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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

2019. július 1-jétől egy európai uniós direktíva kötelezővé teszi az autógyártók számára egy mesterséges hanggenerátor beépítését villanyautójukba, mely alacsony sebességnél a motorzaj hiányában figyelmezteti a járókelőket és kerékpárosokat a közelgő veszélyre. De nem csak az európai döntéshozók helyezték előbbre a kizárólag a fülükre hagyatkozó közlekedők biztonságát az autók csendes működésével szemben – hasonló előírás született az Egyesült Államokban, és várhatóan hamarosan minden nagyobb villanyautó-piacon szükség lesz a zajgenerátorra. Bár az irányelv nagy vonalakban lefekteti az Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) hangzásának feltételeit, többek között a hangerő és néhány hangösszetevő tekintetében, a gyártók azért elég nagy szabadságot kapnak abban, hogy saját elképzeléseik szerint ruházzák fel mesterséges zajjal a villanyautókat. Tavaly ősszel a Jaguar egy látássérültekkel foglalkozó szervezettel együttműködve a legelső autógyártóként mutatta be a maga rendszerét, most pedig a Daimler demonstrálta egy rövid videóban az európai és az amerikai piacra szánt Mercedes-Benz EQ C zenéjét. A két változat annyiban különbözik egymástól, hogy az amerikai szabályozás álló helyzetű járműnél is előírja a hangadást, és egészen 30 km/h-s sebességig szólnia kell, növekvő hangerővel. A tisztán elektromos SUV hangját a sindelfingeni technológiai központjában fejlesztette és tesztelte a Mercedes-Benz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.