Így lett villanyautóval is átjárható Szlovákia és Lengyelország – interjú

Aki elektromos autó használóként csatlakozik a Villanyautósok Közösségéhez, az az első tájékoztató e-mailek egyikében megkapja az információt, hogy mely külföldi szolgáltatóknál érdemes regisztrálni, ha a határon túl is szeretné használni az elektromos autóját. A szlovák Greenway az egyike az ajánlott társaságoknak, aminek hátterében az áll, hogy északi szomszédunknál ez a cég épített ki négy évvel ezelőtt egy nagyon jól használható villámtöltő hálózatot. Kevésbé ismert tény, hogy azóta a Greenway megjelent Lengyelországban is, így a hálózatukon keresztül annak az országnak a főbb útvonalai is egészen jól átjárhatóak lettek. Természetesen már régóta érdekelt, hogy hogyan tudott a régióban ennyire sikeresen működni a társaság, így mikor lehetőség adódott, hogy beszélgessek Michal Parišek hálózatfejlesztési vezetővel és Aaron Fishbone kommunikációs igazgatóval, akkor nem sokat hezitáltam.

Michal Parišek és Aaron Fishbone a Greenway egyik pozsonyi töltőjénél.

Számomra sem volt ismert korábban, de a cég 2010-ben azzal az ötlettel indult, hogy kis-haszongépjárműveket építenek át elektromos meghajtásúvá, majd ezeket bérbe adják szállítási feladatokra, az akku töltéshez pedig akkumulátor cserélő telepeket létesítenek. Három ilyen még ma is működik az országban, ahol ellátják a még futó 20 járművet akkumulátorral, de ezt az üzletágat már teljesen leválasztották. A Voltia néven futó cég ma már gyári elektromos autókat, jelenleg Nissan eNV200-asokat épít át nagyobb rakterűvé. Elismertségüket jól mutatja, hogy nemrég a francia postától kaptak egy 100 autóra szóló megrendelést.

A Greenway központja Pozsony belvárosában (természetesen villanyautóval mentem, az útról külön beszámoló készült) egy társasház földszintjén található egy alig 150 négyzetméteresnek tűnő irodában, ahol megérkezésemkor is nagy volt a nyüzsgés, de inkább tűnt egy összeszokott baráti társaságnak, mint szigorú munkahelynek. Természetesen mire a pici, nappaliszerűen berendezett tárgyalóba értünk, már mélyen elmerültünk a villanyautózással kapcsolatos kérdésekben, így anélkül hogy elkezdtük volna az interjút már a Magyarországon is nagyon érzékeny, fizetéssel kapcsolatos témánál tartottunk.

Michal Parišek (M.P.): Most már Szlovákiában is lehetőség van arra, hogy a töltőknél értékesítsük az elektromos áramot. Ez nem számít hagyományos elektromos áram értékesítésnek.

AAron Fishbone (A.F.): Tulajdonképpen az általános szerződési feltételeink és az európai jogszabályok nagyon tisztán meghatározzák a töltési szolgáltatást, amit értékesíteni tudunk. Ugyanez van Németországban is, de a töltési szolgáltatás EU-s definíciójával harmonizálnak a szlovák törvények, amit mi teljes mértékig követünk.

Antalóczy Tibor (A.T.): Tavaly tettünk egy körutat egy 30 kWh-ás Nissan LEAF-fel Szlovákiában és nagyon jó tapasztalatokat szereztünk a Greenway hálózatának használatakor. Az út legnehezebb szakasza a teljesen magyarországi Miskolc Veresegyház útvonal volt, hiszen azon a 160 km-en egyetlen töltő sincs. Szlovákiában 60-80 km-enként találtunk töltőt. Amikor ezek valamelyikével technikai gondunk akadt, és az ügyfélszolgálat vonala foglalt volt, akkor is egy percen belül visszahívást kaptam, ami nagyon kellemes meglepetés volt.

