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
auto
2024. 04. 27. szombat

Hidrogén buszokat tesztelnek hét magyar helyszínen

Decembertől egy éven keresztül hét helyszínen tesztel hidrogén-üzemanyagcellás buszokat a HUMDA. A két menetrendszerű forgalomba álló tesztbusz egyike Budapest agglomerációjában, a másik pedig hat magyar városban közlekedik majd 2-2 hónapig. A mintaprojekt december közepén indul.

Budapest agglomerációs járatain egy háromajtós, 73 utas szállítására alkalmas Caetano H2.City Gold típusú buszt üzemeltet egy évig a Volánbusz. A jármű összesen 37,5 kilogramm hidrogéngázt képes magával vinni, amely 400 kilométerre elegendő, az utántöltés pedig 9 percig tart. A jármű üzemanyagcellájának teljesítménye 60 kW, amely egy 44 kWh-s lítium-titanát (LTO) akkumulátorral kiegészítve biztosítja a 180 kW-os villanymotor energiaellátását.

A másik jármű, amely 89 utas szállítására képes, egy háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik majd két-két hónapig. A Solaris tetején elhelyezett összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok 36,8 kg hidrogént képesek tárolni, így egyszeri feltöltéssel 400-450 kilométer a hatótáv. A busz 70 kW teljesítményű üzemanyagcellája biztosítja a ZF AV 130 villanymotor energiaellátását.

Mindkét hidrogénhajtású busz vendégeskedett már korábban hazánkban, a Solarist Budapest agglomerációjában tesztelték tavaly, a Caetano pedig Pakson járt 2023 elején. A HUMDA számára a szemléletformáláson túl az adatgyűjtés és a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal való összehasonlításon alapuló elemzések készítése a projekt célja.

Tíz kilogramm hidrogén is majdnem elég volt az üzemanyagcellás busz első paksi napjára

A fővárosi tesztekhez a zöld hidrogént a Linde Gáz Magyarország Zrt. telephelyén található hidrogéntöltő állomás biztosítja, a hat vidéki helyszínen pedig a Messer Hungarogáz Kft. biztosítja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz folyamatos üzemanyag-ellátását tréleres hidrogén-töltőegységgel. Utóbbi megoldás előnye a gyors és egyszerű üzembe helyezés és áttelepíthetőség, hiszen hónapról hónapra másik helyszínen lesz szükség a busz utántöltésére.

Forgalomba áll az első hidrogénbusz Magyarországon

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.