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
auto
2024. 04. 26. péntek

Kötelező a hanggenerátor beépítése a villanyautókba

elektromos autó

Egy forgalmas út mellett állva a kellemetlen szmog után a hangos zaj a második leginkább zavaró tényező, amiért az autók felelősök. Ha egy villanyautóst megkérdezünk miért szereti a villanyautót, egész biztosan benne lesz az 5 legfontosabb érvben a csendesség. 2019. július 1-től ez azonban a múlté. Tegnaptól kötelező 20 km/h sebességig működő, kikapcsolhatatlan zajkeltő eszközzel felszerelni az elektromos autókat.

A villanyautók aránya még nagyon alacsony ahhoz, hogy a városaink észrevehetően csendesebbek legyenek, de az Európai Unió döntéshozói csirájában elfojtották a forgalmas út mellett lakók csendes és nyugalmas éjszakáról szóló álmait.

A zsúfolt nagyvárosi utcák nem csak szmogmentesek, de csendesek is lehetnének

Persze a kérdés nem ennyire egyszerű. Első a biztonság, mondhatták amikor erről a kötelezően beépítendő hanggenerátorról döntöttek. Kétségtelen, hogy én is araszoltam már nem csak elektromos, de hibrid autóval is a parkolóban métereken keresztül az út közepén sétáló család mögött, a kisgyermek miatt nem volt szívem ledudálni őket, ők pedig észre sem vették, hogy néhány méterrel mögöttük jön egy autó 3-4 km/h sebességgel.

Tolatáskor már az első generációs Nissan Leaf is csipogással figyelmeztette a gyalogosokat, de ezt a hangjelzést a vezető kikapcsolhatja (Fotó: Magyar Péter)

Az állandó zajt megszokva kerékpárosokkal és gyalogosokkal is megesik, hogy bekanyarodnak balra, áthajtanak egy kereszteződésen vagy átmennek az úton anélkül, hogy alaposan szétnéznének, pusztán a fülükre hagyatkoznak, mivel az elmúlt évtizedekben ugyanis beidegződött sokaknak, hogy ha veszély jön, az hangos.

A kérdés viszont az, hogy a donorjelölt gyalogosok és kerékpárosok felelőtlenségéért miért a villanyautóst és a figyelmes lakosságot büntetik? Ahelyett, hogy 10-20 év múlva, amikor túlsúlyba kerülnek az elektromos autók, élveznénk a nagyvárosokban is a vidéki madárcsicsergést, hallgathatjuk majd a piros lámpától elinduló autók mesterséges zaját.

Londoni mintára hanggenerátor helyett kiírhatnák az út szélére, hogy nézz szét, hátha jön egy villanyautó

Ha az EU döntéshozók mindenáron feladatuknak érzik, hogy vigyázzanak a felelőtlen, figyelmetlen közlekedőkre, akkor ezt a városok zajossá tétele helyett csinálhatnák például figyelemfelhívó reklámkampányokkal, vagy akár az angol nagyvárosokban megszokott, a veszélyre az ellenkező oldalról számító kontinensről érkezőknek kiírt „BALRA NÉZZ!” feliratok mintájára elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel.

Nektek mi a véleményetek? A figyelmetlen gyalogosok biztonsága vagy a csendes városi környezet a fontosabb?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.