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 A Tesla német gyárában jelenleg zajlik az új Model Y gyártásának felpörgetése, a szakszervezet pedig most érezte úgy, hogy szóvá kell tenni pár dolgot, amelyen szerintük változtatni kell. Az autógyártó az IG Metall szokásos torzításának minősítette a vádakat és saját felméréssel állt elő. Aláírások Az IG Metall német autóipari szakszervezet a Berlin melletti Tesla gyár megalapítása óta szerette volna elérni, hogy az autógyárban kollektív szerződés lépjen életbe és az általuk letárgyalt feltételek szerint folyjon a munka.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 Nagyjából egy éve, a gyár dolgozói érdekképviseletének választásán végül sikerült bejutniuk az üzembe, ám a dolgozók többsége nem áll melléjük, így a 39 fős grémiumban kisebbségbe kerültek. Bejutott, de nem került többségbe a német szakszervezet a Tesla gyárában Most viszont 3000 aláírással kívánnak nyomatékot adni követeléseiknek – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). A Berlintől délre, Grünheide városának iparterületén található gyárban több mint 11 ezren dolgoznak. A szakszervezet szerint nem elegendő a munkavégzés közben biztosított pihenőidő és több munkatársra lenne szükségük az új Model Y gyártásának felpörgetéséhez. Az IG Metall krónikus munkaerőhiányról beszél és több tiszteletet követel a munkavállalóknak. V4 Superchargerek a Giga Berlin parkolójában. Forrás: Bérczi Balázs (TeslaMaster) A Tesla válaszában az újságnak az éves munkavállalói felmérésük eredményeit hozta fel ellenérvként. A vállalat szerint a legutóbbit 7500-an töltötték ki és 80 százalék elégedetten nyilatkozott a munkakörülményekről, amelyeket csak 5 százalék látott rossznak. Az autógyártó szerint mindig nyitottak a munkatársak javaslataira, így például az ő kérésükre nyitottak nemrég konditermet a gyár területén. A munkaerőhiány kapcsán a cég jelezte, hogy áprilistól 300 ideiglenes, kölcsönzött munkaerőt vesznek át főállásba. A szakszervezet szerint ez nem elegendő. Új Model Y André Thierig, a Giga Berlin vezetője egy interjúban a FAZ kérdésére elmondta, hogy az új Model Y alkatrészeinek 70 százaléka újra lett tervezve, így szerinte ez jóval több, mint ráncfelvarrás. Thierig szerint a jelenleg tapasztalható visszaesés a cég európai számaiban jórészt az új változat gyártásnak beindítása miatt van. Mint elmondta, pár napra teljesen leállt az üzem és jelenleg is a gyártási ütem emelésén dolgoznak, mind házon belül, az alkalmazottak átképzésével, mind beszállítóikkal, akik új alkatrészeket szállítanak. A vezető szerint az új Y alkatrészeinek 92 százaléka Európán belülről származik, így kevésbé vannak kitéve az ellátási láncok és a vámháborúk okozta problémáknak. Az akkucellákat egyelőre még mindig importálják, de a távlati cél továbbra is a helyi cellagyártás beindítása. Jelenleg a Giga Berlin akkugyára a központi, texasi gyár beszállítója, nekik készítenek alkatrészeket a 4680-as cellákhoz és ezt a munkát idén bővíteni is fogják. Thierig emlékeztetett rá, hogy a Teslának nincs kereskedői hálózata, amit legyárt, az rövid időn belül az ügyfeleknél van. Így egy-egy ilyen átállás jobban meglátszik eladási darabszámaikon, mivel nincs egy nagy kereskedői készlet, ami kipótolná a hiányt. A vezető szerint a német gyár célja, hogy ismét heti 5000 autó feletti gyártási ütemet produkáljanak az Y-ból, amelyet már 37 piacra szállítanak és ez a lista is bővülni fog idén. Megfélemlítés, vagy jogos felülvizsgálat? A FAZ pár nappal korábban már foglalkozott a Giga Berlin munkavállalóival, idézve az IG Metall kifogásait a betegszabadságok kezelése kapcsán. A szakszervezet vádjai szerint a Tesla vezetése gyakran visszatartja a beteg munkavállók fizetését és megkérdőjelezi az orvosi igazolások hitelességét. Véleményük szerint az elfogadhatatlan magatartással pénzügyi nehézségeket okoznak az alkalmazottaknak, akiket gyakran nyomás alá is helyeznek, amikor elszámoltatják őket a betegállomány kapcsán. Az IG Metall regionális vezetője szerint emiatt a Tesla alkalmazottak 21-szer gyakrabban fordulnak jogi védelemért, mint az iparági átlag. A szakszervezet álláspontjára válaszul a cég a német munkajogban ismert lépésekről beszél, amelyek kapcsán úgy fogalmazott, hogy nagyjából havonta egy tucat ilyen eset jut a 11 ezer munkavállójukra. Szerintük ezek a vádak „a szakszervezet populista botránykeltési módszereinek” részét képezik és amikor jelentős esetszámról beszélnek, torzítják a valóságot. Pengeváltások a német szakszervezet és a Giga Berlin között Újságírói kérdésre André Thierig, a Giga Berlin vezetője is kitért erre a vitára a fent már idézett friss FAZ interjújában. A vezető szerint itt tipikusan olyan esetekről van szó, amikor valaki hat hét betegállomány után már nem a fizetését, hanem a német törvények szerinti TB juttatást kapná, ám a hatodik hét letelte utáni napon egy újabb igazolással jön. Elmondása szerint előfordult olyan eset is, amikor ez 8 hónapon át folyamatosan megtörtént valakinél. Thierig szerint tavaly szeptemberben a hasonló esetek felszámolására kezdtek személyesen kimenni az ilyen munkavállalók lakására, ám ez egy rendkívül erőforrásigényes módszer és sok kritika érte őket akkor, amiért ilyenkor nem azzal a lehetőséggel éltek, hogy visszatartják a fizetést a jogi vita rendezéséig. Most ezt teszik, de úgy látja, most pedig épp emiatt támadják a céget. A gyár vezetője is a kis esetszámot emelte ki a fentiek kapcsán, elmondása szerint a munkavállalók 0,1 százalékáról van szó, míg a többiek szorgalmasan dolgoznak. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!