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
auto
2024. 04. 23. kedd

Model 3 baleset – így törik rommá a kis Tesla

elektromos autó

Ugyan a hivatalos töréstesztek eredményeire még várnunk kell, de mivel már vagy 30 ezer Tesla Model 3 szeli az utakat, így elkerülhetetlen egy-egy baleset. A mostani nem az első beszámoló, de rendkívül érdekes több okból is. Egyrészt a baleset elég nagy sebességnél történt, másrészt az autó felborult és több 360 fokos piruett után állt meg az autópálya közepén.

Emberpilóta

Az esetet egy StapleGun nevű Reddit felhasználó osztotta meg, a baleset pedig a feleségével történt. Kezdjük mindjárt azzal, hogy mind a hölgy mind a másik autó sofőrje szerencsére jól vannak. A vadi új Model 3 már nem járt ilyen jól, totálkáros lett, úgy is mondhatnánk feláldozta magát az utasáért.

Nagytotál baleset után: ez lett a betonterelő kontra Model 3 meccs eredménye közel 112 km/h sebességnél. Forrás: Reddit/StapleGun

Fontos még leszögezni, hogy a férj beszámolója szerint nem volt bekapcsolva az Autopilot. Az autót a feleség vezette, de azt, hogy ki volt a hibás, egyelőre még vizsgálják.

Ezt tudjuk

A baleset körülményei röviden a következőek.

Az autó 70 mérföldes, azaz körülbelül 110 km/h sebességgel haladt az autópálya belső sávjában, amikor összeütközött egy a középső sávban közlekedő másik járművel. Az autó az ütközéstől balra tért ki és akkora erővel csapódott az autópálya túloldalát elválasztó beton terelőbe, hogy a bal első kereke azonnal ki is tört. Szemtanúk beszámolója szerint a Model 3 ekkor az oldalára borult, majd az oldalán és a tetején többször átfordulva „gurult” az úton, míg végül a tetején landolt.

Oldalról jól látszanak a csúszás és pörgés nyomai, Forrás: Reddit/StapleGun

Az incidens után az autó vezető oldali elektromos ablaka még működött és a hölgy segítségére sietők azon benyúlva, a Model 3 normál ajtónyitó gombjával tudták kinyitni az ajtót. (Tehát nem volt szükség a másodlagos, mechanikus vésznyitó használatára). A sofőrt megfigyelésre kórházba szállították, ahol kompressziós csigolyatörést állapítottak meg nála. Ez nem hangzik túl jól, de szerencsére fűzők és pihenés segítségével legtöbbször magától gyógyul.

Ezért érdekes a baleset

Az eset kapcsán két körülményt fontos kiemelni.

Egyrészt meglehetősen nagy sebességű ütközésről beszélünk. Bár azt nem tudjuk, az autó mekkora sebességgel csapódott be a terelőelemekbe, de mivel az ilyesmi általában a másodperc törtrésze alatt játszódik le, nem valószínű, hogy nagyon sokat fékezhetett a sofőr – ha egyáltalán volt erre ideje és lélekjelenléte a sokktól. (Előttem a napokban szaladt át éjszaka, kivilágítatlan mellékúton egy róka és a legjobban azon lepődtem meg, mennyire lassan reagáltam, mert nem voltam rá felkészülve).

A bal első kerék kuka. Forrás: Reddit/StapleGun

Szóval egy 100 km/h körüli becsapódásról beszélünk, aminek akkora ereje volt, hogy kiszakadt az első kerék és – íme a második pont – felborult az autó. Az Teslákat és a hozzájuk hasonlóan tervezett tisztán elektromos autókat rendkívül nehéz felborítani. Az úgynevezett skateboard, azaz gördeszka dizájnnak köszönhetően az összes akkumulátor cella a padlólemez alatt van, ami miatt az autó súlypontja rendkívül alacsony. Emlékezetes, hogy mind a Model S, mind a Model X a hagyományos teszteken szinte felboríthatatlannak tűnt – így ha ilyenről hallunk, mindig élni kell a gyanúperrel, hogy rendkívül nagy sebességű incidensről van szó.

Így vizsgázott a kasztni

A Teslának köztudottan fontos az utasok védelme, de tudjuk, hogy a hivatalos törésteszteket legfeljebb 50-60 km/h körüli sebességgel végzik. A legtöbb esetben ez elég is, mivel ha a vezető időben fékez, akkor maga a becsapódás már alacsonyabb sebességnél következik be. Autópálya tempónál azonban  jóval nagyobb sebességekről és erőkről beszélünk. Innentől kezdve pedig a hivatalos töréstesztek legfeljebb irányadóak.

Ha megnézzük a képeket, azonnal világossá válik, micsoda irdatlan fizikai erők játszottak a Model 3-mal. Kicsit arra emlékeztet, mint amikor a Jurassic Worldben egy T-Rex focizott az autóval. Ezzel együtt, az első dolog ami feltűnik, az a sértetlen utascella. A kasztni merevségét mi sem mutatja jobban, mint, hogy a hátsó ajtó belső kerete mennyire egyben van.

