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 Ma hajnalban, a tervek szerint hajnali négykor került volna sor a Tesla Robotaxi premierjére Los Angelesben, de mint minden Tesla esemény ez is vagy 50 percet csúszott. De miután a bemutató elkezdődött már senki nem gondolt erre. Nem papírtigris Eredetileg augusztusban, két hónappal korábban került volna sor a robotaxi bemutatójára, ám Musk ezt az utolsó pillanatban elhalasztotta, mondván, valamit még szeretne változtatni a dizájnon, és pár egyéb termékkel is készülnek a showra. Ha más nem, annyi előnye volt a halasztásnak, hogy nem egy a színpadon körbeforgó, múzeumi műtárgyat mutattak be, hanem 21 darab működő prototípussal érkeztek, amelyek a premiert követően el is kezdték fuvarozni a vendégeket a stúdió városdíszletei között. Sofőrök, pedálok, kormány nélkül, teljesen önállóan. Bár nyilván kontrollált körülmények között, nem valós forgalomban zajlott ez az élő demó, nem is állította senki, hogy teljesen kész szoftverről van szó, ez valószínűleg a legfrissebb 12.5.6-os FSD verziónál is fejlettebb, valami belső alpha változat lehet, így ezt nem vetnénk a szemükre. A flottát kiegészítette egy csapat Model Y és 3, amelyek ugyanazt a szoftvert futtatták, és ugyanúgy a meghívottakat furikázták az éjjel. A Cybertruck esemény óta némi aggodalommal vegyes várakozással tekintünk a Tesla bemutatók elébe, mert nem lehet tudni mennyire gurul el a gyógyszer a tervezőasztal mellől. Tesla Robotaxi élőben. Forrás: Sawyer Merrit, X.Örömmel jelenthetjük a Robotaxi – amelyet még az is lehet, hogy Cybercabnek fognak hívni végül – futurisztikus, néhány formai megoldása elsőre meglepő, de alapvetően egy rendes autó. Egyértelmű a rokoni vonal a Cybertruckkal, ez a kocsi is fényezés nélküli rozsdamentes acélnak tűnik, bár a formák kecsesebbek, ívesebbek, hagyományosabbak. A kétszemélyes autónak nagy sirályszárnyas ajtajai vannak és a csomagtartó is hatalmas. Ízlések és pofonok, de nekünk tetszik, nem lesz olyan megosztó, mint a pickup. Persze lehet ez olyan, mint amikor valami nagyon csípőset eszünk és utána már minden mindegy, amikor szétégettük a nyelvünket, így a Cybertruck után már egészen konvencionálisnak tűnik ez a forma. Ez a Cybertruck és a Model 3 szerelemgyereke, de lehet a Polestar 4-et is elküldenénk egy apasági tesztre, mert ezen sincs hátsó szélvédő. Persze, ha jobban belegondolunk, minek is az egy olyan autóba, amelyben se pedál, se kormány, ember sosem fogja vezetni, nem kell hátratekintenie a sofőrnek. A robot agynak a kamera is elég. Még pár „apróságot” megtudhattunk a kocsi kapcsán, amelyek közül a legérdekesebb, hogy állítólag nincs rajta hagyományos töltőcsatlakozó – legalábbis a prototípuson nem volt – hanem vezeték nélküli töltővel tölthető. Az már egy ideje nyílt titok, hogy a Tesla dolgozik ezen, és más cégektől 90% feletti töltési hatékonyságról hallani, ami már közelíti a kábeles megoldások hatásfokát, de erről most többet nem árultak el. Az egyik videón viszont láttunk egy takarító robotot, amely a morzsásan hagyott robotaxit pucolta éppen – ez talán magyarázat lehet a nagy, sirályszárnyas ajtókra. 2026 Musk beszédét azzal kezdte, hogy elmondta, ők úgy látják a közlekedés mai formája szívás. Ülünk a dugóban, olyan autókat vezetünk, amelyek heti 10 órát mennek a 168-ból, de áll bennük a pénzünk, hosszú perceket töltünk parkolóhelyek keresésével, aztán pedig hatalmas betontengerekben hagyjuk a kocsit, amelyek elcsúfítják a városainkat. A Tesla szerint ehhez képest a robotaxis jövőben az autó ötször-tízszer jobban ki lehet használva és akár befektetésnek is vehetünk egy flottát, ami nekünk dolgozik. Merthogy a Tesla Robotaxi megvásárolható termék lesz, a tervek szerint 2026 vége előtt elkezdik gyártani, és kevesebb, mint 30 ezer dollárba kerül majd. Musk hangsúlyozta, hogy a jelenleg gyártott autóik is alkalmasak lesznek a teljes önvezetésre, de a robotaxi az AI5 chipjükkel jön, amely túl van tervezve, sok felesleges számítási kapacitást raktak bele, mert a jövőben a használaton kívüli, parkoló autók számítási kapacitását értékesíteni is lehet majd felhőszolgáltatás keretében, hasonlóan az Amazon Web Services-hez. Ez utóbbi mondat lehet sokak feje felett elrepült, de emlékeztetőül, az Amazon nem azért lett a világ egyik legértékesebb cége, mert online boltot üzemeltet – habár az sem rossz biznisz -, hanem mert brutálisan felfutott az AWS üzletág: tavaly ez adta a cég forgalmának 16 százalékát, ám a profit 74 százalékát szállította. Az FSD kapcsán egyébként kaptunk egy újabb ígéretet is: állítólag már 2025-ben megkezdhetik a teljes, felügyelet nélküli működést Kaliforniában és Texasban, ha erre megkapják az engedélyeket. Musk már sokszor sok mindent ígért ezzel kapcsolatban, de elnézve a legújabb FSD videókat ezt most már majdnem el is hisszük. Az esemény videója alább tekinthető meg: Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!