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
auto

Féléves statisztika: lassabban, de tovább nőttek a villanyautó-eladások Európában

elektromos autó piac
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

A szalagcímekkel ellentétben, a hivatalos értékesítési adatok alapján, egyelőre nem csökkentek, hanem növekedtek a tisztán elektromos autók eladásai Európában 2024 első felében – igaz a korábbi két számjegyű javulást egy alig látható +2,2% váltotta fel, ami fele a teljes autópiac bővülésének.

Itt a féléves statisztika.

Lehúzzák az átlagot

Az ACEA, azaz az Európai Autógyártók Szövetsége adatai alapján 2024 első hat hónapjában 6,88 millió személyautót adtak el a kontinensen, ami 4,4 százalékos növekedés a tavalyi 6,59 millióhoz képest.

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

A tisztán elektromos hajtás 13,9 százalékot tett ki az egészből, ami 956 ezer autót jelent – ez 21 ezerrel több, mint 2023 első felének eredménye. Mivel azonban az autópiac egésze gyorsabban növekedett ennél, a villanyautók részaránya három ezrelékponttal csökkent.

A számok mögött egy eléggé vegyes kép áll, ha megnézzük az egyes országokat. Az ACEA szerint például míg Belgiumban 50 százalékkal, Olaszországban pedig több, mint a duplájára nőttek a tisztán elektromos autók eladásai, addig Németország, Hollandia és Franciaország tizedével-ötödével kevesebb villanyautót regisztrált.

A legnépszerűbb típusok toplistája kapcsán, szokás szerint a Cleantechnica összesítéséhez fordultunk, amelyet José Pontes, az EV-Volumes alapítója szállít az egyes országok hivatalos adatinak összesítése alapján. (A számokat egy ponton egészítettük ki, a Niro EV 2024-es európai eladásait a gyártó adatbázisából másoltuk ki).

Az első két típus, évek óta változatlanul a Tesla Model Y és Model 3. Mostanra már senkit nem lep meg az adat, miszerint az SUV eladásai a negyedével estek vissza, a tavaly ősszel frissített szedán viszont 40 százalékos javulást ért el. Ez valószínűleg a jövőre érkező Model Y frissítésig tartó trend lehet.

Közel 40 ezer darabbal a harmadik helyen nyitott a Volvo EX30, amelynek sikere szintén nem ismeretlen olvasóink előtt, az viszont majd még elválik, hogy a friss modell számai mennyire lesznek tartósak az előrendelések kifutása után. Az egyel nagyobb XC40 egyelőre csak minimálisan szenvedte meg az olcsóbb testvér érkezését (-13%).

Tavalyi számaikhoz képest tovább erősödtek a BMW i4 és az Audi Q4 e-tron számai, illetve valamennyit javult még az MG4 és Hyundai Kona is. Jelentősebb visszaesést a Volkswagen ID.3 és ID.4 modelljei, valamint a Fiat 500e könyveltek el, de mínusz 10 százalék környékén van az e-208, a Mégane és a Niro is.

A fentiek közül az ID.3, az e-208, a Niro és az enyhe pluszban záró Kona nemrég frissített típusok, így eredményük ennek fényében némileg csalódást keltő, de a Mégane E-tech kiszállításai is alig két éve kezdődtek meg, így a visszaesés elgondolkodtató.

Márkák harca

A Cleantechnica így év közben sajnos továbbra sem közli a tisztán elektromos autók gyártóinak rangsorát, ezekbe az adatokba még mindig belekeverik a plug-in hibrid modelleket is. Így nincs sok értelme a számok átvételének.

Annyi azért az adatokból, illetve a gyártók tájékoztatóiból leszűrhető az erősorrendről, hogy a legnépszerűbb márka továbbra is a Tesla volt a villanyautó piacon.

Konszern szinten csoportosítva az adatokat, a Volkswagen Csoport 184 ezres tisztán elektromos európai eladásaival ismét megelőzte a Teslát (164 ezer), de az nyitott kérdés, hogy a Stellantis-BMW-Geely hármasból kié lett a harmadik hely. Ha a konnektoros hibrideket is hozzávesszük az adatokhoz, akkor a három cégcsoport között mindössze 0,6 százalék a különbség, így az EX30 sikere láttán nem zárnánk ki, hogy a Geely lépett fel a dobogó legalsó fokára.

Bár a BYD jól teljesít a magyar piacon, kiváltképp az állami támogatásos kategóriában, európai szinten egyelőre nem sikerült az áttörés, a márkának egyetlen típusa sincs a TOP20-ban.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.