Decembertől egy éven keresztül hét helyszínen tesztel hidrogén-üzemanyagcellás buszokat a HUMDA. A két menetrendszerű forgalomba álló tesztbusz egyike Budapest agglomerációjában, a másik pedig hat magyar városban közlekedik majd 2-2 hónapig. A mintaprojekt december közepén indul. Budapest agglomerációs járatain egy háromajtós, 73 utas szállítására alkalmas Caetano H2.City Gold típusú buszt üzemeltet egy évig a Volánbusz. A jármű összesen 37,5 kilogramm hidrogéngázt képes magával vinni, amely 400 kilométerre elegendő, az utántöltés pedig 9 percig tart. A jármű üzemanyagcellájának teljesítménye 60 kW, amely egy 44 kWh-s lítium-titanát (LTO) akkumulátorral kiegészítve biztosítja a 180 kW-os villanymotor energiaellátását.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 A másik jármű, amely 89 utas szállítására képes, egy háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik majd két-két hónapig. A Solaris tetején elhelyezett összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok 36,8 kg hidrogént képesek tárolni, így egyszeri feltöltéssel 400-450 kilométer a hatótáv. A busz 70 kW teljesítményű üzemanyagcellája biztosítja a ZF AV 130 villanymotor energiaellátását. Mindkét hidrogénhajtású busz vendégeskedett már korábban hazánkban, a Solarist Budapest agglomerációjában tesztelték tavaly, a Caetano pedig Pakson járt 2023 elején. A HUMDA számára a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése a projekt célja. Tíz kilogramm hidrogén is majdnem elég volt az üzemanyagcellás busz első paksi napjára A fővárosi tesztekhez a zöld hidrogént a Linde Gáz Magyarország Zrt. telephelyén található hidrogéntöltő állomás biztosítja, a hat vidéki helyszínen pedig a Messer Hungarogáz Kft. biztosítja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz folyamatos üzemanyag-ellátását tréleres hidrogén-töltőegységgel. Utóbbi megoldás előnye a gyors és egyszerű üzembe helyezés és áttelepíthetőség, hiszen hónapról hónapra másik helyszínen lesz szükség a busz utántöltésére. Forgalomba áll az első hidrogénbusz Magyarországon Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!