A.F.: Igen, előfordul, hogy más autósoknak kell segíteni, vagy esetleg technikai problémát megoldani. Ráadásul most már egy autómegosztó szolgáltatást is ki kell szolgálni. A Volkswagen e-Up-okat használó pozsonyi cég ügyfelei az autókat most már hosszabb időtartamra is kibérelhetik, így hosszabb utakra is elviszik. Ezeken pedig megtörténhet, hogy tölteniük is kell az autót. Ezért gyakran érkeznek hívások friss elektromos autó használóktól is.

A.T.: A Greenway biztosít töltés szolgáltatást ennek az autómegosztó cégnek?

A.F.: Nem. Persze nincsenek kizárva a szolgáltatásból, de a saját bázisukon saját töltőkkel töltik az autóikat.

M.P.: Furcsa azt hallani, hogy Magyarországon gondok vannak a töltő infrastruktúrával, hiszen mi annak idején pont Magyarország miatt kezdtünk bele ebbe az egészbe. 2013-ban a Nissan Budapesten lévő kelet-közép-európai központja kereste meg a környező országokat, hogy a Nissan LEAF-ek promóciójának keretében szeretne villámtöltőket biztosítani Szlovákiába, Csehországba és talán Lengyelországba. Több céget is megkerestek, köztük a nagy közműszolgáltatókat is, de ők nem akartak ezzel foglalkozni. Mi voltunk az egyetlen cég, akkor még elektromos autókkal kereskedtünk, amely vállalta az első 13 darab Nissan által biztosított töltő letelepítését és üzemeltetését. Még abban az évben vettünk 10 LEAF-et is, és mivel akkor a Nissannak volt egy olyan akciója, hogy 5 autó mellé adott még egy villámtöltőt, így további két töltővel nőtt a hálózatunk. Így 15 darab buta, tehát nem hálózatra kötött CHAdeMO töltővel indultunk. Az alaphálózatot 2014-ben építettük ki és májusban indult meg a szolgáltatás. A Nissan budapesti központjának legfontosabb kikötése az volt, hogy a töltőket az ország különböző pontjain kellett elhelyezni, nem lehetett mindet Pozsony környékére tenni. A kihívás az volt, hogy az első két évben a szolgáltatást a ingyen kellett biztosítani a Nissan tulajdonosok számára.

A.T.: Honnan lehetett erre pénzt szerezni? Ki volt hajlandó pénzt fektetni egy olyan szolgáltatásba, ami az első két évben biztosan csak viszi a pénzt?

M.P.: A Nissan adta a készüléket, de azon felül minden egyéb költséget, ideértve hálózati csatlakozási díjakat, a helyszín kialakításának költségét, a villanyszámlát mi kellett fizessünk. Szerencsére Greenway nem ekkor alakult, már két éve a piacon voltunk elektromos kis-áruszállító járművekkel foglalkoztunk, ami mellett megfért a hálózat üzemeltetése másodlagos projektként. A bérbe adott elektromos járművek fedezték a költségeinket. Az alapítók által betett pénzen felül más nem kellett finanszírozza a működést, az első kockázati tőke befektetés 2015-ben érkezett a vállalathoz. Furcsa, hogy Magyarországon nem alakult ki a megfelelő hálózat, hiszen 2014-ben és 2015-ben még nagyon hasonló volt a két országban a helyzet. A Nissan Magyarországon és Csehországban is felajánlotta ezeket a töltőket.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tesla töltő Sárváron

A.T.: Igen, Magyarországon is megjelentek ezek a töltők, és több helyen még ma is ezek adják az egyetlen használható töltési lehetőséget, de nálunk nem egy vállalat, hanem önkormányzatok kapták meg a lehetőséget, és közülük kevés volt hajlandó bevállalni a telepítés és az üzemeltetés költségeit. Mindössze öt település, Zalaegerszeg, Győr, Siófok, Szolnok és Debrecen vett részt a programban, egy hatodik töltőt pedig a Hungaroringre tettek.

M.P.: A buta töltőkből álló alaphálózat kiépítése után két évvel beadtunk egy pályázatot Brüsszelben egy TEN-T projektre, aminek megítélték a támogatást. Ebből le tudtuk cserélni a régi töltőket távolról menedzselhető, három szabványt támogató készülékekre. Ezzel együtt bővült a helyszínek száma is 15-ről 20-ra. Jelenleg 30 helyszínen vannak töltőink. Ebből 25 már üzemel, 5 pedig telepítés alatt áll.

