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
auto
2024. 04. 20. szombat

A villanyautók már évek óta készen állnak a hálózatba visszatáplálásra (V2G – Vehicle to Grid), azonban az áramszolgáltatók még nincsenek készen erre a modellre. Egyre több példa van arra, hogy kisebb-nagyobb akkumulátorokat telepítenek az elektromos hálózat stabilitásának növelésére, a leghíresebb példa talán a Tesla ausztrál projektjei, de Magyarországon is van már ilyen akku-telep.

Felmerül azonban a kérdés, hogy nem pazarlás-e a ma még nagyon drága és – az autógyártók szerint – egyelőre korlátozottan rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást erre fordítani. A nem túl távoli jövőben egyre több bontott villanyautó akkumulátor élheti második életét ilyen energiatároló telepeken, azonban egyelőre nincs megfelelő mennyiségben használt akku erre a célra. Gondoljuk tovább a dolgot: az autók az életük javát a parkolókban töltik el. Miért kellene kettéválasztani a két dolgot? Ha kellően sok elektromos autó lenne már forgalomban és ezek parkolás közben folyamatosan csatlakoztatva lennének az elektromos hálózathoz, akkor a rengeteg akkumulátor kapacitásának néhány százalékát felhasználva biztosíthatnánk az elektromos hálózat stabilitását, amikor messzire kell utaznunk, akkor beállítjuk az autón, hogy most szükségünk van a teljes kapacitásra, nem fog visszatermelni a hálózatba.

Porto Santo egy aprócska sziget az Atlanti-óceánban, a Madeira szigetek kisebbik lakott szigete, 4000 fő körüli lakossággal. 2018-ban egy jövőbe mutató, innovatív tervet fogalmazott meg Madeira Regionális Kormánya, a Renault és az Empresa de Electridade da Madeira (EEM) áramszolgáltató: Porto Santo az első „intelligens füstmentes sziget” legyen a világon.

A szigeten lekapcsolják a dízel generátorokat és az áramtermelést kizárólagosan szél- és naperőművekre bízzák. A csúcsidőszakok során a rendszer energiaigényét a Renault autókban már kiszolgált akkumulátorokból épült akkumulátor telep, valamint néhány autó biztosítja.

A szigeten néhány önkéntes kap összesen húsz Renault elektromos autót (14 db Renault ZOE és 6 db Kangoo ZE kisteherautó), amelyeket minden nap csak korlátozott ideig használhatnak. A fennmaradó időben az autókat a szigeten található 40 töltőpont egyikéhez csatlakoztatják és az autók akkumulátorát is az elektromos hálózat puffereként használják, azaz az autók akkumulátorában tárolják a szélturbinák és a napelemek többlet energiáját, szükség esetén pedig visszatöltik a sziget villamosenergia-hálózatába. Így a járművek kettős célt szolgálnak: a sziget területén környezetbarát módon működhet az áruszállítás, valamint parkoláskor ideiglenes energiatároló egységként is működnek.

A használt Renault akkumulátorok felhasználásával készített fix akkumulátor telepek és az autók V2G funkcióját kihasználva a zöld energia kezdeti 15%-os arányát szeretnék 100 %-ra bővíteni a 18 hónapos projekt végére, hogy a dízel generátoroktól teljesen megszabadulhassanak.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.