PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 19. kedd

Elektromos buszokat vásárol Moszkva

elektromos busz

A KAMAZ márkanév hallatán idősebb olvasónknak sok emlék eszébe juthat, talán az egyetlen kivétel a környezetvédelem. A régi gyártó azonban újra fejlődik, írja az insideevs.com. Moszkva vezetése úgy döntött, rengeteg elektromos buszt szeretnének vásárolni, melyek részben a GAZ, részben a KAMAZ gyáraiban készülnek.

A 2019-2020 időszakban összesen 300 elektromos buszt vásárol Moszkva, amiből az első 200 darabot már 2018 tavaszán megrendeltek, 100 buszt a Kamaz, másik 100 buszt a GAZ csoport gyárthat. 2019 áprilisában újabb megrendelést kapott a Kamaz, további 100 elektromos buszra valamint 36 töltőállomásra.

Az új alacsony padlós KAMAZ-6282 elektromos buszok 85 utas szállítására alkalmasak, legalább 30 ülőhellyel. A kor követelményeinek megfelelve a buszokat természetesen légkondicionálóval, műholdas navigációval, mobil eszközök töltését lehetővé tevő USB aljzatokkal és Wi-Fi hozzáférési lehetőséggel is felszerelik. Próbaüzemben már két éve járják Moszkva utcáit az elektromos buszok és a visszajelzések egyértelműen pozitívak.

Kamaz elektromos busz töltődik a pantográfos ultragyors töltőállomáson (forrás: kamaz.ru)

A buszok lítium-titanát akkumulátoraitól 10 éves élettartamot várnak. A buszokon elhelyezett három fázisú 380 V AC fedélzeti töltők éjszaka töltik majd az akkumulátort, nap közben viszont 10-20 perces újratöltési idővel kalkulálnak, ami tízszer gyorsabb az előző generációs akkumulátorok töltési idejéhez képest. Az elektromos buszok ultragyors töltését egykaros pantográf kialakítású töltőállomások segítségével végzik majd. A lítium-titanát akkumulátorok jól viselik a különösen magas töltési teljesítményt, így az akkumulátorok élettartama nem rövidül. Az ultragyors töltési lehetőség azért nélkülözhetetlen, hogy kevesebb elektromos buszból álló flotta tudjon minél több utast szállítani. Az akkumulátor legalább 20 000 teljes töltés-merítési ciklust fog elviselni.

A tervek szerint Moszkva 2021-től már kizárólag elektromos buszokat vásárolna. Az ambiciózus tervek mögött számos nyugat európai nagyváros is elbújhat. A helyi Kamaz gyártó számára nem csak anyagilag remek ez a lehetőség, hanem komoly tapasztalatokat is gyűjthet az elektromos buszgyártásról, amit később akár nemzetközi piacon is kamatoztathat. Tavaly a Kamaz együttműködésbe kezdett a Cummins vállalattal, idén pedig megkezdték az évente 500 elektromos buszok gyártásához megfelelő kapacitással rendelkező új gyáregység építését. A gyárban alkatrészeket is gyártanak majd és egyben K+F központ is lesz. A beruházás várható költsége 15,8 millió dollár.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.