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 Megkezdődött a közúti tesztelése a Mercedes-Benz első szilárdtest-akku prototípusának –egy EQS kapta meg a különleges akkupakkot. A gyártó 1000 kilométer feletti WLTP hatótávot vár azonos tömeg mellett. Még 2030 előtt A Mercedes-Benz is több vasat tart a tűzben az akkutechnológia terén és az egyik ilyen most egy kicsit pirosabban izzik, mint a többi. A vállalat a Factorial nevű akkufejlesztő cég lítium-fém szilárdtest technológiás celláit szerelte a Forma 1-es csapat technológia fejlesztéseiért felelős AMG High Performance Powertrains segítségével egy EQS villanyautóba, hogy valós körülmények között tesztelje a rendszert. Mercedes-Benz EQS, szilárdtest-akkumulátor prototípus. Az első laborteszteket még 2024 végén elvégezték Stuttgartban, most februárban pedig már a német utakon vizsgálják az új aksi működését. A szilárdtest-akkus pakk fogadásához kicsit át kellett alakítaniuk az autót is, mivel ehhez pár extra berendezésre is szükség van. Mercedes-Benz szilárdtest-akkumulátor akkupakk prototípus. A vállalat szerint az új akkucellával az EQS azonos tömegű és térfogatú akkupakkban annyival nagyobb akkukapacitást tud magával vinni, hogy 25 százalékkal, 1000 kilométer fölé nő a hatótávja. A jelenlegi legnagyobb hatótávú EQS 450+ modellben egy 118 kWh-s akkupakk található, így ez a kísérleti akkupakk akár 150 kWh-s is lehet. Mercedes-Benz EQS Az új akkucellák kezeléséhez a cég szakembereinek teljesen új akkuvezérlőt (BMS) kellett fejleszteniük, ami tudja kezelni a szilárdtest cellák sajátos működését. A vállalat szerint még 2030 előtt rendelhető opció lesz az új akkutechnológia a Mercedeseknél. Hogyan működik? A szilárdtest-akkucellák fejlesztésének egyik ismert kihívása például, hogy a lítium-fém anód kitágul töltés közben, majd mikor merítik összezsugorodik. Egy a témával foglalkozó anyag ezt úgy jellemezte, mintha a cella lélegezne. A Factorial egyik konkurense, a többek között a Volkswagen csoporthoz is köthető QuantumScape egy látványos videóban magyarázta el pár éve a hasonló akkucellák felépítését és elvi működését – a leírás alapján a Mercedes beszállítója is hasonló fejlesztést használ. A fenti videóban jól látszik, hogy a hagyományos NMC katód, polimer szeparátor, grafit-szilícium anód és folyékony elektrolit kombináció helyett a lítium-fém akkucella gyakorlatilag hagyományos értelemben vett anód nélkül készül. Balra a hagyományos, jobbra a szilárdtest akku. Forrás: QuantumScape, YouTube A katód felett egy speciális kerámiából készülő szeparátor van, hiányzik viszont a grafit-szilícium anód, ehelyett közvetlenül az áramgyűjtő fémlapot látjuk. Töltés közben a lítium ionok a katódból a kerámia szeparátor és az áramgyűjtő közé rakódnak le, gyakorlatilag egy tiszta lítium fém réteget alkotva. Töltésnél a folyamat megfordul – ez okozza a már említett, lélegzéshez hasonló tágulást és összehúzódást. A hagyományos, folyékony elektrolitos cella felépítése. Forrás: QuantumScape, YouTube A lítium-fém szilárdtest akku felépítése. Forrás: QuantumScape, YouTube Ezt a Mercedes úgy oldotta meg, hogy egy lebegő cellatartónak nevezett szabadalmaztatott megoldásba pakolja az akkucellákat. A tágulás és összehúzódás kezelését pedig sűrített levegős pneumatikus rendszer segít kezelni. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!