A.F.: És ezek csak a villámöltők.

A.T.: Ki áll a cég mögött? Állami cég, magánszemélyek, olajtársaság, közműszolgáltató?

M.P.: Teljesen magántulajdonú vállalat, amit három magánszemély alapított, és amibe 2015-ben érkezett egy kockázati tőke befektető.

A.F.: Természetesen a befektetőnek van egy nagyobb portfóliója, de azok a Greenwaytől függetlenek. Két alapító aktív a cégben, a harmadik alapítónak pedig Európa szerte vannak cleantech befektetései.

Greenway hálózat Szlovákiában (forrás: greenway.sk)

A.T.: A térképet és az azon Szlovákiában és Lengyelországban látható kiterjedt hálózatot elnézve egy sokkal nagyobb irodára és sokkal több emberre számítottam a cég központjában.

A.F.: A 13 fős lengyel csapat Lengyelországban dolgozik, de a megosztott szolgáltatásokat, mint az IT, a jogi feladatok, a pénzügyi feladatok, a számlázás itt intézzük 20 fővel. Persze most szabadságolási időszak van, és négyen kint vannak terepen a töltőket karbantartani, de a csapat nagy része most is itt van.

M.P.: Amikor elindultunk, akkor még alig tízen voltunk a cégben.

A.T.: Jelenleg 25 működő töltőből áll a Greenway hálózat Szlovákiában. Mennyire lenne még szükség, hogy teljesen lefedjék az országot?

M.P.: Idén 5 töltőt telepítünk. A következő két évben talán 10 új töltővel bővülhet a hálózat. 2019 végén vagy legkésőbb 2020 elején letesszük az első három ultragyors villámtöltőt Szlovákiában. Ezeket egymástól nagyjából 200 km-es távolságban szeretnénk elhelyezni. A tervek szerint egy lesz Pozsonyban, egy Zsolnán egy pedig Eperjesen (Prešov).

A.F.: Hosszútávon nagyon jó lenne ha le tudnánk fedni a déli útvonalakat is. Rajta van a radarunkon, de egyelőre nincs rá forrás. Erre nagyon nehéz támogatást szerezni Brüsszelből, mert nem része a TEN-T úthálózatnak.

A.T.: Mi a helyzet Lengyelországban?

A.F.: Lengyelországban jelenleg 36 töltőnk van, és van egy elektromobilitás törvény, amihez most hagytak jóvá egy kiegészítést. Ahogy kihirdetik a törvényt, nekiállunk a hálózat fejlesztésének és a nyár végéig további 20 töltővel bővítjük ezt a hálózatot. Sajnos a korábban meghozott elektromobilitás törvény sok helyen nem volt világos, és bizonyos korábban elfogadott üzleti modellt tett szabálytalanná. A lengyel kormány végül úgy határozott, hogy egy kiegészítéssel tisztázza a szükséges kérdéseket. Az új töltők többsége új helyre, új városokba fog kerülni, így a hálózat fog bővülni.

A.T.: Vannak már olyan helyszínek a Greenway hálózatában, ahol egynél több villámtöltő üzemel?

M.P.: Igen, több ilyen helyszín is van. A jövőben több helyen is tudunk úgy bővíteni, hogy nem közvetlen a mostani töltő mellé, hanem onnan néhány km-re telepítjük le a következő töltőt. Sajnos egy helyszínen ritkán érhető el akkora teljesítmény, hogy két villámtöltő is üzemeltethető legyen, ezért kell a közelben más helyet találni.

A.T.: Mi volt a legnagyobb kihívás az eredeti hálózat kiépítésekor?

M.P.: A célunk az volt, hogy 80 km-enként legyen töltőnk. Szerencsére nagyjából ilyen távolságra vannak nagyobb városok az autópályák és autóutak mentén, de ahol ilyen nem volt, ott kerestünk éttermeket, vagy bármit az autópálya kihajtók közelében. A legnagyobb feladat ezeken a helyeken a megfelelő teljesítmény lekötése volt. Ennek a két kitételnek, hogy egymástól megfelelő távolságra legyenek, és legyen elegendő teljesítmény, a megteremtése volt a legnagyobb feladat.

