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
auto
2024. 05. 21. kedd

Nem gondolnád, mennyi szeméttel jár egy autó legyártása

elektromos autó
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

A nagy autógyártók körében egy dicséretes verseny van kibontakozóban, mindenki igyekszik nullára kihozni a termelés széndioxid lábnyomát, sőt ezt már beszállítóitól is megköveteli. A sok színes-szagos marketing szórólap mögött azért persze vannak megkérdőjelezhető adatok, mint például a vásárolt megújuló energia, aminek kapcsán olyan érzésünk van, hogy ugyanazt a kWh zöld áramot több cég, fogyasztó, szolgáltató is szereti magáénak tudni, és kiadványaiban szerepeltetni, de a dolog egészét nézve az irány helyes, és jófelé viszi a versenytársakat is.

Most a Tesla éves környezeti hatástanulmányából néztük ki, mit tesz a világ legnagyobb villanyautó gyártója az ügy érdekében.

Okosabb gyártás, több helyi termelés

A Tesla első autógyára, a fremonti üzem, nem egy zöldmezős beruházás volt – az épületegyüttest 60 éve kezdték összerakni, és korábban évtizedekig termelt itt a GM, később a Toyota. 2010-ben a vállalat nevetségesen olcsón, 50 millió dollárért (mai áron 63 millió) vásárolta meg az üzemet, és bár ajándék lónak nem illik a fogait kritizálni, a gyáregység kialakítása finoman szólva sem felel meg a mai kor követelményeinek – pláne nem villanyautókra, illetve egy ennyire vertikálisan integrált cégre lett tervezve.

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

A készülő autó útja a gyárban.

Az új üzemek, mint Sanghaj, Austin és Berlin viszont már saját tervezésűek, ráadásul a tervek és a hatékonyság minden egyes új helyszínnel javulnak. De erre majd még visszatérünk.

Amikor csak egy gyáruk volt (balra), és a jövő (jobbra)

Legalább ennyire fontos azonban, hogy a gyártás minél közelebb legyen a fogyasztókhoz. Eredetileg a cég fremonti gyára látta el az egész világot, tehát, ha egy kínai vásárló Teslát rendelt, akkor a kocsi körbehajózta fél bolygót. Ha megnyílik Austin és Berlin is, akkor a tömegtermékek, mint pl a Model Y, illetve később a Model 3 esetén, a kaliforniai üzem főként Észak-Amerika nyugati partját, a texasi gyár a keleti oldalt, míg Berlin Európát, Sanghaj pedig Ázsiát látja majd el.

Az alkatrészek hány százaléka származik országon belülről?

De talán még ennél is lényegesebb a beszállítói lánc lokalizálása. A Model 3/Y kapcsán az Amerikában gyártott példányok alkatrészeinek 73%-a származik a kontinensről, a sanghaji gyár pedig 86%-ot szerez be Kínából.

500 kg lett – maradhat?

A jelentés egyik legdöbbenetesebb száma számomra az az autók gyártásakor keletkező hulladék mennyisége volt. Ki gondolná, hogy minden egyes autó legyártásakor nagyjából 500 kg szemét keletkezik. Pedig, ha belegondolok, hogy a nemrég befejezett lakásfelújításom kapcsán mennyi papírt, műanyagot és hungarocellt válogattam szét, akkor már nem is annyira irreális ez a szám. Egyetlen autó akár 10 ezer alkatrészből is állhat, és ha ezek csak egy része külső beszállítótól jön, rengeteg csomagolóanyagot használhatnak fel.

A Tesla szerint a helyi beszállítók, és az új gyárak egyik előnye a hulladék fékeződése. Azt már a sanghaji gyár fotóin és videóin is láttuk, hogy az épületeket körben hatalmas garázskapuk szegélyzik, ahol a kamionok betolatva közvetlenül tudnak rakodni. Ennek a megoldásnak az egyik előnye, hogy a gyáron belül sem kell a nyersanyagokkal és alkatrészekkel futkározni, hanem közvetlenül a releváns gyártósor mellé lehet kirakodni – így pedig további csomagolóanyag mennyiséget el lehet hagyni. Az 500 kg, amelyből nagyjából 400-at már ma is újrahasznosítanak, a Tesla átlaga. Fremont és Nevada még a hagyományos tervezésű egységek közé tartozik, és itt majd’ 600 kg hulladék keletkezik autónként. Sanghajban ez a szám nagyjából 250 kg lehet a grafikon alapján, és ennek 96%-át újra is hasznosítják.

Global = Tesla összesen, Legacy = Fremont és Nevada, New = Sanghaj

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.