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
auto
2024. 04. 19. péntek

Amikor azt olvassuk, hogy egy Tesla Model 3-as egyetlen töltéssel képes volt megtenni 1000 kilométert, akkor már sejthetjük, hogy a bravúrra nem az I 80-as autópálya Sacramento és Salt Lake City közötti szakaszán került sor százas tempó mellett, hanem egy újabb hypermiling próbálkozásról van szó, amikor borzasztó lassan haladva, az energiafogyasztásra a lehető legjobban odafigyelve igyekeznek minél messzebbre eljutni az autóban utazók anélkül, hogy útba ejtenének egy Superchargert. Alig két hónappal azután, hogy a Denver Tesla Club elnöke, Sean M. Mitchell megdöntötte saját korábbi rekordját, és 32 órányi autókázás után végül 970 kilométert maga mögött hagyva merült le a Tesla aksija, most egy német vállalat, az elektromos járművek bérbeadásával foglalkozó Nextmove csapata határozta el, hogy új hypermiling csúcsot állít fel, azonban egy apró csavarral megspékelve a történetet: a járműben nem ült ember, hanem kizárólag az Autopilot végezte az irányítást. Ehhez persze kontrollált körülményekre volt szükség, így a németek a klettwitzi DEKRA tesztpályán hajtották végre a rekorddöntési kísérletet, ahol a sofőr nélküli Tesla is minden gond és balesetveszély nélkül boldogulhatott. Stefan Moeller, a vállalat ügyvezető igazgatója azért bevallotta, hogy az Autopilot számára ideális feltételek ellenére sem voltak biztosak benne, hogy képes lesz hiba nélkül teljesíteni a távot a villanyautó, pláne hogy az út egy szakaszát éjszaka kellett megtennie. A Nextmove kézi irányítás mellett, az Autopilot funkciót leszámítva ugyanazon beállításokkal is nekivágott a hypermiling futamnak. Végül, az önvezető Model 3 1001 kilométer után merült le, megdöntve ezzel az amerikai csapat rekordját, míg az ember által kormányzott autó 23 kilométerrel kevesebbet bírt. Ennek a legvalószínűbb magyarázata a sofőr testtömege okozta súlynövekedés, ami egy hajszálnyival nagyobb fogyasztást eredményezett, és amit még az Autopilot áramfogyasztása sem tudott ellensúlyozni.

Az önmagát irányító kicsi Tesla azonban az emberi jelenlét ellenére nem volt teljesen üres, szükség volt ugyanis egy próbababára a vezetéstámogató rendszer megtévesztéséhez. A vezetőülésbe helyezett bábu a Spacy nevet kapta, és a Nextmove határozottan állítja, hogy az űrbe kilőtt Starman kisöccse.

„Több trükköt is bevetettünk, amitől az Autopilot azt hitte, hogy egy ember ül a volán mögött: Stefan Moeller beindította az autót, majd eligazította a bábut, hogy az emberi sofőr jelenlétét imitálja a Tesla Model 3-ban. Végül, egy rövid szünet alatt kimászott az oldalsó ablakon, és hogy ne veszítsünk az aerodinamikából, Moeller lefóliázta az oldalsó ablakot. Spacy a vezetőülésben ült, de éjszaka a hátsóüléseken elhelyezett matracokon aludt” – magyarázták el a csapattagok.

Később egy hozzászólásban azt is elárulta az igazgató, hogy egy 25 kilós homokzsák is kellett az Autopilot megtévesztéséhez, ám még így is felmerülhet jó pár kérdés, hogy hogyan sikerült ezt véghezvinni. Itt a Nextmove összefoglaló videója a bravúrról:

A Model 3 végül 28 órán keresztül gurult a brandenburgi pályán nagyjából 36 km/h-s sebesség mellett, és minden 100 kilométeren körülbelül 7 kWh-nyi áramot fogyasztott el. A Nexmove annyira belejött a hypermiling mókába, hogy a Tesla Model S 100D-jével is megdöntötte a korábbi 1078 kilométeres hatótáv-rekordot: egyetlen töltéssel 1128 kilométert tett meg a német csapat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.