.

Végül a hátsó csomagtartóban is történt némi változás. Egyrészt mechanikailag stabilabb lett az automatika, mert mostantól nem egy, hanem két motor nyitja-csukja a fedelet. A másik újdonság, hogy került két hangszóró a kalaptartó alá, amelyek elvileg az autó új mélynyomói, bár a bemutatóteremben ezek minőségéről nem tudtunk meggyőződni. Állítólag a Long Range változatban van még egy erősítő és egyesek szerint még egy plusz mélynyomó is, mások úgy tudják, mostantól minden változatban mindkét oldalsó fakk szabad a csomagtérben.

Lefotóztunk még egy újdonságot is, az autó ajtajain alul ugyanis van egy új nyelv, amely a küszöbön lévő lyukba illeszkedik zárás után. Ez egy új biztonsági fejlesztés, amely a Model 3 eddig is kiváló törésteszt eredményein hivatott tovább javítani.

Megérte

Összességében a sok kicsi sokra megy látszik érvényesülni, az első benyomásaink alapján pozitívan fejlődött a Model 3, megérte várni azoknak, akik a frissítés miatt halasztották a vásárlást. Elméletileg hamarosan kapunk egy tesztautót is, és akkor kipróbáljuk, lemérjük, és használat közben is bemutatjuk a Highland újításait.

Egyelőre úgy tűnik, a frissítés bejött a vásárlóknak is, már nem csak kínai források mondják azt, de mi is úgy hallottuk, hogy Európában is jelentősen megnőtt a vásárlók érdeklődése a megújuló modell iránt, amely hazánkban változatlan áron kapható.

Megjelent az új Tesla Model 3

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.