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
auto
2024. 05. 09. csütörtök

Csütörtök este indul útjára a Cybertruck

elektromos autó
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

FRISSÍTÉS 23.11.29: a cikk végén frissült a közvetítéssel kapcsolatos információ.

A hagyományos autógyártókhoz képest szűk modellpalettával operáló Teslánál mindig nagy érdeklődés övezi az új típusok bemutatását, a Cybertruck pedig kétéves csúszásban van az eredeti gyártási tervekhez képest, így még fontosabb a márkának az autó premierje.

Az első példányok ünnepélyes átadójára most csütörtökön, magyar idő szerint este 9-kor kerül sor, és természetesen ennek megfelelően a vélt, vagy valós információk szivárgása most hágott a tetőfokára.

Tervek és valóság

A Cybertruckot természetesen már négy éve, 2019 november 21 óta ismerjük, mostanra talán már meg sem hökkenünk formáján, és a tesztgyártásból kikerült első példányok képei is jó párszor bejárták az internetet. Az eredeti bemutató alkalmával már a főbb műszaki paraméterek is napvilágra kerültek, sőt, még az árat is elárulta a Tesla, de azóta sok víz lefolyt az austini gyár mellett csobogó Colorado folyón.

A műszaki tartalmat illetően az eredeti tervek arról szóltak, hogy az alap hátsókerék-hajtású változat 400 kilométeres hatótávra lesz képes, ezt egy kétmotoros 480 kilométeres verzió követi, a csúcsmodell pedig a hárommotoros 800 kilométeres pickup lesz. A Tesla akkor azt vállalta, hogy már a legolcsóbb változat is 3400 kg vontatására lesz alkalmas és 35 fokos megközelítési és 28 fokos legördülési szögével terepen is használható lesz. A gyorsulás 6,5 és 2,9 másodperc között változik az eredeti specifikációk szerint.

Később volt olyan elképzelés, hogy lesz a járműből négymotoros változat is, ám az utóbbi hónapok pletykái már arról szóltak, hogy ezt végül elvetették. Maradtak viszont a használhatóság szempontjából lényeges, a 180 centis plató és annak zárható, fémből készült teteje, az állítható hasmagasságú légrugó, és a szerszámok ellátására alkalmas elektromos konnektorok. Az autóra végül mégiscsak tenni kellett hagyományos visszapillantó tükröket az amerikai szabályozás miatt, és egyelőre nem tiszta, hogy maradt-e a hatüléses terv, vagy eggyel kevesebben utazhatnak majd a pickupban.

A Cybertruck akkuméreteit a Tesla hivatalosan soha nem erősítette meg, csak annyit árultak el, hogy a második generációs 4680-as akkucellák kerülnek bele, amelyek energiasűrűsége nagyobb, mint az eredeti verzióé. A legfrissebb pletyka az interneten az, hogy az elsőként debütáló középső, kétmotoros modell alatt egy 123 kilowattórás akkupakk lesz – ezt állítólag a cég egyik alkalmazottja árulta el, de azért érdemes óvatosan kezelni az értesülést.

A három változat eredetileg 40, 60 és 70 ezer dollárért került volna a szalonokba 2021 végén, illetve 2022 elején, de 2019 óta Amerikában is volt 20 százalék infláció, így most sokkal inkább számíthatunk 50, 70 és 85 ezer dollárra. A Cybertruckot eleinte biztos, hogy csak Észak-Amerikában lehet majd megvásárolni, és ha csak az 1+ millió előrendelés negyedét kell ténylegesen leszállítaniuk, akkor is eltart legalább másfél évig, mire ezeket ledolgozza a cég. A pickup a legfontosabb járműkategória az amerikai autópiacon, tavaly 2,7 millió ilyen járművet adtak el az Egyesült Államokban.

Az ünnepélyes átadón állítólag 10 autót vesznek át a vásárlók, idén pedig legfeljebb pár száz kerülhet kiszállításra. A vállalat jövőre már 100 ezer feletti gyártást, 2025-ben pedig negyedmilliós volument tervez, ha minden jól megy.

Az elektromos pickup lehet a Tesla első olyan autója, amelynek HW4 vezetéstámogató rendszere egy új, az első lökhárító közepébe épített kamerát is tartalmaz, és elméletileg ez lesz a Tesla első 800+ voltos személyautója is, amelynek kisfeszültségű rendszere 48 voltra vált a szokásos 12-ről.

Kígyózó sorok és online közvetítés

A vállalat az elmúlt két hétben több amerikai boltjába is küldött egy-egy mintapéldányt, amelyek körül vannak kordonozva és csak kívülről tekinthetőek meg – egyelőre.

Az interneten terjedő videók alapján kígyózik a sor az érintett szalonok előtt, rengetegen akarják megnézni az autót, ami többeket a Model 3 2016-os bemutatójának napjára emlékeztet.

Az autógyártó korábbi szokásától eltérően a YouTube-on nem közvetíti majd az átadót, mivel, ahogy a SpaceX, úgy a Tesla is az X-re, leánykori nevén a Twitterre váltott – természetesen mind az applikáción, mind böngészőből követni lehet majd az eseményt, és mi is beszámolunk a látottakról. FRISSÍTÉS: mégis lesz YouTube adás is a vállalat központi fiókján.

Címlapkép: Joe Tegtmeyer / YouTube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.