A hátsó ajtó is nyílik és a keret sincs deformálódva. Forrás: Reddit/StapleGun

Üveg üveg hátán

A második dolog ami feltűnik, az az üvegfelületek állapota. Mivel itt a jelenleg kapható, kötelezően Premium felszereltségű autóról van szó, így széria az üvegtető a sofőr és utasa feje fölött. Ráadásul, még a Standard felszereltségű Model 3-nak is része az autó extra nagy hátsó ablaka. Nem is ablak ez, hiszen az utasok fölé benyúlva szinte az első ülések háttámlájáig tart és egy darabban gyártják.

A hátsó szélvédő majdnem az első ülésekig tart. Forrás: Reddit/StapleGun

Gyakorlatilag a B-oszlop magasságában lévő keresztmerevítőt kivéve az első szélvédő aljától a hátsó végéig egyetlen hatalmas üvegfelületünk van –  ami még egy ekkora becsapódásnál sem tört be. A Tesla saját fejlesztésű (Tesla Glass) biztonsági üvege ugyan pókhálós lett (én kérek elnézést!) de megvédte az utasokat.

Ezen a képen jól látszik mekkora becsapódást viselt el az üvegtető és az utascella kerete. A kép jobb oldalán látható hol van a tetőben az egyetlen keresztmerevítő. Előtte és mögötte csak üveg van. Forrás: Reddit/StapleGun

A belső képeken az is jól látszik, hogy még ha a belső plüss borítás le is jött a tetőről, a ragasztott üveg a helyén maradt, tehát a kerettől sem vált el. Ez nyilván köszönhető a karosszéria már említett merevségének is.

Az első két ülés fölött lévő üvegtető is jól állta a sarat. Forrás: Reddit/StapleGun

Az ütközést egyébként nemcsak, hogy egészen jól túlélte a 15 colos központi képernyő, de nem mozdult el a helyéről és továbbra is működik. Az autó légzsákjai is jól vizsgáztak, így mind a függöny és első légzsákok, mind a vezető lábait védő térdlégzsák kinyílt. És bár a sajtóhírek alapján azt hihetnénk, hogy az elektromos autók a legkisebb koccanás után is üstökös szerű tűzgolyóvá válnak, jelen esetben az akkumulátor sem gyulladt ki.

Az anyóülésről fotózva látszik, hogy a középső képernyő még mindig működik és a helyén maradt. Forrás: Reddit/StapleGun

Tanulság

A fizika törvényei kegyetlenek és mindenkire vonatkoznak. Még a Teslásokra is. Senki ne gondolja, hogy sérthetetlen egy ilyen autóban. Fájdalmas emlékeztető erre annak a két floridai tinédzsernek a halála, akik a középiskola végét ünnepleve száguldoztak 116 mérföldes, azaz közel 190 km/h sebességgel, mikor egy téglafalba csapódtak. Ők nem voltak ilyen szerencsések, autójuk nemcsak rommá tört, de ki is égett. Csodával határos, hogy harmadik társuk, a hátsó ülésen utazva túlélte a balesetet.

Ezzel együtt rendkívül biztató látni a mostani balesetnél a sértetlen utascellát, a nagy és megtört, de egyben maradt üvegfelületeket. Jó tudni, hogy az ajtó kinyílt, nem kellett felfeszíteni, és az autó elektromos alrendszerei még a baleset másnapján is működtek, amikor ezek a képek készültek. A középső LCD monitor sem szabadult el, hogy több kilós halálos nehezékként pusztítson az utastérben, és nem is tört szilánkosra, hogy megsebezze a sofőrt.

Fehér: alumínium. Kék: acél. Szürke: nagy szilárdságú acél. Piros: ultranagy szilárdságú acél. Forrás: wiwo.de

Az akku csomag védelme is jól vizsgázott. Beszéltek róla, hogy a Model S-hez képest elért súlycsökkentés egyik oka a könnyebb akku volt. Ez nem lehetett egyszerű feladat, hiszen, bár az autó kisebb, több nagy karosszéria elem acélból, nem pedig alumíniumból készült. Azonban míg egy S olyan 1960-2250 kiló körül mozog (S 60 ill. S P100D), addig a Model 3 „mindössze” 1610-1730 kilót nyom, aksi mérettől függően.

A Model 3 akkumulátor csomagja. Forrás: www.electrek.co

A versenysúly elérésnek egyik kulcsa a páncélszekrény szerűen védett eredeti Model S akkupakk áttervezése volt. Ennek eredményeképpen a kis Tesla nagyobbik aksija annak ellenére „csak” 480 kg, hogy sokkal integráltabb. Ezzel szemben a nagyjából összehasonlítható 75 kWh Model S aksija 50 kilóval nehezebb. Mégis, mint az látszik, a cellák fizikai védelme most is jól sikerült, így semmivel sem veszélyesebb a kis Tesla, mint 50 liter benzin tetején csücsülve utazni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.