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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Pengeváltások a német szakszervezet és a Giga Berlin között

üzlet

Németországban az autógyártók munkatársai hagyományosan szakszervezetbe szoktak tömörülni, pontosabban belépnek egy már meglévő érdekképviseletbe, legtöbbször az IG Metall nevű iparági szervezetbe. Ez azonban technikailag nem kötelező, a cég alkalmazottai dönthetnek úgy is, hogy nem engedik be a szakszervezetet a gyárba.

A Tesla német gyárában mind ez ideáig az utóbbi opcióval éltek a munkások, ami állandó konfrontációforrás volt a szakszervezet képviselőivel.

Állam az államban

Az IG Metall nem valami kis klub, egyesületecske, 2,17 millió tagja van, és a német autóiparra rendkívül nagy hatással van a szervezet. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a szakszervezet az utóbbi években mintegy 200 ezer tagot veszített, és ezt a folyamatot nyilván szeretnék megállítani. A német törvények értelmében egyébként a szakszervezetnek komoly beleszólása van a vállalatok döntéseibe, szavazati joggal rendelkeznek a felügyelőbizottságban, rajtuk keresztül zajlanak le a kollektív bértárgyalások, de arra is láttunk már példát az elmúlt években, hogy súlyukat kihasználva hatásuk volt olyan döntésekre is, mint, hogy melyik modellt hol gyártják, vagy nyit-e új gyárat az autógyártó külföldön.

Augusztusban még fagylalttal várták beszélgetésre a Tesla dolgozóit a gyár melletti vonatállomáson nyitott irodában. Forrás: IG Metall

A Tesla céges kultúrája ezzel szemben az egyéni szerződéseket, alacsonyabb fix munkabért, de ezt pótolva a részvényjuttatást preferálja, és valljuk be, Elon Muskot sem úgy ismertük meg, mint aki átengedné az irányításnak akár csak egy kis részét is. A vállalat versenyelőnye részben a rugalmasságából, a lapos szervezeti felépítésből fakad – kis túlzással, ha a menedzsment eldönt valamit, tíz perc múlva váltanak a szerelősoron.

Az Egyesült Államokban évek óta próbál bejutni az ottani UAW szakszervezet a fremonti gyár falai közé, de eddig nem jártak sikerrel, nem tudták a dolgozók többségét meggyőzni. Ez ott is folyamatos vádakat és viszonvádakat szült, és mindkét oldal erősen kampányol az igaza mellett. Bár sokan borítékolták, hogy Németországban nem ússza meg az autógyártó, hogy beálljon a sorba, eddig itt sem járt sikerrel a szakszervezet, a konfliktus pedig állandósult.

Eszkalálódás

A Tesla Berlin melletti üzemében most már nagyjából 9000 ember dolgozik, és ezzel a régió legnagyobb munkáltatója lett a vállalat. A legfrissebb pletykák szerint hamarosan elérik a legújabb létszám célokat és megkezdődik a háromműszakos termelés.

Csakhogy az elmúlt hetekben nyugtalanító hírek érkeztek a gyárból.

Decemberben elérték a heti 3000-es gyártási tempót. Forrás: Tesla

Bár a szakszervezet az üzemben nincs jelen, a közeli vasútállomás mellett irodát nyitott, és folyamatosan építi a kapcsolatot a gyár alkalmazottaival. Az IG Metall az elmúlt hetekben tartotta meg éves sajtótájékoztatóját, ahol az elbeszélgetések és a hozzájuk eljutó információk alapján arról számoltak be, hogy a Giga Berlinben túl nagy az alkalmazottak terhelése, túl kevesen vannak a munkához, gyakori a hétvégi munka, és nem jut elég idő a magánéletre. Emellett a vádak szerint a részben még építés alatt álló részeken nyáron túl meleg, télen túl hideg volt. A szakszervezet azt is aggasztónak találta, hogy az alkalmazottakat sokszor emlékeztetik a munkaszerződés titoktartási záradékaira, és egy friss álláshirdetésben a vállalat olyan szakembert keres, akinek titkosszolgálatai tapasztalata van.

A nyilatkozat hatására vezető német politikusok is annak adtak hangot, hogy a helyi állami szerveknek be kell tartatniuk a munkáltatóval a jogszabályi kötelezettségeit, hogy megfelelő munkakörülményeket teremtsen, és azonnali intézkedéseket sürgettek.

