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
auto

Kötelező a hanggenerátor beépítése a villanyautókba

Egy forgalmas út mellett állva a kellemetlen szmog után a hangos zaj a második leginkább zavaró tényező, amiért az autók felelősök. Ha egy villanyautóst megkérdezünk miért szereti a villanyautót, egész biztosan benne lesz az 5 legfontosabb érvben a csendesség. 2019. július 1-től ez azonban a múlté. Tegnaptól kötelező 20 km/h sebességig működő, kikapcsolhatatlan zajkeltő eszközzel felszerelni az elektromos autókat.

A villanyautók aránya még nagyon alacsony ahhoz, hogy a városaink észrevehetően csendesebbek legyenek, de az Európai Unió döntéshozói csirájában elfojtották a forgalmas út mellett lakók csendes és nyugalmas éjszakáról szóló álmait.

A zsúfolt nagyvárosi utcák nem csak szmogmentesek, de csendesek is lehetnének

Persze a kérdés nem ennyire egyszerű. Első a biztonság, mondhatták amikor erről a kötelezően beépítendő hanggenerátorról döntöttek. Kétségtelen, hogy én is araszoltam már nem csak elektromos, de hibrid autóval is a parkolóban métereken keresztül az út közepén sétáló család mögött, a kisgyermek miatt nem volt szívem ledudálni őket, ők pedig észre sem vették, hogy néhány méterrel mögöttük jön egy autó 3-4 km/h sebességgel.

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

Tolatáskor már az első generációs Nissan Leaf is csipogással figyelmeztette a gyalogosokat, de ezt a hangjelzést a vezető kikapcsolhatja (Fotó: Magyar Péter)

Az állandó zajt megszokva kerékpárosokkal és gyalogosokkal is megesik, hogy bekanyarodnak balra, áthajtanak egy kereszteződésen vagy átmennek az úton anélkül, hogy alaposan szétnéznének, pusztán a fülükre hagyatkoznak, mivel az elmúlt évtizedekben ugyanis beidegződött sokaknak, hogy ha veszély jön, az hangos.

A kérdés viszont az, hogy a donorjelölt gyalogosok és kerékpárosok felelőtlenségéért miért a villanyautóst és a figyelmes lakosságot büntetik? Ahelyett, hogy 10-20 év múlva, amikor túlsúlyba kerülnek az elektromos autók, élveznénk a nagyvárosokban is a vidéki madárcsicsergést, hallgathatjuk majd a piros lámpától elinduló autók mesterséges zaját.

Londoni mintára hanggenerátor helyett kiírhatnák az út szélére, hogy nézz szét, hátha jön egy villanyautó

Ha az EU döntéshozók mindenáron feladatuknak érzik, hogy vigyázzanak a felelőtlen, figyelmetlen közlekedőkre, akkor ezt a városok zajossá tétele helyett csinálhatnák például figyelemfelhívó reklámkampányokkal, vagy akár az angol nagyvárosokban megszokott, a veszélyre az ellenkező oldalról számító kontinensről érkezőknek kiírt „BALRA NÉZZ!” feliratok mintájára elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel.

Nektek mi a véleményetek? A figyelmetlen gyalogosok biztonsága vagy a csendes városi környezet a fontosabb?

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.