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
auto
2024. 11. 23. szombat
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

Tegnap, magyar idő szerint este 10-kor adták ki a Tesla negyedik negyedéves pénzügyi jelentését, majd a cég menedzsmentje egy konferenciahívás keretében osztott meg további érdekes információkat. Mi most röviden áttekintjük a pénzügyi jelentés fontosabb adatait, de nem kell megijedni, nem közgáz óra jön. Gyorsan haladunk is majd tovább olyan ínyencségek felé, mint a Model 3 gyártásának legújabb részletei, hírek a Model Y-ról, a kamionról és a Model S és X idei terveiről egyenesen Elon Musk szájából.

Idén sem megy csődbe a Tesla

Persze ez nem fogja csökkenteni a károgó cikkek számát, de gondoltam nem árt mindjárt az elején leszögezni: bár 2017-ben a Tesla történetének legnagyobb veszteségét könyvelte el, nincs ok a pánikra. A befektetőknek 3,4 milliárd indokuk van nyugodtnak maradni – ennyi készpénz tartaléka van ugyanis a cégnek. A tetemes 2,2 milliárd dolláros éves veszteség egyébként az ismert okok miatt alakult ki: a cég még mindig sokkal többet költ szerviz, bolt, töltőhálózat, és gyárfejlesztésre, valamint a modellpaletta bővítésre, mint amennyi pénzt megtermel. Ezt a befektetők és a hitelezők eddig finanszírozták és kevéssé valószínű, hogy pont most dobnák be a törülközőt. Akárhogy is, van pénz a kasszában, szóval csak semmi pánik.

Valljuk be, neki sokkal több oka lenne kétségbe esni.

2017-ben egyébként majd 12 milliárd dolláros bevételt ért el a vállalat, amiből több mint 9,5 milliárd volt az autós üzletág (ez közel 92 ezer dolláros átlagos eladási ár per autó) és több mint 1-1 milliárddal vette ki részét a szervizhálózat, illetve az energia üzletág (napelemek és ipari akkumulátor rendszerek). Ez egyébként 55%-os növekedés egy év alatt.

Tisztán ezeknek a termékeknek az értékesítéséből 2,2 milliárd dolláros bruttó nyereség származott, azonban ha hozzávesszük a majd 1,4 milliárdos kutatás és fejlesztési költségeket, a közel 2,5 milliárdos értékesítési, adminisztratív és egyéb kiadásokat, valamint olyan apróságokat mint a kamatköltségek, akkor meg is érkezünk a fent említett veszteséghez.

A fordulat éve

2018 valószínűleg az egyik legfontosabb év lesz a vállalat történetében, hiszen valamikor a  második félév során el fogják érni a pozitív szaldót a működési költségek tekintetében. Musk ígérete szerint ez nem csak átmeneti állapot lesz, hanem hosszú távon így is marad. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy hatalmas osztalék fizetések következnénk. Továbbra is minden fillért vissza fognak forgatni a növekedésbe, de valószínűleg a beruházásokon (értsd gyárak építésén) kívül nem kell már tőkét bevonniuk a működési költségek fedezésére.

Aki még nem látott ilyet: így néz ki egy Tesla pénzügyi jelentés.- forrás: Tesla

A matek itt elég egyszerű. A cég nem évi 100 ezer autóra van méretezve, a Model 3-nak pedig már előrébb kellene tartania. Jelenleg a kis Teslán egyébként elég nagy a veszteség, de könnyű belátni, miért. Ha van egy gyártósorom amely heti 5 ezer autóra van kitalálva, de csak pár százat gyártok rajta (mint tették ezt 2017-ben) akkor rengeteg fix költség, amortizáció és egyéb nyalánkságok oszlanak meg nagyon kevés terméken. Évi 250-300 ezer autó azonban már elég lesz a veszteségek megállítására.

Model 3, Model 3, Model 3

Talán nem meglepő, hogy a konferenciahíváson minden második kérdés a Model 3-ról szólt. A viszonylag szűkszavú pénzügyi jelentéssel ellentétben azonban, Elon Musk és vezérkara meglehetősen közlékeny volt a telefonban.

Azt már eddig is tudtuk, hogy mi miatt halad lassan a kis Tesla gyártása: a az akkumulátor celláit modulokba rendező automatizáció elbukott és teljesen újra kellett tervezni. A probléma megoldásán a Tesla Grohmann szakemberi dolgoznak a cég németországi bázisán. Mint ismeretes, az automatizált autóipari gyártósorokra specializálódott német mérnöki vállalatot a Tesla 2016-ban kebelezte be és ma már csak házon belül dolgoznak. És itt hangzott el a nap legfontosabb mondata. Bár egy ilyen gyártósor megtervezése és kivitelezése nagyjából 18 hónapot vesz igénybe, a német-amerikai együttműködésnek ez 6-9 hónap alatt sikerült:

Az új modul-összeszerelő, teljesen automata masinéria már működik Németországban. Hamarosan szétszedik, összecsomagolják és a nevadai Gigafactory 1-ben március folyamán üzembe is helyezik.

Ezzel el fogják érni a heti 2500-as Model 3 gyártási ütemet, ami több mint az S és X modellek együttes gyártása. Jelenleg egyébként egy átmeneti, hibrid megoldást alkalmaznak, bár automata munkaállomások végzik az összeszerelést, a gyár munkatársai kiszolgálják és segítik a gépek munkáját. Ez a módszer a várakozásokon felül teljesít ugyan, de nem hosszútávú megoldás. Az új automata rendszer kapacitása viszont az eredeti gyártási terv 3-4-szeresére lesz képes – Musk nem győzte dicsérni a német leányvállalat megoldásait.