A.T.: Mennyire volt nehéz meggyőzni a helyszínek tulajdonosait, hogy működjenek együtt a töltőtelepítésben és biztosítsanak helyet a töltőknek?

M.P.: Néha igencsak nehéz volt. Nyitra például egy egészen nagy város, ahol megkerestünk minden bevásárlóközpontot, és a tízből csak egy mondott igent. Ez volt 2013-ban. Ma már látják, hogy mennyire nő ez a szektor és ők kopogtatnak az ajtónkon, hogy meggyőzzenek bennünket az ő ingatlanuk előnyeiről. Ez ma már egy teljesen más szituáció. Persze ez még továbbra sem nyereséges üzlet, hiszen magasak a költségek és alacsony a bevétel.

A.T.: Autópálya pihenőkbe terveztek-e villámtöltőket tenni?

M.P.: Szerettünk volna, de nagyon nehéz. Az autópályák menti összes terület a nemzeti autópálya-kezelő cég tulajdona. Ahhoz, hogy bérbe vehessünk ott egy területet, meg kell azt pályáztassák. Volt két ilyen pályázat, és nyertünk is, de végül érvénytelenítették mindkét tendert. Valószínűleg nem nekünk készítették elő ezeket. Ezért nem vagyunk jelen ezeken a helyeken.

A.F.: Ennek ellenére vannak olyan autópálya közeli helyszíneink, amelyek olyanok, mintha az autópályán lennének. Lehajtó közelében lévő benzinkút vagy étterem. Ezek sokszor még jobbak is, mint a hivatalos pihenők, mert az autós el tud menni enni valamit, amíg tölt.

EZT OLVASTAD MÁR?  Önkormányzati elektromos autó töltő Mezőtúron is

A.T.: Többnyire DBT oszlopokkal találkoztunk a Greenway hálózaton. Kizárólag ezzel a gyártóval dolgoznak, vagy vannak más gyártmányú töltők is a hálózatban?

A.F.: A DBT töltők vannak többségben de van néhány Delta és Efacec töltőnk is. Legalábbis Szlovákiában ez a helyzet.

M.P.: Lengyelországban egyetlen DBT töltőnk sincs.

A.T.: Hogyhogy?

M.P.: A minőség miatt.

A.F.: Illetve kiírtunk egy tendert 40 töltőre és a Delta illetve az Efacec jobb ajánlatot adott. Lesz a hálózatunkban néhány ABB töltő is, de ezek nem saját tulajdonú eszközök, mi csak üzemeltetni fogjuk őket.

A.T.: Mi alapján döntöttek, hogy Lengyelországban terjeszkednek?

M.P.: Miután európai uniós támogatással átalakítottuk és kibővítettük a szlovákiai hálózatot, beadtunk egy újabb pályázatot a lengyelországi hálózatra is. Azért lett Lengyelország, mert az a legközelebbi nagy ország, ráadásul a nyelvi hasonlóságokat is előnynek gondoltuk. Ez utóbbi persze megdőlt, mert hiába értünk valamennyit egymás nyelvéből, az üzlet úgyis angolul zajlik, a hivatalokban pedig már kevés a nyelvi hasonlóság. Szerettünk volna Csehországban is terjeszkedni, de nem egyedül, hanem a legnagyobb cseh közműcéggel együtt. Végül az utolsó pillanatban ez a partner kilépett az együttműködésből és egyedül pályázta meg a támogatást.

A.F.: Lengyelországban egy nagyobb, összesen 7 millió eurós, 60 töltőhelyes hálózatra szóló projektre pályáztunk. Az EU ezeknél csak az eszközt a csatlakozási díjakat, meg néhány apróbb költséget finanszíroz. De a kiépítés költségét és a rengeteg előkészítő munkát saját zsebből kell fizetni. A második kör, amit megnyertünk 7,5 millió euró és 75 villámtöltőre szól. Ezek közt Lengyelországban már lesz 10 ultragyors villámtöltő, illetve akkumulátoros energiatárolással segített töltők is. Ezeken felül Szlovákiában hamarosan lesz sok AC töltőnk is, de ezek nem saját töltők, mi csak üzemeltetni fogjuk őket a saját backend hálózatunkon keresztül.

