PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub212Lmh1L2Vtb3Rpb24tZGlqY3NvbWFnb2siIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tdi5odS9lbW90aW9uLWRpamNzb21hZ29rJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9sZWFkLWJhbm5lci1tb2JpbGUtNjAweDUwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A villanyautók már évek óta készen állnak a hálózatba visszatáplálásra (V2G – Vehicle to Grid), azonban az áramszolgáltatók még nincsenek készen erre a modellre. Egyre több példa van arra, hogy kisebb-nagyobb akkumulátorokat telepítenek az elektromos hálózat stabilitásának növelésére, a leghíresebb példa talán a Tesla ausztrál projektjei, de Magyarországon is van már ilyen akku-telep.

Felmerül azonban a kérdés, hogy nem pazarlás-e a ma még nagyon drága és – az autógyártók szerint – egyelőre korlátozottan rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást erre fordítani. A nem túl távoli jövőben egyre több bontott villanyautó akkumulátor élheti második életét ilyen energiatároló telepeken, azonban egyelőre nincs megfelelő mennyiségben használt akku erre a célra. Gondoljuk tovább a dolgot: az autók az életük javát a parkolókban töltik el. Miért kellene kettéválasztani a két dolgot? Ha kellően sok elektromos autó lenne már forgalomban és ezek parkolás közben folyamatosan csatlakoztatva lennének az elektromos hálózathoz, akkor a rengeteg akkumulátor kapacitásának néhány százalékát felhasználva biztosíthatnánk az elektromos hálózat stabilitását, amikor messzire kell utaznunk, akkor beállítjuk az autón, hogy most szükségünk van a teljes kapacitásra, nem fog visszatermelni a hálózatba.

Porto Santo egy aprócska sziget az Atlanti-óceánban, a Madeira szigetek kisebbik lakott szigete, 4000 fő körüli lakossággal. 2018-ban egy jövőbe mutató, innovatív tervet fogalmazott meg Madeira Regionális Kormánya, a Renault és az Empresa de Electridade da Madeira (EEM) áramszolgáltató: Porto Santo az első „intelligens füstmentes sziget” legyen a világon.

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

A szigeten lekapcsolják a dízel generátorokat és az áramtermelést kizárólagosan szél- és naperőművekre bízzák. A csúcsidőszakok során a rendszer energiaigényét a Renault autókban már kiszolgált akkumulátorokból épült akkumulátor telep, valamint néhány autó biztosítja.

A szigeten néhány önkéntes kap összesen húsz Renault elektromos autót (14 db Renault ZOE és 6 db Kangoo ZE kisteherautó), amelyeket minden nap csak korlátozott ideig használhatnak. A fennmaradó időben az autókat a szigeten található 40 töltőpont egyikéhez csatlakoztatják és az autók akkumulátorát is az elektromos hálózat puffereként használják, azaz az autók akkumulátorában tárolják a szélturbinák és a napelemek többlet energiáját, szükség esetén pedig visszatöltik a sziget villamosenergia-hálózatába. Így a járművek kettős célt szolgálnak: a sziget területén környezetbarát módon működhet az áruszállítás, valamint parkoláskor ideiglenes energiatároló egységként is működnek.

A használt Renault akkumulátorok felhasználásával készített fix akkumulátor telepek és az autók V2G funkcióját kihasználva a zöld energia kezdeti 15%-os arányát szeretnék 100 %-ra bővíteni a 18 hónapos projekt végére, hogy a dízel generátoroktól teljesen megszabadulhassanak.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás