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 Magyarországon igen szerencsés helyzetben vagyunk, mert hurrikánok vagy jelentős károkat okozó földrengések nincsenek, az áradás pedig, kevés kivételtől eltekintve, egy napokkal előre látható és heroikus munkával ugyan, de kezelhető probléma. Ott azonban, ahol gyakoribbak a természeti katasztrófák, gyakran felmerül a kérdés, hogy jó ötlet-e villanyautót választani. Sokan a közösségi médiában odáig mennek, hogy veszélyesnek minősítik az ilyen járműveket, mert szerintük ezekkel az autós nem tud elmenekülni, vagy a vihar után segítséget/élelmet szerezni. Most két amerikai hurrikán kapcsán néztünk körbe, mik a tapasztalatok. Menekülés A vihar érkezését szerencsére ma már napokra előre jelzi a meteorológia, ám érdemes észben tartani, hogy teljesen pontosan nem tudják megjósolni a hirtelen irányváltozásokat és így a földet érés pontos helyszínét. Ennek ellenére a becsült irány alapján az elmúlt hetekben százezreket evakuáltak Amerikában a déli államokban, így például Georgiában, Észak-Karolinában és Floridában a Helen és a Milton hurrikánok kapcsán. Floridában menekülnek a Milton elől. Forrás: ABC News Ilyenkor persze elkerülhetetlen a dugó, de a helyi beszámolók szerint nem csak a forgalom nehezíti a menekülők dolgát. A CNN híre szerint például most, a Milton hurrikán érkezése előtt csak Floridában már 1500 benzinkúton fogyott el az üzemanyag, ami az állomások 19,7 százalékát tette ki az államban. Nem csak a menekülők szállták meg a benzinkutakat, de azok is igyekeznek teletankolni az autójukat, akik helyben akarják átvészelni a vihart. Az üzemanyag ellátási láncot pedig nyilván nem ekkora hirtelen keresletre méretezték. Hogy mekkora a probléma azt jól mutatja, hogy láttunk olyan felvételt, ahol az üzemanyagot szállító kamiont rendőri kíséret segítette az autópályán. Dugók persze a villanyautó töltőknél is vannak, de az ebben a régióban gyakori családi házas lakók már eleve egy tele tank elektronnal indulnak útnak, a villámtöltők pedig nem fogynak ki az áramból, folyamatos az ellátás, legfeljebb várni kell, amíg lesz szabad hely. (Nem mintha a benzinkutakon ne számoltak volna be hosszú várakozásokról a közösségi médiában a helyiek). A Redditen böngészve a fórumok között az általános tapasztalat az, hogy a villámtöltők jelentős terhelésnek vannak ugyan kitéve, de a hálózatok működnek. Érdekes azonban az a megfigyelés, hogy míg a hagyományos autók fogyasztását jelentősen megnöveli a dugóban araszolás az autópályán, a villanyautók a gyári adatnál jóval nagyobb hatótávot tudnak megtenni ilyen körülmények között, hiszen hatékonyságukat ilyenkor nem befolyásolja a nagyobb sebességgel járó magasabb légellenállás. Vihar után Ahogy levonul a vihar, és a helyben maradók kimerészkednek az óvóhelyekről, pincékből, az egyik első dolog, amivel szembesülnek, hogy nincs áram. Ez persze kisebb probléma azoknál, akik saját napelemmel, illetve akkuval rendelkeznek, ami egyre gyakoribb alternatívája a benzines generátornak. Még jobb helyzetben van az, akinek villanyautója hatalmas akkumulátora akár a házát is el tudja látni árammal a V2L csatlakozás segítségével. Az AP, a CNN és a helyi média beszámolóit olvasva a pár héttel ezelőtti Helen hurrikán utóhatásairól, gyakori visszatérő probléma, hogy több száz út van elzárva, kidőlt fák és áradás nehezíti a közlekedést, így nem mindenütt megoldott a benzinkutak ellátása üzemanyaggal, vagy azok megközelítése autóval. Ahol ez mégsem lenne gond, ott azzal szembesülnek, hogy az áramszünet nem csak a villanyautósok életét keseríti meg, de elektromosság nélkül a benzinkutak sem működnek, hiszen a földalatti tartályokból elektromos szivattyúk látják el benzinnel a töltőpisztolyokat. Természetesen van 1-1 olyan kút, ahol generátorral hidalják át a nehéz időszakot, de ott is nagy a sor és végesek a készletek. Floridában jelenleg attól is tartanak, hogy ha a viharban károsodik Tampa városának teherkikötője, akkor az állam benzin és gázolaj ellátása is nehézségekbe ütközik majd, mert ez egy jelentős csomópont az üzemanyagszállítmányok számára. Ennek a villámtöltőnek szerencséje volt, áram éppen van és a Helen hurrikán által kicsavart fa pont az oszlopok mögött landolt. Forrás: @jesseturcott, Reddit Természetesen, ha valakinek nincs saját napeleme, és a környéken napokig nincs áram, akkor elfogyhat még a tele akkumulátor is. Október elsején, három nappal a Helen hurrikán érkezése után a Georgia Power például arról számolt be, hogy az áram nélkül maradt lakosság 80 százalékánál ismét világít a lámpa, de a mai napig vannak olyan fogyasztók, ahol nem állt helyre a szolgáltatás. Az egyik megyében például még kedden is a fogyasztók 75 százaléka volt áram nélkül. Áradás De ha ennyi kihívás nem lenne elég, a napokban figyelmeztetést adott ki Florida tűzoltóságának egyik vezetője, illetve az állam kormányzója a villanyautók tulajdonosainak: ha tehetik, vigyék elektromos autóikat magasabban fekvő területre, mert akár hatméteres áradás is lehet, a sós tengervíz pedig tüzet okozhat. A napokban járta körbe az internetet egy áradást túlélt Model X videója, amely már később, az ár levonulása után a garázsban gyulladt ki. Bár a történettel kapcsolatban némi talány, hogy a tulajdonos szerint az autót megemelték, amikor betört a víz, így nem biztos, hogy a tűz összefügg az áradással, de a média ezt tényként kezeli. Az AP által megkérdezett szakértő, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) szakembere elmondta, hogy természetesen nem arról van szó, hogy minden villanyautó, amelyet egyszer ellepett a víz lángra kap, de a probléma valós. Bár az autók akkumulátorait vízhatlanra tervezik, ha hosszú ideig állnak a sós vízben, megadhatja magát a szigetelés, a magas sótartalom pedig nagyon jó áramvezetővé teszi a tengervizet, ami zárlathoz vezethet. Két évvel ezelőtt az Ian hurrikán után 5000 villanyautót jelentettek le vízkárral, és ezek közül 36 (0,72%) ki is gyulladt, és tavaly is történt pár hasonló eset az Idalia hurrikán után. Természetesen nem csak a villanyautók tudnak kigyulladni egy áradás után, a hagyományos autók 12 voltos aksija is ugyanúgy zárlatos tud lenni és tüzet okozhat, ráadásul szakértők szerint ezeknél még az üzemanyag, illetve olajszivárgás is szennyezheti a környezetet. A téma kapcsán a sajtóban hivatkoznak ez egyik amerikai biztosítótársaság statisztikájára is, amely szerint minden tűzesetet figyelembe véve, 100.000 hibrid autóra 3474, ugyanennyi benzinesre 1530, míg hasonló számú villanyautóra 25 tűz jut az Egyesült Államokban. Kockázatok Összességében tehát elmondható, hogy a gyakorlati tapasztalatok alapján a villanyautósok előnyben vannak az evakuáció során, de ha elvonult a vihar, a helyzet nagyban függ attól, hogy van-e saját napelemük otthon, illetve milyen gyorsan állítja helyre a környékükön az elektromos hálózatot a szolgáltató. Áram nélkül viszont a benzinkút sem működik, az üzemanyagtöltő állomásnál ráadásul még a kamionoknak is el kell érniük oda a szállítmánnyal a megtépázott utakon keresztül. A sós víz pedig egy autónak sem tesz jót, de ha valaki olyan helyen van, ahol áradás várható, inkább vigye a kocsit egy parkolóházba, vagy magasabban fekvő helyre, mert ha napokig sós vízben áll, abból baj lehet. Hurrikán és árvíz? A Rivian túlélte! PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!