Az azonban, hogy a Teslánál nincs jelen a szakszervezet nem azt jelenti, hogy nincs érdekképviselet sem. A gyárban működik üzemi tanács, melynek tagjait az alkalmazottak választották meg és az üzem vezetőségében az érdekeiket képviseli.

Az üzemi tanács eddig nem nagyon hallatott magáról a nyilvánosság felé, most azonban nem hagyták szó nélkül az IG Metall vádjait.

Giga Berlin. Forrás: Tesla

Az RBB 24 regionális hírportál birtokába jutott egy email, amelyet az üzemi tanács küldött ki a cég alkalmazottainak, és amelyben félrevezető, téves információk terjesztésével és jogellenes cselekedetekkel vádolják a szakszervezetet.

Mint írják, a cég egyes alkalmazottait az IG Metall helyi irodájában nem tájékoztatták, hanem sokkal inkább kihallgatták, majd tévesen informálták őket munkajogi kérdésekben, és arra is volt példa, hogy munka közbeni figyelemfelkeltő akciókra bíztatták őket.  Arra is panaszkodtak, hogy egy elbocsátandó alkalmazott kapcsán folyamatosan telefonon zaklatták az üzemi tanács tagjait az IG Metall munkatársai, és arra próbálták őket rávenni, hogy ne támogassák a cég döntését, noha, szerintük, a bizonyítékok egyértelműek voltak a munkavállaló ellen. Az üzemi tanács elismeri, hogy a hirtelen nagyra növő üzemben rengeteg tennivalójuk van, de azt mondják határozottan és intenzíven tárgyalnak a munkaadói oldallal, ezt viszont nem segíti, hogy az IG Metall folyamatosan rossz hírüket kelti.

Utóbbi pontra reagálva a szakszervezet tagadja, hogy így tennének, és azt mondják, hogy ők csak segíteni akarják az üzemi tanács munkáját. A vád egyébként valószínűleg arra utal, hogy az IG Metall többször kritizálta az üzemi tanács megválasztásnak időpontját, mivel szerintük amikor még csak 2000 főt foglalkoztatott a vállalat a jelöltek és a szavazók között is felülreprezentált volt a középvezetés, amely szerintük megengedőbb a munkáltatóval.

Az üzemi tanács tagjainak újraválasztása 2024-ben esedékes.

Mi az igazság?

Innen, 2000 kilométerről nehéz igazságot tenni a két fél között, és ez nem is tisztünk. Tavaly beszéltünk olyan szakemberrel, aki a gyárban dolgozik, és bár épp váltani készült, ezt egy karrierlehetőség miatt, nem pedig azért teszi, mert szenvedett volna a gyárban. Mint elmondta, igaz, hogy bizonyos területeken fejetlenség van, mivel rengeteg új embert vesznek fel folyamatosan, és sokaknak az is szokatlan, hogy a szervezeti hierarchia nagyon lapos, nincs igazán előrelépési lehetőség egy bizonyos szint után. A menedzserek, a középvezetők nagy része még fiatal, tapasztalatlan, tanulja a munkát, és sok a külföldi munkavállaló is. Más szempontok alapján viszont, szerinte, a huszonéveseknek nagyon nagy buli egy új cég felépítése és a hangulat is jó, de idősebb korban az ember már a családra helyezi a hangsúlyt. A szakterületéről úgy nyilatkozott, hogy már a gyártás első napján jobb minőséget állítottak elő, mint előző német prémium munkaadójánál.

Hogy a gyári munkások hogyan vélekednek a berlini gyárról arra leginkább csak a különböző online hírek kommentjeiből, no meg a munkaadókat értékelő weboldalak osztályzataiból lehet következtetni. Utóbbiból válogattunk egy csokorral a nagyobb márkák német gyáraiban dolgozó munkások értékeléseire szűkítve, és bár a Tesla kétség kívül utolsó lett a sorban, de az öt csillagos skálán 3,5-es osztályzattal áll az első helyezett 4,0-ás értékelése mögött, ami nem tűnik fényévnyi különbségnek. Arra kérdésre, azonban, hogy ajánlanák-e a munkát ismerőseiknek csak 58% válaszolt pozitívan, míg a többi német autógyártónál ez az arány 70-80% volt. (A jobb felső sarokban szereplő osztályzat a cég egészére, a középen alul olvasható csak a gyári munkásokra vonatkozik).

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.