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
auto
2024. 05. 03. péntek

Aggódnak a németek, B-tervet készít a Stellantis az elektromos átállás kapcsán

elektromos autó piac

Hétfőn csúcstalálkozót tartottak a német autóipar vezetői a kancellárral, hogy megtartsák szokásos egyeztetésüket az elektromos átállás előrehaladását illetően. Az autógyártók egy része már most aggódik a csökkenő megrendelések láttán, illetve annak sem örülnek, hogy lassabban épülnek ki a töltők, mint szeretnék.

Eközben a Stellantis már B-tervet gyárt a 2024-es EU-s és amerikai választások kapcsán.

Lassuló átállás?

Magas autóárak, infláció, magas áramárak, lassan bővülő töltőhálózat – szakértők szerint ezek a tényezők hátráltatják az elektromos autók terjedését Németországban, írja az Automobilwoche a csúcstalálkozóra készülő felek álláspontjáról szóló cikkében. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy egy év alatt 37 százalékkal nőttek a tisztán elektromos autók eladásai az országban, ám a legtöbb autógyártó értékesítési számai inkább a 6-12 hónappal ezelőtti megrendeléseket tükrözik, miközben a vásárlók étvágya mostanra visszaesett – tesszük mi hozzá.

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

A szövetségi kormány deklarált célja továbbra is az, hogy 2030-ig 15 millió villanyautó kerüljön az utcákra – ez számításaink szerint a teljes jelenlegi flotta valamivel kevesebb, mint harmadát tenné ki, ha az autóállomány eközben nem növekedne. Csakhogy a német lap szerint a résztvevők számára mostanra már világos, hogy a célok eléréséhez olcsóbb autók, és jobb töltőhálózat kell. Hasonló véleményen van Oliver Blume, a Volkswagen konszern vezetője is, aki azt is hozzátette, hogy főleg a városokban lévő töltőoszlopok számát kell növelni, akár a mai tízszeresére is, mivel főleg ott élnek olyanok, akik nem tudnak a saját garázsukban tölteni. Emellett az áramnak is megfizethetőnek kell lennie.

A BUND környezetvédő szervezet a cégautóadó átalakításával, a Transport & Environment pedig az autógyártók saját lízingcégeinek segítségével fordítaná a fenntarthatóbb irányba az autóeladásokat.

Kép: Eyond

A német autógyártók felvetéseiben természetesen sok igazság van, de kérdés, hogy kitől várják a töltőhálózat fejlesztését. A magas árak és magas kamatok egyértelműen visszavetik a keresletet, és a német villanyautós támogatás kivezetése csak ráerősít erre, de hogy a gyengélkedő eladások minden esetben csak ilyen külső tényezőknek köszönhetőek-e, vagy esetleg egyes márkák termékei kevésbé vonzóak másokénál, azt majd csak pár negyedév elteltével, az eladási adatokból látjuk tisztábban.

Mi nem lepődnénk meg, ha az autógyártók az állam erősebb szerepvállalását, valamint a támogatás kivezetésének átgondolását, elhalasztását kérnék a kormányzattól.

B-terv

De nem csak Németországban, Hollandiában, a Stellantis központjában is aggódnak az elektromos átállás miatt.

Carlos Tavares, a konszern vezetője a napokban arról beszélt a sajtónak, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni 2024 két fontos politikai eseményét, a júniusi EU parlamenti választásokat és a novemberi amerikai elnökválasztást. A vezető szerint ugyanis, az eredmények függvényében az is lehetséges, hogy egy új politikai felállásban a döntéshozók visszatáncolnak a 2035-ös klímacéloktól, és tovább engedélyezik a belsőégésű motoros autók gyártását.

Elképzelhető, hogy módosítanunk kell a stratégiánkon, ha a közhangulat a kevesebb villanyautó irányába mutat. Vezetői feladataim része, hogy a vállalatot felkészítsem a lehetséges új körülményekre is, ezért erre az eshetőségre is készen vannak a terveink – mondta a Stellantis feje.

A cégvezető itt feltehetőleg arra gondol, hogy ha a következő EU választáson a jobboldali pártok kerülnek fölénybe, illetve ha Amerikában Trump nyerne újra, akkor elképzelhető a korábban elfogadott céldátumok, vagy százalékok módosítása, vagy akár teljes eltörlése is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.