A Tesla Model 3 gyártósora minimum 2 emeletes és tele van robotokkal. Valahogy így nézne ki egy Borg hajó, ha az Apple mérnökei tervezték volna. Forrás: Tesla

Arról is beszéltek a Model 3 kapcsán, hogy ha elérik a 2,500-as heti volument, a következő szűk keresztmetszet a fremonti gyár nyersanyag-szállító rendszere lesz. A Tesla egy rendkívül automatizált 3 dimenziós gyártósort alkotott, ami jól is működik de kihívás megfelelő mennyiségű nyersanyaggal ellátni időben. Ezen is dolgoznak már és egyelőre nem látnak komoly problémát a második negyedéves, heti 5 ezerre ugrással. Ekkor már 25%-os átlagos bruttó haszonnal számolnak a Model 3-ra.

Model Y, Tesla Semi, Model S & X

Kaptunk pár újabb hírmorzsát a Model 3 SUV változatáról az Y-ról is. A szedán tervezésekor és gyártásakor elkövetett hibákból tanulva dolgoznak az új autón és az év vége felé komolyabb beruházásokba kezdenek a mielőbbi gyártás érdekében. Az SUV annyira népszerű lehet, hogy a Tesla tervei szerint akár évi 1 milliót is eladhatnak majd belőle és ezért saját gyártóbázist kap majd. A jelenlegi fremonti üzem 700 ezernél több autót nem fog elbírni, a 3-as, S és X modellek pedig ki fogják használni ezt a kapacitást. A legnagyobb problémáik már most is olyan triviális dolgok, mint hogy mennyi teherautó tud egyszerre árut rakodni az épületnél, ezért az sem kizárt, alagutakat fognak építeni.

Forrás: Tesla

A Tesla Semiről megtudtuk, hogy úgy néz ki még túl is fogja szárnyalni az eredetileg bejelentett specifikációkat. 4 éven belül akár évi 100 ezerre is felfuthat a kamion gyártása és egyelőre jól haladnak az előkészületek.

Az S és az X kapcsán úgy tűnik megelégszenek a jelenlegi termeléssel – nem tervezik a kapacitás bővítését, mert az az egész ellátási láncot érintené. Ehelyett arra helyezik a hangsúlyt, hogy minél több fogyjon a nagyobb aksis verziókból és az emberek rendeljenek minél több extrát. A Model 3-ban használt 2170-es cellák használata továbbra sincs napirenden, maradnak a japán 18650-eseknél, mert túlzottan át kellene tervezni az autókat a gyártáshoz. Ez a válasz egyébként kicsit rejtélyes volt, mármint nem a cellák, hanem a prémium extrák és nagyobb aksik tekintetében. Nem úgy néz ki, hogy visszahoznák az olcsóbb hátsókerék meghajtású modellt, vagy a kisebb 60-as akkukat. Mindkettőről voltak pletykák de így már nem tűnnek logikusnak. A céljuk a 30%-os bruttó profit elérése két prémium modellen.

Önvezetés, gyárak, napelemek, energiatárolás

Természetesen előjött az önvezetés témája is, rákérdeztek hogy halad a Tesla. Musk ismét hülyeségnek nevezet a LIDAR használatát, szerinte bár sokkal nehezebb út amit ők választottak, mégis ez a helyes megközelítés. Mint elmondta, a LIDAR-t ő egy átmeneti mankónak tekinti, limitált hasznossággal. Ha megoldották (mert, meg kell, hogy oldják) a passzív optikai képfelismerés problémáját, akkor a drága lézeres eszköz feleslegessé válik, korlátozott funkciói pedig szükségtelenek lesznek.

Ennyit fednek le az Autopilot 2 szenzorai. Forrás: Tesla

Továbbra is lenyűgözi amit az Autopilot csapat alkot a színfalak mögött, azt mondja teljesen újraírták a szoftvert és most már gőzerővel tanul a mesterséges intelligencia. 3-6 hónapon belül megcsinálják a Los Angeles – New York utat emberi beavatkozás nélkül és ez a fejlesztés utána elérhető lesz a nagyközönségnek is. Egyébként kis „csalással” egy konkrét útvonalra már most tudtak volna kiegészítő szoftvert írni, de ennek nem látták értelmét.

A további Gigafactoryk kapcsán ismét elmondta, hogy maga a gyár lesz a termék és az a céljuk, hogy a jövőben gyorsan tudjanak rendkívül automatizált üzemeket telepíteni. Apropó Gigafactory… a GF2 azaz a buffalói napelem gyár is pörgeti fel a termelést és idén 150 ezer háztartást fog ellátni napelemmel, vagy napelemes cseréppel. Az ipari energiatárolás területén pedig idén megháromszorozhatják a tavalyi 410 MW telepített teljesítményt.

Tesla Solar Roof . Ebben a 4 verzióban lesz kapható a Tesla napelemes „cserepe”. Forrás: Tesla

És most akkor?

Nos és most akkor kb. ugyan ott vagyunk, ahol eddig: amíg nem lesz kézzelfogható a Model 3 gyártásának magasabb sebességbe kapcsolása én nem várok nagy előreléptét a részvény árfolyamában. Ezzel együtt rendkívül biztató volt hallani, hogy meg van oldva a modul-szerelési probléma, az új gépsor le van tesztelve, kevesebb helyet foglal és 3× akkor a kapacitása mint az eredeti implementációnak. Ha tényleg összelegózzák március végre az új gépsort Nevadában, akkor a negyedév végén egy nagy ugrást, egyik hétről a másikra duplázódást várhatunk a Model 3 gyártásában. Egy ilyen jó hír az április 1-3 között várható újabb negyedéves gyorsjelentésben megindíthatja az árfolyamot a 400 dolláros szint felé és azon túlra.

Forrás: Tesla

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.