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 A szalagcímekkel ellentétben, a hivatalos értékesítési adatok alapján, egyelőre nem csökkentek, hanem növekedtek a tisztán elektromos autók eladásai Európában 2024 első felében – igaz a korábbi két számjegyű javulást egy alig látható +2,2% váltotta fel, ami fele a teljes autópiac bővülésének. Itt a féléves statisztika. Lehúzzák az átlagot Az ACEA, azaz az Európai Autógyártók Szövetsége adatai alapján 2024 első hat hónapjában 6,88 millió személyautót adtak el a kontinensen, ami 4,4 százalékos növekedés a tavalyi 6,59 millióhoz képest.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 A tisztán elektromos hajtás 13,9 százalékot tett ki az egészből, ami 956 ezer autót jelent – ez 21 ezerrel több, mint 2023 első felének eredménye. Mivel azonban az autópiac egésze gyorsabban növekedett ennél, a villanyautók részaránya három ezrelékponttal csökkent. A számok mögött egy eléggé vegyes kép áll, ha megnézzük az egyes országokat. Az ACEA szerint például míg Belgiumban 50 százalékkal, Olaszországban pedig több, mint a duplájára nőttek a tisztán elektromos autók eladásai, addig Németország, Hollandia és Franciaország tizedével-ötödével kevesebb villanyautót regisztrált. A legnépszerűbb típusok toplistája kapcsán, szokás szerint a Cleantechnica összesítéséhez fordultunk, amelyet José Pontes, az EV-Volumes alapítója szállít az egyes országok hivatalos adatinak összesítése alapján. (A számokat egy ponton egészítettük ki, a Niro EV 2024-es európai eladásait a gyártó adatbázisából másoltuk ki). Az első két típus, évek óta változatlanul a Tesla Model Y és Model 3. Mostanra már senkit nem lep meg az adat, miszerint az SUV eladásai a negyedével estek vissza, a tavaly ősszel frissített szedán viszont 40 százalékos javulást ért el. Ez valószínűleg a jövőre érkező Model Y frissítésig tartó trend lehet. Közel 40 ezer darabbal a harmadik helyen nyitott a Volvo EX30, amelynek sikere szintén nem ismeretlen olvasóink előtt, az viszont majd még elválik, hogy a friss modell számai mennyire lesznek tartósak az előrendelések kifutása után. Az egyel nagyobb XC40 egyelőre csak minimálisan szenvedte meg az olcsóbb testvér érkezését (-13%). Tavalyi számaikhoz képest tovább erősödtek a BMW i4 és az Audi Q4 e-tron számai, illetve valamennyit javult még az MG4 és Hyundai Kona is. Jelentősebb visszaesést a Volkswagen ID.3 és ID.4 modelljei, valamint a Fiat 500e könyveltek el, de mínusz 10 százalék környékén van az e-208, a Mégane és a Niro is. A fentiek közül az ID.3, az e-208, a Niro és az enyhe pluszban záró Kona nemrég frissített típusok, így eredményük ennek fényében némileg csalódást keltő, de a Mégane E-tech kiszállításai is alig két éve kezdődtek meg, így a visszaesés elgondolkodtató. Márkák harca A Cleantechnica így év közben sajnos továbbra sem közli a tisztán elektromos autók gyártóinak rangsorát, ezekbe az adatokba még mindig belekeverik a plug-in hibrid modelleket is. Így nincs sok értelme a számok átvételének. Annyi azért az adatokból, illetve a gyártók tájékoztatóiból leszűrhető az erősorrendről, hogy a legnépszerűbb márka továbbra is a Tesla volt a villanyautó piacon. Konszern szinten csoportosítva az adatokat, a Volkswagen Csoport 184 ezres tisztán elektromos európai eladásaival ismét megelőzte a Teslát (164 ezer), de az nyitott kérdés, hogy a Stellantis-BMW-Geely hármasból kié lett a harmadik hely. Ha a konnektoros hibrideket is hozzávesszük az adatokhoz, akkor a három cégcsoport között mindössze 0,6 százalék a különbség, így az EX30 sikere láttán nem zárnánk ki, hogy a Geely lépett fel a dobogó legalsó fokára. Bár a BYD jól teljesít a magyar piacon, kiváltképp az állami támogatásos kategóriában, európai szinten egyelőre nem sikerült az áttörés, a márkának egyetlen típusa sincs a TOP20-ban. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!