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
auto
2024. 07. 27. szombat

Csütörtök este indul útjára a Cybertruck

FRISSÍTÉS 23.11.29: a cikk végén frissült a közvetítéssel kapcsolatos információ.

A hagyományos autógyártókhoz képest szűk modellpalettával operáló Teslánál mindig nagy érdeklődés övezi az új típusok bemutatását, a Cybertruck pedig kétéves csúszásban van az eredeti gyártási tervekhez képest, így még fontosabb a márkának az autó premierje.

Az első példányok ünnepélyes átadójára most csütörtökön, magyar idő szerint este 9-kor kerül sor, és természetesen ennek megfelelően a vélt, vagy valós információk szivárgása most hágott a tetőfokára.

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

Tervek és valóság

A Cybertruckot természetesen már négy éve, 2019 november 21 óta ismerjük, mostanra talán már meg sem hökkenünk formáján, és a tesztgyártásból kikerült első példányok képei is jó párszor bejárták az internetet. Az eredeti bemutató alkalmával már a főbb műszaki paraméterek is napvilágra kerültek, sőt, még az árat is elárulta a Tesla, de azóta sok víz lefolyt az austini gyár mellett csobogó Colorado folyón.

A műszaki tartalmat illetően az eredeti tervek arról szóltak, hogy az alap hátsókerék-hajtású változat 400 kilométeres hatótávra lesz képes, ezt egy kétmotoros 480 kilométeres verzió követi, a csúcsmodell pedig a hárommotoros 800 kilométeres pickup lesz. A Tesla akkor azt vállalta, hogy már a legolcsóbb változat is 3400 kg vontatására lesz alkalmas és 35 fokos megközelítési és 28 fokos legördülési szögével terepen is használható lesz. A gyorsulás 6,5 és 2,9 másodperc között változik az eredeti specifikációk szerint.

Később volt olyan elképzelés, hogy lesz a járműből négymotoros változat is, ám az utóbbi hónapok pletykái már arról szóltak, hogy ezt végül elvetették. Maradtak viszont a használhatóság szempontjából lényeges, a 180 centis plató és annak zárható, fémből készült teteje, az állítható hasmagasságú légrugó, és a szerszámok ellátására alkalmas elektromos konnektorok. Az autóra végül mégiscsak tenni kellett hagyományos visszapillantó tükröket az amerikai szabályozás miatt, és egyelőre nem tiszta, hogy maradt-e a hatüléses terv, vagy eggyel kevesebben utazhatnak majd a pickupban.

A Cybertruck akkuméreteit a Tesla hivatalosan soha nem erősítette meg, csak annyit árultak el, hogy a második generációs 4680-as akkucellák kerülnek bele, amelyek energiasűrűsége nagyobb, mint az eredeti verzióé. A legfrissebb pletyka az interneten az, hogy az elsőként debütáló középső, kétmotoros modell alatt egy 123 kilowattórás akkupakk lesz – ezt állítólag a cég egyik alkalmazottja árulta el, de azért érdemes óvatosan kezelni az értesülést.

A három változat eredetileg 40, 60 és 70 ezer dollárért került volna a szalonokba 2021 végén, illetve 2022 elején, de 2019 óta Amerikában is volt 20 százalék infláció, így most sokkal inkább számíthatunk 50, 70 és 85 ezer dollárra. A Cybertruckot eleinte biztos, hogy csak Észak-Amerikában lehet majd megvásárolni, és ha csak az 1+ millió előrendelés negyedét kell ténylegesen leszállítaniuk, akkor is eltart legalább másfél évig, mire ezeket ledolgozza a cég. A pickup a legfontosabb járműkategória az amerikai autópiacon, tavaly 2,7 millió ilyen járművet adtak el az Egyesült Államokban.

Az ünnepélyes átadón állítólag 10 autót vesznek át a vásárlók, idén pedig legfeljebb pár száz kerülhet kiszállításra. A vállalat jövőre már 100 ezer feletti gyártást, 2025-ben pedig negyedmilliós volument tervez, ha minden jól megy.

Az elektromos pickup lehet a Tesla első olyan autója, amelynek HW4 vezetéstámogató rendszere egy új, az első lökhárító közepébe épített kamerát is tartalmaz, és elméletileg ez lesz a Tesla első 800+ voltos személyautója is, amelynek kisfeszültségű rendszere 48 voltra vált a szokásos 12-ről.

Kígyózó sorok és online közvetítés

A vállalat az elmúlt két hétben több amerikai boltjába is küldött egy-egy mintapéldányt, amelyek körül vannak kordonozva és csak kívülről tekinthetőek meg – egyelőre.

Az interneten terjedő videók alapján kígyózik a sor az érintett szalonok előtt, rengetegen akarják megnézni az autót, ami többeket a Model 3 2016-os bemutatójának napjára emlékeztet.

Az autógyártó korábbi szokásától eltérően a YouTube-on nem közvetíti majd az átadót, mivel, ahogy a SpaceX, úgy a Tesla is az X-re, leánykori nevén a Twitterre váltott – természetesen mind az applikáción, mind böngészőből követni lehet majd az eseményt, és mi is beszámolunk a látottakról. FRISSÍTÉS: mégis lesz YouTube adás is a vállalat központi fiókján.

Címlapkép: Joe Tegtmeyer / YouTube

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.