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 Van némi irónia az ismert térképszolgáltató HERE és az SBD Automotive kutatóintézet éves jelentésének publikálásában, hiszen hazánk éppen most tesz javaslatokat az Európai Uniónak arra, miként lehetne gyorsítani az elektromos átállást. Aki nem tudja, tanítja? Tök utolsó A HERE-SBD éves elemzése persze nemcsak Európára, hanem az egyesült Államokra és Indiára is elkészült, ám mi most ezekkel nem fogunk foglalkozni, nem hinnénk, hogy olvasóinkat különösebben érdekli, hányadik lett Texas és hányadik Ohio a listán. A felmérés alapjait hivatalos források adják, így Európában az Unió alternatív üzemanyagok infrastruktúrájával foglalkozó adatbázisát használták, illetve egészítették ki például a britek saját kormányzati statisztikájával. Az elemzés során négy ismérvet vizsgáltak, mindegyikben maximum 25 pontot lehetett elérni, így jön ki a maximális 100. Ezek után megnézték, melyik ország mennyit változott az előző évhez képest – így készült a nagy lista a változásról, amin hazánk legutolsó lett. A fenti listán persze jól látszik, hogy az utolsó hat helyen a szegényebb országok vannak, és ilyen szempontból talán még cikibb Svájc, vagy Hollandia helyezése az alsó tízben. De még a keleti blokkban is utolsók vagyunk, Lengyelország például nyolc hellyel van előttünk, és a Top 10 legjobb eredményt elérő közé bejutó bolgárok, a hatodik románok, vagy a harmadik görögök sem fürdenek a pénzben. De mi volt ez a négy kategória, amelyet vizsgáltak, és mik voltak a részeredmények? Az első azt a kérdést járja körül, hogy mennyit kell autóznunk, mire töltőt találunk. Konkrétan azt számolják ki, hogy hány nyilvános töltő jut az adott ország úthálózatának hosszára. Hány töltőpont jut az úthálózat hosszára? (Maximális pontszám: 25). Forrás: HERE-SBD Ebben az összevetésben a maximális 25-ből 2,5 pontot kaptunk és alulról a harmadikak lettünk a 30 országból. A hollandok első helye nem meglepő, tudjuk, hogy ők 2030-ig 1,8 millió töltőt akarnak telepíteni, de régiónkból Csehország és Bulgária is elég jó helyen végzett. Mekkora a töltők átlagos teljesítménye? (Maximális pontszám: 25). Forrás: HERE-SBD A második kérdés a töltőállomások átlagos teljesítménye volt, ahol 6,67 pontot kaptunk és alulról a nyolcadikak lettünk. A relatív jó helyezés (nem az alsó háromban vagyunk) valószínűleg elsősorban az Ionity, a Shell és a Tesla nagyobb teljesítményű töltőhálózatainak köszönhető, amelyek felfelé húzták az átlagot. Ez a szám 2025-ben biztosan javulni is fog még, hiszen rengeteg, részben EU-s pénzből (CEF2) épült töltőt adnak majd át, de érdemes észben tartani, hogy ez a környező országokban sem lesz másként, nekik is ugyanazok a határidők élnek az Uniós források elköltésére. Januártól durván megváltozik a hazai villanyautósok élete A fenti listán kiemelendő, hogy Bulgária, Észtország és Románia a Top 5-ben végeztek. Mekkora volt 2023-ban a villanyautók piaci részesedése? (Maximális pontszám: 25). Forrás: HERE-SBD A harmadik szempont a villanyautók piaci részesedése volt 2023-ban, amelynél a 30 országból a 16. lett hazánk, ami 12,5 ponttal a vizsgálatban elért legjobb eredményünk. Ebből a szempontból megelőztük az összes kelet-európai országot, még ha furcsa is ezt mondani, ismerve, hogy 2023-ban 5 százalék volt nálunk ez a szám, szemben az európai országok 15 százalék feletti eredményével. De a többiek még nálunk is rosszabbul álltak. Kiderült, mekkorát estek a plug-in hibridek a zöld rendszám elvétele után Valószínűleg ebben javítunk majd idén a legjobban, ugyanis miközben nálunk 7 százalék fölé nőtt az arány, Európa egészében 14 százalékra csökkent, így már nem háromszor, csak kétszer magasabb, mint hazánké. Hurrá. Hány villanyautó jut egy töltőre? (Maximális pontszám: 25). Forrás: HERE-SBD Az utolsó kategória az egy nyilvános töltőpontra jutó villanyautók száma volt, ahol öt pontot kaptunk és ezzel alulról a hatodikak lettünk a 30-as listán. Érdekes látni, hogy Norvégia alulról a második, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy ott brutális mértékben nő a villanyautók száma. Örülnénk mi a norvégok problémáinak. A villanyautók beérték a benzineseket Norvégiában Ilyen szempontból viszont ez a mérőszám önmagában kicsit félrevezető is lehet, hiszen, ha valahol kevés villanyautó van – pl. Bulgária tök utolsó az előző, piaci részesedést firtató listán –, akkor viszonylag kevés töltővel is jó helyet érhetnek el, ezen a listán pedig másodikok is lettek. Ám a tyúk-tojás problematikájának irányából vizsgálva a villanyautók terjedését egyértelmű, hogy a töltőhálózat fejlődésének meg kell előznie az autók számának bővülését ahhoz, hogy az átlagos felhasználó bele merjen vágni a villanyautó vásárlásba. Az elektromos autók részesedésének és a töltőinfrastruktúra növekedésének összesített pontszáma. (Maximális pontszám: 100). Forrás: HERE-SBD A fentiek összesítése után hazánk az elérhető 100 pontból 26,67-et kapott, amivel Máltát megelőzve alulról a második lett a 2024-es indexen. A legjobb kelet-európai ország Bulgária lett a hatodik helyen, 65,84 ponttal. Biztos, hogy ez a 11 javaslat indítja majd be az európai elektromobilitást? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!