A Greenway tervezett hálózata Lengyelországban: zöld – technikai ellenőrzés előtt, narancs – 2018 második felében, piros – 2019-ben (forrás: greenwaypolska.pl)

A.T.: Tervezik-e célállomás töltőkkel is bővíteni a hálózatot?

M.P.: Tervezzük, de arra is nyitottak vagyunk, hogy AC töltőkkel rendelkező partnerek töltőit felvegyük a hálózatunkba. Arra számítunk, hogy szállodák, éttermek, parkolóházak, cégek jelentkeznek majd, hogy segítsünk üzemeltetni a töltőiket.

A.F.: Ez persze egy teljesen más modell, de van rá igény. Nekünk pedig nem kell AC töltők telepítésére fókuszálnunk.

A.T.: Beszéltünk arról, hogy néhány éve Szlovákiában nagyon nehéz volt megfelelő helyeket találni. Két évvel ezelőtt Lengyelországban könnyebb volt a helyzet?

A.F.: Sokkal. Ott az elektromobilitás már előtérben volt, beszéltek róla, így sokkal könnyebb volt minden. Azóta viszont ott is nehezedik a helyzet, mert nő a verseny. Mivel időben léptünk, van egy két éves előnyünk, de már egyre nehezebb megszerezni a megfelelő helyszíneket. Felébredtek az olajtársaságok is, így ők is a telepítésen gondolkodnak. Korábban hosszú ideig tárgyaltunk az Orlen kúthálózattal, hogy építsünk közösen töltőhálózatot, de nemrég eldöntötték, hogy önállóan telepítenek elektromos autó töltőket 150 kútjukon.

A.T.: Mennyire jellemzőek ebben a két országban az ingyenes töltők, amelyek esetleg elviszik az ügyfeleket?

M.P.: Szlovákiában vannak. A ZSE (közműszolgáltató) évek óta rendelkezik néhány töltővel Pozsonyban, de mivel nincs megfelelő backendjük, nem kérnek pénzt a használatukért. Ez a hálózat idén három töltővel bővült. Lidl-nek van egy helyszínen töltője és a Billának is néhány, de ez utóbbiak csak AC töltők. A Lidl az új áruházak építésekor vagy korábbiak átépítésekor előkészíti a parkolót elektromos autó töltő telepítésre.

A.F.: Lengyelországban van egy Go-To U nevű lengyel-ukrán vállalat, amely egy olyan hálózatot épít, amiben a helyszín fizeti a költségeket és biztosít ingyen töltést, hogy ezzel csábítsa be az ügyfeleket. Szállodák, benzinkutak, bevásárlóközpontok vannak a listán. Az autósok számára ezek teljesen ingyenesek.

A.T.: Az első két évben ingyenes volt a Greenway szolgáltatása, majd fizetőssé vált. Mekkora volt a visszaesés a forgalomban?

M.P.: Negyedére esett a forgalom. De nagyjából erre számítottunk. Ha valamit ingyen adnak, akkor teljesen normális, hogy magasabb a kihasználtsága. De ugyanígy csináltuk Lengyelországban is. Az első másfél évben ingyenes volt a töltés, mert szerettük volna, hogy az emberek kezdjék el használni, ismerjék meg a hálózatot. Csak idén májusban indítottuk be a fizetős szolgáltatást. Ott is volt egy jól látható visszaesés.

A.T.: Terveznek-e Magyarországon is megjelenni?

M.P.: Nem. Természetesen, ha valami nagyon kedvező lehetőség adódna, akkor megfontolnánk. Végül is így mentünk Lengyelországba is. Ha nem lett volna a támogatás Brüsszelből, akkor nem nyitottunk volna Lengyelország felé sem. Ezek nélkül a támogatások nélkül nagyon drága és nem kifizetődő a hálózatépítés. De még ezekkel a támogatásokkal sem rentábilis. Ráadásul most, hogy a MOL és talán más szolgáltatók is elkezdenek töltőket telepíteni, sokkal nehezebb lesz megjelenni a piacon.

Elektromos autót használsz?